کد خبر: ۱۹۹۸
تعداد نظرات: ۷۴ نظر

حکیم مهر -  دانستنیهای عمومی درباره تب برفکی / دکتر حمید خانقاهی ابیانه

 

تب برفکی بیماری بسیار واگیری است که تقریباً‌ همه زوج‌سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می‌کند و باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود. ویروس عامل بیماری هفت سروتیپ به نامهای A,O,C,SAT1,SAT2,SAT3,Asia1 دارد. مقاومت ویروس در طبیعت و عفونت‌زایی شدید آن ،‌تغییرات آنتی‌ژنتیکی ویروس و پیدایش تحت تیپ‌های جدید آن و مهمتر از همه ، توان بیماریزایی در انواع نشخوارکنندگان اهلی و وحشی و وجود دامهای ناقل و حامل ویروس تب برفکی ،‌ در بقاء عفونت و بیماری در یک جمعیت و منطقه تأثیر دارند و کنترل این بیماری را بسیار مشکل و همراه با هزینه‌های زیاد می‌کند.

سبب شناسی

عامل بیماری تب برفکی ویروسی از خانواده پیکورناویریده و از جنس آفتوویروس است که هفت سروتیپ مشخص به نامهای A,O,C,SAT1,SAT2,SAT3,Asia1 دارد.

مقاومت دربرابر عوامل فیزیکی و شیمیایی

ویروس عامل بیماری تب برفکی از جمله مقاوم‌ترین ویروس‌های شناخته شده در طبیعت است.

دما :‌ویروس عامل تب برفکی با سرد کردن و منجمد کردن زنده می‌ماند (حفظ می‌شود) و در دمای بیش از 50 درجه سانتی‌گراد به طور تصاعدی غیرفعال می‌شود.
pH: ویروس عامل تب برفکی در PH پایین‌تر از 6 یا بالاتر از 9 غیرفعال می‌شود.
مواد ضدعفونی کننده :‌هیدروکسید سدیم 2% ، کربنات سدیم 4% و اسید سیتریک 2/0% ویروس عامل تب برفکی را  غیرفعال می‌کنند. این ویروس نسبت به یدوفورها ،‌ترکیبات چهارتایی آمونیوم ،‌هیپوکلریت و فنل ،‌به ویژه در حضور مواد آلی، مقاوم است.

ماندگاری ویروس

ویروس عامل تب برفکی در گره‌های لنفاوی و مغز استخوان در pH خنثی فعال می‌ماند، اما در عضلات وقتی pH پایین‌تر از 6 باشد (یعنی پس از طی دوره جمود نعشی) تخریب می‌شود. ویروس عامل تب برفکی در علوفه آلوده و نیز در محیط،‌بسته به اندازه دما و pH می‌توان بیش از یک ماه زنده بمند.

همه‌گیرشناسی

واگیری و مرگ و میر
تب برفکی، از واگیرترین بیماریهای دامی است که باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود. میزان مرگ و میر در دامهای بالغ، کم است. اما به دلیل ایجاد میوکاردیت ،‌میزان مرگ و میر در دامهای جوان زیاد است.

میزبان‌ها
گاوسانان (گاو،گاو کوهان‌دار هندی – زبو -  گاومیش اهلی ،‌یاک -  گاو میش اهلی تبت) ،‌گوسفند،‌بز ، خوک، همه‌ نشخوارکنندگان وحشی و میزان حساسیت شترسانان (شتر، شتر جماز -  شتر تک کوهانه بومی عربستان و شمال آفریقا،‌شتر بی‌کوهان آمریکایی -  لاما،‌شتر بی‌کوهان پشم بلند آمریکایی) کم است.

راه انتقال

ویروس بیماری تب برفکی از راههای مستقیم و غیرمستقیم به شرح زیر انتقال می‌یابد:

-  تماس مستقیم یا غیرمستقیم (ریزقطره‌ها)
- جانداران ناقل (انسان و مانند آن)
- ناقلین بیجان (وسایل نقلیه،‌ابزار کار)
- از طریق هوا،‌به ویژه در مناطق استوایی (تا 60 کیلومتر در خشکی و 300 کیلومتر در دریا)

منبع ویروس

منابع ویروس تب برفکی عبارتند از :

-  دامهای بیماری که نشانه‌های درمانگاهی بیماری را نشان می‌دهند یا در دوره کمون قرار دارند.
- ترشحات تنفسی ، بزاق ،‌مدفوع و ادرار ،‌شیر و منی (تا 4 روز پیش از بروز نشانه‌های درمانگاهی)
- گوشت و آلایشی که pH آن ‌، به کمتر از 6 کاهش نیافته باشد.
- دامهای ناقل : به ویژه گاو و گاومیش اهلی شده آسیایی ،‌دامهایی که دوره نقاهت پس از بهبود را طی می‌کنند و دامهای واکسینه شده دفع کننده ویروس (ویروس در ناحیه پایینی حلق گاو به مدت 30 ماه و در گاومیش به مدت طولانی‌تر و در گوسفند به مدت 9 ماه باقی می‌ماند). گاومیش دماغه آفریقا میزبان نگهدارنده اصلی سروتیپ‌های SAT است.
وقوع

بیماری تب برفکی در مناطقی از قاره آسیا، آفریقا،‌ خاورمیانه و آمریکای جنوبی (همه‌گیری‌های انفرادی در مناطق عاری از بیماری) بومی است.

