کد خبر: ۱۹۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

تب برفکی

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به مصرف بالای واکسن تب برفکی دام در کشور گفت: واکسن های تولید این موسسه تا 80 درصد از ابتلای دام به تب برفکی پیشگیری می کند.

حمید کهرام در گفتگو با مهر، درباره نارضایتی برخی دامداریها از تعدادی از تولیدات واکسن موسسه رازی گفت: این موسسه با بیش از 90 سال قدمت سابقه خوبی در تولید و تامین انواع واکسن های انسانی، دام و طیور دارد و در حال حاضر تقریبا تمام واکسن های دامی کشور در این موسسه تولید می شود.

وی با بیان اینکه موسسه رازی تمام واکسن های مورد نیاز دام در کشور را تامین می کند، گفت: تنها واکسن دامی که نیاز کشور را تامین نمی کند، تب برفکی است.

وی افزود: میزان تولید این واکسن در رازی به اندازه مصرف کشور نیست و در این بخش هنوز به خودکفایی نرسیده ایم.

کهرام ادامه داد: از سال های پیش شرکت بزرگی را از طریق بخش خصوصی در شهر مریوان برای تولید واکسن تب برفکی راه اندازی کردیم اما متاسفانه هنوز به تولید نرسیده است.

رئیس موسسه رازی مصرف واکسن تب برفکی در کشور را بسیار بالا اعلام کرد و افزود: واکسن های تولید این موسسه تا 80 درصد از ابتلای دام به تب برفکی پیشگیری می کند و قادر نیست دام را به صورت 100 درصد واکسینه کند و شاید علت نارضایتی برخی دامداری ها مربوط به این واکسن خاص باشد.

برنامه ریزی برای تولید تب برفکی روغنی

کهرام با اشاره به اینکه عامل انتقال این بیماری ویروس است، یادآور شد: مشاهده این بیماری در یک منطقه به معنای سرایت بیماری به تمام دامداری های آن منطقه است که در نهایت منجر به قرنطینه شدن منطقه می شود. این بیماری گرچه کشنده نیست اما حدود 20 روز دامداری را درگیر می کند.

به گفته کهرام در بیماری تب برفکی علاوه بر واکسیناسیون، قرنطینه دامداریها بسیار ضروری و موثر است.

این مسئول از پیش بینی تولید واکسن تب برفکی روغنی خبر داد و گفت: قرار است تا پایان سال یک میلیون دز واکسن تب برفکی تحویل سازمان دامپزشکی بدهیم.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
0
0
در مریوان واکسن سازی وجود ندارد و در استان مجاور یعنی آذربایجان غربی در حال احداث است. البته آقای احمدی نژاد افتتاح کرده ولی هنوز قادر به تولید نیست.
نظر شما
ادامه