کد خبر: ۲۰۰۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر عامل اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در جلسه مشترک پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی با رئیس و معاونان سازمان دامپزشکی مقرر شد، نماینده این سازمان برای همکاری بیشتر درباره مشکلات پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی به‌ویژه برای بررسی بیماری اخیر آبزیان در کارگروه مشترک دولت و بخش حضور داشته باشد.

آرش نبی‌زاده افزود: پرورش‌دهندگان ماهیان سردآبی بر این باورند که دلیل بروز بیماری ویروسی VHS منشاء داخلی ندارد و لازم است برای جلوگیری از ورود خسارت بیشتر به تولیدکنندگان اقدامات مؤثرتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: صنعت آبزی‌پروری ایران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آن عدم هماهنگی مناسب میان سازمان‌های دولتی و بخش‌های مختلف تولیدی است که بر اساس تعاملات جدید صورت گرفته امیدواریم که این خلاء پر شود.

مدیرعامل جدید اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی با بیان اینکه برای مبارزه با این بیماری نیاز به یک برنامه منسجم داریم، ادامه داد: نحوه مبارزه با بیماری VHS، معدوم‌سازی و خشک کردن استخرها در استان‌های مختلف به‌صورت سلیقه‌‌‌ای انجام می‌شود که این امر باعث طولانی شدن مدت حضور این بیماری و افزایش تلفات در کشور شده است.

وی تصریح کرد: اجرا نشدن قانون "کدینگ" و عدم رعایت حریم بهداشتی مزارع پرورش ماهی از یکدیگر یکی از عوامل مهم تشدید بیماری در کشور است که برخی تولیدکنندگان به آن توجه نمی‌کنند.

نبی‌زاده یادآور شد: به‌رغم قول مساعد مسئولان در زمینه برگزاری جلسات کارگروه مشترک میان دولت و بخش خصوصی برای بررسی منشاء ورود بیماری، میزان تلفات، خسارت‌های واردشده به تولیدکنندگان و به‌دست آوردن راهکار جبران خسارت، این کارگروه تا به امروز جلسه‌ای با حضور بخش خصوصی تشکیل نداده است.

لازم به ذکر است، در اواخر ماه گذشته؛ کارگروه مشترکی میان دولت و بخش خصوصی برای حل مشکلات تولیدکنندگان ماهیان سردآبی تشکیل شد تا به مشکل فعالان این بخش به‌ویژه در بخش تولید ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمانی رسیدگی کند.

گفتنی است، VHS بیماری ویروسی آبزیان است که با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور نظیر شناسایی مزارع آلوده، حذف و معدوم‌سازی بچه‌ماهیان آلوده، ضدعفونی و خشک کردن و آیش‌گذاری مزارع آلوده، تشدید اقدامات قرنطینه‌ای و نظارت بر جابه‌جایی بچه‌ماهی در مبادی ورودی کشور در واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا کنترل شد، اما این بیماری دوباره تولیدکنندگان را درگیر کرده است.

این بیماری ویروسی آبزیان خطری برای انسان ندارد و قابل انتقال به وی نیست، اما میزان مرگ و میر این دسته از آبزیان را بالا می‌برد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
0
حکیم مهر عکس بهتری از ایشان ندارد!!!!!
نظر شما
ادامه