دوره کمون

دوره کمون بیماری تب برفکی از 2 تا 14 روز متفاوت است.

نشانه‌های درمانگاهی

-  گاو : نشانه‌های درمانگاهی تب برفکی در گاو به شرح ذیل است :

تب ،‌بی اشتهایی ،‌لرز ‌،کاهش تولید شیر به مدت 2 تا 3 روز و سپس صدای ملچ ملوچ لب‌ها،‌ سائیدن دندان‌ها روی یکدیگر، ریزش بزاق (کش‌دار)، لنگش ،‌لگدزدن یا پا بر زمین کوبیدن (به دلیل وجود وزیکول (تاول/آفت) روی مخاط داخلی گونه و بینی و / یا شکاف بین سمی و تاج سم)
پس از 24 ساعت تاول‌ها پاره می‌شوند. گاهی تاول‌ها روی پستان نیز ظاهر می‌شوند.
به طور کلی بیماران ظرف 8 تا 15 روز بهبود می‌یابند.
عوارض ثانویه ‌: تخریش‌های بیماری زبان آبی،عفونت ثانویه ضایعات، تغییر و بدشکلی سم‌ها،‌ورم پستان و کاهش دائمی تولید شیر، میوکاردیت،‌سقط جنین ،‌مرگ دامهای جوان،‌کاهش مستمر وزن ،‌ناتوانی در کنترل دما

- گوسفند و بز : ضایعات تب برفکی ،‌کمتر مشخص و مشهود است. گاهی ضایعات سم‌ها تشخیص داده نمی‌شوند. ضایعات سکوی دندانی در گوسفند دیده می‌شود. توقف شیردهی در گوسفند و بز، یک چهره درمانگاهی بیماری است. مرگ دامهای جوان.

ضایعات

تاول‌های ریز و درشت روی زبان، سکوی دندانی ،‌لثه، گونه،‌ کام سخت و نرم، لب‌ها،‌سوراخ‌های بینی، پوزه، نوک پستانک‌ها،‌ پستان، شکاف بین سمی و تاج سم
ضایعات پس از مرگ روی پرده‌های ماهیچه‌ای عرضی شکمبه، در لایه عضلانی قلب دامهای جوان (قلب ببری)

 

 

تشخیص تفریقی

تب برفکی را باید از دو گروه بیماری تشخیص تفریقی داد :

1 -  بیماریهایی که از نظر درمانگاهی قابل تفریق با تب برفکی نیستند :
-  التهاب تاولی دهان
2 -  سایر موارد :
-  طاعون گاوی
- بیماری مخاطی
- رینوتراکئیت عفونی گاوان
- بیماری زبان آبی
- ورم پستان
- التهاب پاپولار گاوان
- اسهال ویروسی گاوان (BVD)

تشخیص آزمایشگاهی

1 -  روش‌های تشخیص
-  شناسایی ویروس : الایزا / آزمون ثبوت عامل مکمل/جداسازی ویروس : تلقیح یاخته‌های اولیه تیروئید گاوی و یاخته‌های اولیه خوک ،‌یاخته‌های کلیه گوساله و بره،‌ تلقیح رده‌های یاخته‌ای BHK-21 and IB-RS-2 ،‌ تلقیح موش.
-  آزمون‌های سرمی : الایزا/آزمون خنثی‌سازی ویروس

2 -  نمونه‌برداری و ارسال نمونه
-  نمونه تاول‌ها
نمونه باید :
-  از تاول‌ها نترکیده و یا تازه ترکیده برداشت شود.
- به اندازه کافی و حداقل یک گرم باشد.
- در بافر مخصوص انتقال نمونه تب برفکی (که pH را بین 2/7 تا 4/7 حفظ می‌کند) و در کنار یخ به آزمایشگاه ارسال گردد.
- فاصله زمانی بین نمونه‌برداری و انجام آزمایشات نباید بیشتر از 48 ساعت باشد.
-  مایع مری- حلقی بوسیله یک میله جام‌دار گلو برداشته شود. نمونه‌ها باید بلافاصله پس از جمع‌آوری،‌ در برودت زیر منهای 40 درجه سانتی‌گراد منجمد شود.

