کد خبر: ۱۹۹۴

حکیم مهر -  دو دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به بیماری بروسلوز(تب مالت) مبتلا شدند.

یکی از این دانشجویان اظهارکرد:‌ هنگام آزمایش در دانشکده و در مواجه با دام‌های آلوده به بیماری بروسلوز مبتلا شدم؛ در ایام نوروز علایم آنفولانزا و تب و لرز شدید داشتم که بعد از مراجعه به پزشک متخصص و انجام تست رایت(از آزمایش‌های تشخیصی باکتری بروسلا و بیماری تب مالت)، میزان این باکتری در بدنم فوق‌العاده مثبت اعلام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تحت درمان هستم، اظهار داشت: از طرف دانشکده نامه‌ای خطاب به امور فرهنگی، برای گرفتن هزینه درمان به من داده شد.

این دانشجو گفت: در این مدت جز در دانشکده، با دام سروکار نداشته و شیر آلوده هم مصرف نکرده بود؛ تنها جایی که امکان ابتلا به این بیماری در آن وجود داشت دانشکده بود.

این موضوع از طریق دکتر مسعود قربان‌پور رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز هم پیگیری شد.

وی ضمن تایید ابتلاء 2 نفر از دانشجویان انترن دامپزشکی به بیماری تب مالت (بروسلوز) اظهار داشت: بروسلوز از جمله بیماری‌های مهم مشترک بین انسان و دام است که از طریق فرآورده‌های لبنی و ترشحات رحمی دام‌های آلوده قابل انتقال به انسان می‌باشد.

قربان‌پور گفت: راه اصلی انتقال بیماری دستگاه گوارش است، اما از طریق سایر مخاطات و نیز زخم‌های پوستی هم قابل انتقال است و دامپزشکان از جمله افراد در معرض خطر زیاد (High risk)‌ ابتلاء به بروسلوز هستند که به دانشجویان آموزش‌های لازم برای رعایت موارد ایمنی به منظور کاهش خطر ابتلاء به تب مالت داده شده است.

رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران تأکید کرد: معمول است که قبل از انجام هرگونه عملیاتی بر روی دستگاه تولید مثل گاو، گاومیش و میش، آزمایش رزبنگال برای تشخیص احتمالی آلودگی به بروسلوز صورت گرفته و در صورتی که نتیجه مثبت باشد به اداره دامپزشکی گزارش داده تا پس از انجام آزمایشات تکمیلی و تأیید ابتلاء به بروسلوز، دام تحت شرایط خاص کشتار شود.

وی ادامه داد: اساتید و دانشجویان مجاز به انجام هیچ‌گونه عملیاتی بر روی دستگاه تولید مثل این‌گونه دام‌ها نیستند و ابتلاء این 2 نفر از دانشجویان به بیماری فوق هم ناشی از عدم رعایت موارد فوق الاشاره نبوده است؛ دانشجویان موظف‌اند حتی در مواردی که آزمایش رزبنگال هم منفی است، موارد ایمنی(پوشیدن گان، چکمه، دستکش و غیره) را رعایت کنند.

قربان‌پور گفت: در حدود 35 سال سابقه فعالیت دانشکده، با 2 مورد اخیر، تنها سه مورد بیماری بروسلوز در دانشجویان مشاهده شده است که این حکایت از رعایت موارد ایمنی و موازین بهداشتی است.

گفتنی است بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود. باکتری بروسلا که ایجادکننده بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد. این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. تب مالت از گاو، خوک، گوسفند‌ یا بز‌ آلوده‌ به‌ انسان انتقال‌ می‌یابد. خودداری از مصرف‌ شیر غیرپاستوریزه‌، پنیر و سایر لبنیات و گوشت‌های تایید نشده، استفاده‌ از وسایل محافظتی بدن مانند دستکش‌، محافظ‌ چشم‌، پیش‌بند و… هنگام تماس با حیوانات یا گوشت و سایر محصولات و واکسیناسیون‌ دام‌ها، از موارد پیشگیری از این بیماری است.

 

نظر شما
ادامه