پیشگیری و کنترل

کنترل بیماری تب برفکی بسیار مشکل است. مقاومت ویروس عامل بیماری در طبیعت و عفونت‌زایی شدید آن (ضایعات پاتولوژیک در پستان و دست و پا) همراه با عوامل دیگری از جمله تغییرات آنتی‌ژنتیکی ویروس و پیدایش تحت تیپ‌های جدید آن و مهم‌تر از همه ‌،توان بیماریزایی در انواع نشخوارکنندگان اهلی و وحشی و وجود دامهای ناقل و حامل ویروس تب برفکی (که اغلب متعاقب عفونت طبیعی پدیدار می‌شوند) در بقاء عفونت و بیماری در یک جمعیت و منطقه تأثیر دارد و کنترل این بیماری را بسیار مشکل و همراه با هزینه‌های زیاد می‌کند.
کنترل بیماری بر پایه سه اصل زیر استوار است :

1 -  اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای :‌ اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای که به منظور جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی بویژه تیپ‌های جدید و غیربومی انجام می‌شود عبارتند از :
-  محافظت از مناطق عاری از بیماری با کنترل و مراقبت حمل و نقل دام در نوار مرزی منطقه
- کشتار دامهای آلوده ،‌بهبود یافته و دامهای حساس در تماس با دامهای بیمار
- ضدعفونی جایگاه و همه مواد آلوده (ابزار کار، خودروها،‌لباس‌ها و مانند آن) -  مناسب‌ترین مواد ضدعفونی کننده عبارتند از ‌: فرمالین 5%،‌سود سوزآور 2% و آهک (مناسب برای محوطه) می‌باشند.
- امحاء لاشه دامهای تلف شده ،‌بستر و فرآورده‌های دامهای حساس در مناطق آلوده
- اقدامات قرنطینه‌ای
2 -  مراقبت درمانگاهی و سرولوژیکی : مراقبت درمانگاهی و سرولوژیکی به منظور شناخت تغییرات بیماری و ماهیت سویه‌های درگردش انجام می‌شود.
3 -  مایه‎‌کوبی (ایمن‌سازی) : واکسیناسیون به منظور ایجاد پوشش ایمنی در دامهای حساس و با استفاده از واکسن کشته (حاوی یک ماده کمکی) انجام می‌شود. مدت ایمنی حاصله ،‌بسته به میزان قرابت ژنتیکی واکسن با سویه عامل همه‌گیری،‌شش ماه پس از دو بار مایه‌کوبی اولیه – به فاصله یک ماه از یکدیگر – است. تاکنون از واکسن زنده تب برفکی به دلیل ایجاد میوکاردیت شدید و انتشار ویروس استفاده نشده است.

بررسی ،‌مبارزه و مراقبت تب برفکی در ایران

اهداف :

1 -  برقراری سامانه ملی مراقبت فعال بیماری به منظور ردیابی کامل بیماری
2 -  افزایش سطح پوشش واکسیناسیون جمعیت حساس و همگونی ایمنی ناشی از واکسیناسیون
3 -  کاهش رخدادهای بیماری و خسارات افتصادی ناشی از آن
به دنبال اجرای سیاست و برنامه مایه‌کوبی همزمان و سراسری تب برفکی که از بهمن ماه سال 1381 شروع گردید و نیز طرح توسعه خدمات روستایی و عشایری که از فاز 15 سال 1386 به اجرا گذارده شد و راه‌‌اندازی کامل سیستم اطلاعات جغرافیایی، برنامه و سیاست مایه‌کوبی همزمان تب برفکی در سال 1388 با اولویت‌های زیر در دستور ادارات کل دامپزشکی استان‌ها قرار می‌گیرد.

بررسی و مراقبت

در سال 1387 شبکه ملی مراقبت فعال بیماری تب برفکی با پوشش 4 درصد واحدهای اپیدمیولوژیک در هر ماه در سطح کشور از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی به اجرا گذاشته شده است. بر اساس نتایج حاصله از این شبکه ،‌نقش واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی در رخداد بیماری بیش از هر واحد اپیدمیولوژیک دیگر می‌باشند. شبکه ملی مراقبت تب برفکی در سال 1388 نیز استمرار خواهد یافت و اهم فعالیت‌های آن بر محورهای زیر استوار خواهد بود:
1 -  بازدید از تمامی کانون‌های مشکوک بیماری و نمونه‌برداری و ارسال به موقع نمونه‌های مرضی مناسب از دامهای آلوده در شرایط مناسب
2 -  مراقبت و نظارت بر میادین عرضه دام و مناطق پرتراکم نگهداری و پرورش دام و گزارش به موقع بیماری بویژه در این مناطق
3 -  بازرسی و مراقبت بیماری در واحدهای اپیدمیولوژیک واقع در اطراف کانون‌های بروز بیماری به شعاع حداقل 10 کیلومتر در حداقل زمان ممکن
4 -  اخذ نمونه‌های سرمی به منظور ارزیابی سطح ایمنی ناشی از مایه‌کوبی در واحدهای تحت پوشش مایه‌کوبی در فواصل زمانی مناسب (قبل از اجرای هر فاز و یا 21 روز بعد از اجرای مایه‌کوبی) در شرایط مناسب با درج کدهای خاص و ارسال به بخش دریافت نمونه‌های سازمان دامپزشکی کشور
5 -  کلیه دامهای حساس به این بیماری در سنین و نژادهای مختلف که ترکیبی از علائم زیر را دارند مشکوک به تب برفکی تلقی می‌شوند:
-  تاول و زخم در دهان (لثه، زبان و کام)
- تاول و زخم متعاقب تاول روی پستان و سرپستانک‌ها
- تاول و زخم بین سم‌ها و تاج سم
- ضایعات قلب ببری در کالبدگشایی بره ،‌بزغاله و گوساله
گزارشات مربوط به این بیماری ‌،درمانگاهی بوده و با توجه به اینکه از هر کانون بیماری باید نمونه اخذ و مورد آزمایش قرار گیرد وضعیت بیماری با مقایسه نتایج آزمایشگاهی و گزارشات فیلدی تجزیه و تحلیل شود.

پیشگیری و کنترل
1 -  اعمال مقررات بهداشتی -  قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری از ورود ویروس تب برفکی به ویژه تیپ‌های جدید و غیربومی در کلیه واحدهای اپیدمیولوژیک و نظارت کامل بر اجرای دقیق آنها در واحدها ، سامان‌دهی تردد دام و ایجاد انضباط بهداشتی در جابجایی دام یا کدگذاری کامیون‌های حامل و اطمینان از سلامت دام و اعمال اقدامات پیشگیری و کنترلی و مشخص کردن مقصد حمل دام با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مقصد
2 -  واکسیناسیون و ایجاد پوشش ایمنی در دامهای حساس و هدف با استفاده از واکسن‌های کشته حاوی سویه‌های مناسب(تولید داخل یا وارداتی) طبق دستورالعملهای سازمان دامپزشکی کشور به منظور برقراری ایمنی مناسب و یکنواخت در دامهای حساس به شرح زیر :
الف -  در فازهای مایه‌کوبی تحت پوشش قرار دادن جمعیت گاو، گوساله و گاومیش استان در واحدهای اپیدمیولوژیک پرتراکم و پرخطر و کانون‌های بیماری و واحدهای تحت پوشش فازهای قبلی همراه با اجرای مایه‌کوبی راپل در گوساله‌ها
ب -  مایه‌کوبی جمعیت گوسفند و بز روستایی و  عشایری یک بار در سال در فصل زمستان حداکثر ظرف مدت 45 روز
ج -  مایه‌کوبی جمعیت دامی حساس واقع در اطراف کانون‌های بیماری در شعاع مناسب (حداقل 3 کیلومتر)
ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ملزم به برنامه‌ریزی جهت مایه‌کوبی سریع تمامی واحدهای اپیدمیولوژیک واقع در شعاع فوق می‌باشند.
3 -  برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی با استفاده از کلیه امکانات در سطوح مختلف : آموزش دامداران و دامپروران و کلیه دست‌اندرکاران خرید و فروش دام و ... ،‌نوآموزی و بازآموزی پرسنل دامپزشکی (اکیپ‌های مایه‌کوبی) و دامپزشکان بخش‌های دولتی و غیردولتی، به منظور آشنایی با برنامه سازمان در امور بررسی،‌مراقبت و مبارزه ،‌دستورالعملها ،‌روشهای اطلاع‌رسانی،‌برداشت و ارسال نمونه، رعایت زنجیره سرد و همکاری در انجام برنامه‌های واکسیناسیون دام
4 -  نظارت بر عملیات واکسیناسیون توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی با رعایت نکات بهداشتی،‌قرنطینه‌ای در کلیه مراحل کار (برنامه‌ریزی دقیق و کامل در مصرف درست و به موقع واکسن‌های دریافتی در فاز و رعایت بخشنامه‌ها  و دستورالعمل‌های مربوطه)

انتشار یافته: ۷۴
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۱۷
امیر حسین احمدی
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
0
4
حوب بود ولی در مورد گسفندان بیشتر ذکر شود
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
0
3
ش درمان ان واضع نبود

ر
سجاد اکبری
|
Seychelles
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
1
8
اقای محترم این چه زندگیه که ما داریم کسی نیست به دادمون برسه هیچ کسی نیست کمکمون بکنه کل دام هامون تمام شده همه موردن.کسی پیدا نمیشه پیگیری کنه.پس این تب برفکی درمان نداره
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
1
5
باسلام :وقتی برای دیدار اقوام به خصوص دیدار پدر ومادر رفته بودم ومی دیدم که بره های گوسفندان آنها که سرمایه زندگی شان می باشد.یکی یکی یاچند راس باهم تلف می شود وکاری از دست مسولین دامپزشکی شلمزارونه داروهای گران قیمت برنمی آِید با رییس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تماس گرفتم او هم آب پاکی را روی دستمان ریخت که تب برفکی قابل درمان نیست .خیلی ناراحتی دارد بیچاره دامداران که فقط شاهد ازبین رفتن سرمایه هایشان می باشد به راستی سازمان دامپزشکی چرا برای مردم فقیر کاری نمی تواند بکند .استان چهارمحال وبختیاری .شلمزار
زیبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
1
6
پدره من دامداره,ازروستای اصفهان هستمتب برفکی تاروستای مااومده,به دادمون برسید.
رحیم
|
Finland
|
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
2
1
یعنی این همه ازمایشگاهها که توی ایران هست کسی تا الان یه بیماری راه علاجش رو نتونسته پیدا کنه!پس کجای این ملت که بهش مفتخر هستیم هرکی داره وظیفشو انجام میده من دامدارم تو دکتر ومحقق..
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۸
باسلام
ویروس تب برفکی حالت موتاژنت(جهشی)داره وکنترلش سخته
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
2
0
دامپزشکی استان ............. هیچ گونه تلاشی نسبت به واکسن زدن دامهای دامداران نکرده
سید هاشم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
0
خوب بود ولی اقداماتی که دام درگیر بیماری چطور درمان کنیم
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
0
1
دام ها ی سالم حتما واکسن زده شوند
دارو انتی بیوتیکی حتما استفاده شود به صورت ترکیبی
ضد عفونی کردن طویله ومحل نگهداری دام با آهک یا فرمالین
ضد عفونی. محل زخم دهان ( وحتی سم و .....) با بیکربنات سدیم
فیض اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
0
0
با سلام دوستان از ضد عفونی ویروگارد برای دامداری استفاده کنید
نعمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
1
لطفا جلوی خرید وفروش بین استانی دام را بگیرید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
0
2
سلام چرا کسی نیست به دادمون برسه زحمت یکسالمون داره جلوچشامون میمیرن این چه بدبختیه. ...
حمید
|
United States of America
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۳
1
1
سلام
کسی نیست به داد ما برسه دیگه چیزی برا ما نمونده
بس این همه که دم از پیشرفت میزنن کجای
خانه سلامت گلپایگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۴
1
3
داروی تب برفکی را محققان گیاهان دارویی درخانه سلامت گلپایگان تولید کرده و روی تعدادی از دام های مورد استفاده جواب مثبت گرفتند. شماره تماس جهت تهیه دارو: 03157438380 و 09136533550
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
2
1
تب برفکی در مرودشت غوغا میکند کسی نیست به داد مردم برسد?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
0
1
واقعا میتونم بگم جای تاسف داره که میگم داریم زندگی میکنم اقا نمیتونید واکسنش رابسازید وارد کنید به کشور تا مردم ضرر نکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
2
1
خدا به فریاد گله دارشوراب برسدالان چندروز اعصاب همه روخورد کرد تمام بره بزغاله دارن میمیرن.کسی به فریادشون برسد.این تب برفکی چه بلای.کریمی چهارمحال بختیاری منطقه سامان شوراب کبیر09132879085
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
0
0
ممنون از متن پربارتون
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
1
1
تو رو خدا ب داد مردم گتوند بخش عقیلی برسید.همه داما مردن هیچ کس رعایت نمکنه.دامای مرده را میندازن تو زمینا بقیه هم میگیرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۹
2
2
اطراف جاده پر شده از بره ها و گوساله های مرده ، مردم نمیدونن چکار کنن، دامپزشکا میگن واکسنش تحریمه، حداقل موارد بهداشتی و قرنطینه رو رعایت کنن! تبریز - اهر
عباس قایمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
1
3
گوشت این حیوانات قابل استفاده ست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
1
باسلام بنده دانشجوی دامپزشکی هستم ومدت دوساله ک روی پادزهرودرمان قطعیش کارمیکنم ولی متاسفانه تاحالا نتونستم راه مناسبیو برای ریشه کنیش پیداکنم ولی ناامیدم نیستم! درضمن واکسن زیاد بدرد نمیخوره و بعضا هم ک باعث مرگشون میشه ولی خب فعلا تواین شرایط راه حل خوبیه!من فقط تونستم برای درمان تاول های دهان وسم هایشان ب نتیجه برسم ولی بدلیل ابتلا ب بیماری میوکاردیت ک قلبو درگیر میکنه باعث مرگشون میشه.
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
2
2
باسلام.اینکه تب برفکی قابل علاج هست یانه یک طرف قضیه است.من تو روستایی زندگی میکنم که مردمش یا اطلاعی از این بیماری ندارن یا نمیخوان قبول کنند که داماشون مریضن.وقتی میبینن دام مرضی داره فورا دام رو به کشتار گاه میبرن.ایا نصرف این گوشت برای مردم اشکالی نداره؟!!
ازطرفی هیچکس نیست که اطلاع رسانی کنه وجلو فراگیرتر شدن این بیماری رو بگیرن.
علی اکبر عباسی از مازندران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
0
1
من علت اصلی رو سهل انگاری دامپزشکی میدونم که خیلی در تهیه واکسن کوتاهی میکنند
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
3
0
سلام خونه پدر من در روستای کانی سفید از توابع شهرستان دیواندره می باشد، 10 روزه تب برفکی دام های روستای ما رو درگیر کرده و تلفات زیادی به بار آورد حتی گاو و گوساله ها را از بین برده مردم هست و نیستشون همون چند رأس دام می باشد که دارن یکی یکی تلف می شوندو مسئولین هم انگار نه انگار فقط بلدن بیان شعار بدن یکی نیست بگه به داد این مردم بیچاره برسن این همه سرمایه این مملکت صرف کشورهای خارجی و... می شود ولی برای واکسیناسیون دام های روستاییان که قطب تولید محصولات دامی و کشاورزی اند هیچ قدمی برداشته نمی شه لابد یه عده سودجو و آقازاده فردا می خوان از چین گوشت و شیر ... وارد کنند
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
1
0
من یه جوان سی ساله بیماری تب برفگی منابرشگست کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
1
2
سلام
بیچاره دامدار یک سال مداوم زحمت میکشه شب و روز
زحمت میکشه اون وقت باید به خاطر صحنه نگاری مسعولین
تاوان پس بده
چرا واقعا
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
2
سلام .چرا مسولین فقط بلدن ما رو بدهکار بانکها بکنن ولی یک بیماری (تب برفکی)باید زندگی ما رو خراب بکنه و هیچکسی بداد ما نمیرسه.شهر اندیمشک.تلفات ۲۲ راس گاو
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
0
باسلام
اولاً درمناطقی که بیماری شیوع دارد نباید وارد بشوند.
دوماً وقتی گله درگیر می باشد و تیتر بیماری بالاست نمی توان از واکسن استفاده کرد. واکسن یا ویروس ضعیف شده است یا ویروس کشته در هر دو صورت در گله بیمار نمی توان استفاده کرد.
سوماً باید فعلاً از ضد عفونی در آب دامها استفاده کنید مثل: هواسان و امثالهم
موفق باشید
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
1
واقعا که هرچی بدبختیه مال قشرفقیر و دامداره یه نفر درامدش زحمت کشیدنش شب روزش شده ی گاو یا ی گوسفند بعد ب خاطرسهله انگاری مسولین تموم زحمتش ازدست میره مسولین تو روخدا ب فکر ماهاباشیدکمک کنید ی واکسنی چیزی این مریضی کوفتی نداره
پاسخ ها
سعید
| Japan |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
اگه برای دامهای درگیر نباید واکسن زد چرا این مثلا دکترها باز هم تجویز میکنند واقعا مملکت گل وبلبلی داریم
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
2
مسئولان محترم نمائیدگان مردم شما چرا به داد مردم نمی رسید کجاین شما جاتون توبهارستان خوبه
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
1
0
سلام .خسته نباشید خدمت مسول دامپزشکی کشور وابلاخواص مسولین دامپزشکی استان چهارمحال بختیاری طور به هرکی که می پرستید یه فکری به حال دامداران خسارت دیده شوراب کبیر بکنید این که زحمات یک سالشون از دست دادن یه فکری برای جبران خسارت وتلف نشد داماشون بکنید ممنون کریمی شوراب کبیر 09132879085
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۹
0
1
مسعولین خوابن
کلیشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
1
خدا لعنت کنه کسانی که سهل انگاری می کنند و باعث بدبختی یه عده دامدار و روستایی بیچاره میشن.
آقایون مسئولین که دارین پول بیت المال این مملکت رو میریزین تو شکم زن و بچتون ،به خدا ما راضی نیستیم نفرینتون می کنیم اگه به داد ما نرسین.تمام سرمایه اهالی روستامون داره یه شبه نابود میشه.به دادمون برسین.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
اداره دامپزشکی تو این کار مونده اصلا هیچ کاری نمی تواند بکند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۱
0
0
سلام علاج واقعه راقبل از وقوع باید کرد
داود عشقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
0
0
تمام گوسفندان و بره های جوان مبتلا شدن ب بیماری، اصلا معلوم نیست چیه، تب برفکی یا پی پی آر،اکتیما یاچی کل بره های جوان مردن، الانم کوسفندان میمیرن،یکی ازنشانه های بیماری هم تب بسیار بالاهستش
ناشناس
|
Finland
|
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۳
0
0
سلام
تو این سایت ی چیزهایی برای جلوگیری و درمان نوشته
مانند سماق و داروی خار شتر
با دقت بخونین شاید کارساز شد
http://itpnews.com/Apps/get/content.php?id=4570
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
1
آذربایجان غربی شهرستان چایپاره روستای قره کهریز هستم دامپزشکی شهرستان هیچ واکسنی به دامهای ما تزریق نکردند براثرتب برفکی مردم دام هایشان تلف شد بدبخت شدند این چه مملکتی هست که واکسن ندارد؟ همش شعاردروغ وفریب مردم
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
0
2
من به عنوان یک دکتر دامپزشک متاسفم برای خودم و امثالم که هیچ به خودشون زحمت نمیدن یک واکسنی برای این بیماری کشنده بسازن ؛
بهشون آنتی بیوتیک بدین ، و از دارو های غیر کورتون استفاده کنین ، قطعاً جواب میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
0
1
سلام من دامدار نیستم ولی تلف شدن دامهای دیگران را میبینم وتاسف میخورم تو رو خدا کاری بکنید .
رضا
|
United States of America
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
1
1
سلا م ایا دارو2014 avocat موثر است یا نه?
احسلن بساطی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
0
ای هواررررررررررررر درسسسسسسسس اب برفکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
0
1
من چندهفته نتونستم واکسن پیداکنم تا اینکه تب برفکی دامهایم رامبتلاکرده تاحالا هفت راس گسفندتلف شدند.گاوها هم دهانشون زخم ودوتاسقط کردن ..نمیدونم چکارکنم..امیدی به دامپزشکی هم نداریم.کلی پول دوادرمان دامهاکردم ولی بی فایده.بایدهمه روبفروشم بریم دلالی و ولسطه گری وشغل های کاذب...دیگه خسته شدیم ا ز این وضع تولیدکشور......
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
0
0
برای خوردن شیر و گوشت گاو چه توصیه ای دارید
فیروز
|
Germany
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
0
0
این بیماری در شهرستان اهر هم شیوع پیدا کرده ودارد تمامی دامهای روستا ییان را از بین می برد و دامپزشکی استان هم کاری را در این خصوص جهت پیشگیری و درمان انجام نداده است لطفا به داد این مردم برسید
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
0
0
سلام چراهرچی بدبختی مال دامدارو کشاورزه چرا مسولین هیچ هرکتی از خودشون نشون نمیدن
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
0
0
اطلاع رسانی درستی هم صورت نمیگیره اخباراز عالم و آدم میگه اما دریغ از یک خبراز نحوه درمان این بیماری لعنتی
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
0
با سلام تب برفکی تازه شناخته شده نیست که ،مسولین بای خیلی زود تر از این باید به فکر می بودن
سعیدا فرا
|
United States of America
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
0
ارباب گرایی مدرن افزایش حقوق و بیمه برای آماده خو رها ترس از. غار ت
شدن و بیماری ها نا الاج برای مظولمترین قشر جامعه (ماهم خدایی داریم ) با سپاس از کسانی که می خواهند همیشه زنده بمانند عواملشان در اختیارنیازمندان می گزارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
1
0
سلام چرا کسی جوابگوی مردم نیست واکسن هم زدیم جواب نداد همه دامام تلف شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
1
0
داروی تب برفکی را محققان گیاهان دارویی درخانه سلامت گلپایگان تولید کرده و روی دام های مورد استفاده جواب مثبت گرفتند. شماره تماس جهت تهیه دارو: 03157438380 و 09136533550
مهدی محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
0
0
سلام خداوند به مسئولین ما که در خفقان رسانه ای هستن کمک کنه چون اون دنیا مدیونن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
1
0
سلام تب برفکی خسارات قابل توجهی به شهرک دامپروری تلبزان مسجد سلیمان دارد کرده طوری که بیشتر پرواربندی ها روبه ورشکستگی رفتن از مسولیت تقاضا دارم دامداران حمایت کنم که اینقد ر دامدار خسارت نبینه چون خسارت به دامدار یعنی خسارت به اقتصاد کشور همین میشه که گوشت برزیلی که معلوم نیست گوشت چی وارد می کنن تور خدا کمی به فکر دامدار باشید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۱
0
1
سلام
وضعیت خرابه جونمون ب لبمون رسیده، آقای مسئول، آقایی که اون بالا نشستی ی کاری بکنید هر چی داشتیم از دست دادیم
خودمونم دیگه روانی شدیم اعصاب واسمون نمونده.
بن بست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
0
1
خدا جای حق نشسته انشاالله تا ..........................
امیر سامانی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
1
1
سلام خسته نباشید...مرگ ناگهانی دام چه علتی میتونه داشته باشه...ینی دام در فاصله کمتر از 24ساعت تلف شده...ایا تب برفکی میتونه ب این سرعت باعث مرگ گوساله نر ۳۰۰کیلویی بشه
رامین محیطی
|
United States of America
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
0
1
من واکسن تب برفکی روزدم ده روز بعدش گوساله هام تب گرفتن به هرکدوم روزی سه تا اوکسی وتایلوزین زدم ردکردن مریضی رو خداروشکر البته دامپزشکم گفت زدم خودسرانه نبود۰۹۳۶۲۵۱۲۱۷۶
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
1
0
سلام تقدیر وتشکر میکنم از توضیحات وراهنمایی هاتون
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
3
من برهامون تب برفکی میگبرن ومیمیرن الانم به داروخانه میگیم امپولشو بدین میگه نمیدیم باید بخرین
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
1
با سلام و احترام.

ضمن تشکر از مقاله ارزشمند جناب آقای دکتر خانقاهی ابیانه که حاوی نکات جالب و کاربردی به ویژه از دیدگاه کنترلی و نظارتی سازمان دامپزشکی بود می خواستم این نکته را عرض کنم که به طور کلی در هنگام تایپ متن های فارسی بایستی مراقب استفاده از علامت ممیز ( / ) در اعداد اعشاری بود.

زیرا بارها دیده شده است که در نوشته های مختلف به ویژه غلظت داروهای مورد استفاده دامپزشکی باعث ایجاد جابه جا شدن ارقام در اعداد اعشاری می شود و چه بسا خوانندگانی که در این زمینه ها تخصص ندارند اشتباهات خطرناکی را ناخواسته انجام دهند.

در اینجا هم به عنوان مثال:

در این متن مسلماً منظور نویسنده ارجمند مقاله از غلظت ""اسید سیتریک 2/0%"" به عنوان ضد عفونی کننده، همان غلظت "0.2 %" بوده است.

همچنین در مورد بافر مناسب برای نگهداری نمونه بیمار مبتلا به تب برفکی نه ""(که pH را بین 2/7 تا 4/7 حفظ می‌کند)"" بلکه 7.2 تا 7.4 می باشد. با تشکر
سلمان
|
United States of America
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
1
سفراین چجورمدیریتیه تمام دامامون ازدست رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
1
0
خیلی نامرد هستن انهایی که واکسن هندی وارد میکنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
0
1
سلام من همه موارد بهداشتی رو رعایت کردم ولی متاسفانه شبکه با واکسن هندی باعث درگیری دامهای من شد که متحمل هزینه های سنگینی برایمان شد
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
1
با سلام والله این واکسن تب برفکی را چه بزنیم چه نزنیم هیچ فرقی نمیکنه واکسنش هم هندی هستش اخه چطوریه نه توی امریکای شمالی تب برفکی هست نه اروپا بعضی مسولان به خاطر سود خودشون از کشورهای همسایه دام وارد میکنن و این یه عامل این بیماری خانه خراب کن هست و دیگه اینکه خواهش میکن کسانی که مسول این کار هستند یه کاری بکنن تمام دام های شهر شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری داره به دلیل عدم بی کفایتی مسولان و دامپزشکی از بین میره
حجت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
3
0
لطفا در مورد ضد عفونی کردن بنویسید ممنون
اندستا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
1
1
سلام
بره هامون بر اثر بیماری تب برفکی از بین میرود چه داروی برای پیشگیری ودرمان بیماری استفاده میشود
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
1
0
سلام بیماری تب بر فکی نگران کننده نیست هر گوساله با شماره گزاری طبق زمان درگیری بعدازچهار روز شروع به تزریق آمپول ویتامین پنیسیلین روزی یک بار چهار روز در این زمان برای دهان گلیسیرین اسپری بی حسی استفاده شودبرای سانسوری ابی
در چهار روز اول از داروی نیش عقرب وویتامین مولتی استفاده شود به گوساله استرس وارد نشود سکته میکند درهوای ازاد باشد از اهک واتش داخل گاوداری استفاده نکنید به ریه گاو آسیب میزند
من دامدارم 09192647025
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
1
2
................. گوسفندان یکی یکی دارن میمیرن اوهیچ کاری ازدسشون برنمیادپس چرا درس خوندی این درس خوندن به چه دردی میخوره وقتی نتونه یه بیماری روعالج کنه
مهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
0
2
ما چند ساله تلاش کردیم تا تونستیم چنتا گاو بخریم وخود کفا باشیم اما الان تب برفگی امان نمیده باید چیکار کنیم چرا مسولین به دادمون نمیرسن
شیرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
0
سلام
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
1
0
سلام گوسفندان ما چنتاشون بره انداختن یعنی مثلا یه هفته ی دیگه میزاییدن ولی بره انداختن این مشکلش چی بوده یه نوع بیماری ؟؟؟
نظر شما
ادامه