کد خبر: ۲۰۰۳۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وجود یک مورد گربه مبتلا به هاری در غرب تهران خبر داد.

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، دکتر «محمود نبوی » تاکید کرد: شهروندان حتی المقدور نباید با حیوانات در تماس باشند و در صورت گزش توسط حیوانات حتما باید به مراکز درمان پیشگیری از هاری مراجعه کنند.

وی آموزش های لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک انسان و حیوان را بسیار ضروری دانست و گفت : مردم باید آموزش ببینند تا در صورت گزش یا خراشیدگی توسط پستانداران توسط آنها، بلافاصله به مرکز بهداشت درمانی مراجعه کنند.

نبوی خاطرنشان کرد: در مجموع 75 درصد موارد ثبت شده حیوان گزیدگی در کشور مربوط به سگ گزیدگی، 15 درصد گربه گزیدگی یا خراش توسط پنجه های گربه و بقیه مربوط به سایر حیوانات گزارش شده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: 60 درصد بیماری های عفونی بیماری هایی هستند که از حیوان به انسان منتقل می شوند.

نبوی با اشاره به اینکه برنامه کنترل بیماری های قابل انتقال مشترک بین انسان و حیوان به مشارکت بین بخشی با سازمان هایی مانند دامپزشکی و حفاظت محیط زیست نیاز دارد، افزود: افرادی که با حیوانات سر و کار دارند باید اقداماتی را رعایت کنند تا مبتلا به اینگونه بیماری ها نشوند.

وی با اشاره به روستاییان و دامداران به عنوان بیشترین گروه های در معرض خطر بیماری های مشترک انسان و حیوان گفت: در مناطق شهری نیز افرادی که حیوان در منزل نگاه می دارند، در معرض خطر هستند و لازم است به طور مرتب حیواناتشان تحت نظر دامپزشک باشند و واکسن ها و داروهای لازم را دریافت کنند.

نبوی افزود: یکی از مهم ترین بیماری هایی که احتمال انتقال آن از طریق این حیوانات وجود دارد، هاری نام دارد که بیماری کشنده ای به شمار می آید و هرفردی که علایم این بیماری در وی بروز کند ، جان خود را از دست می دهد.

وی با اشاره به این که در سال 92، چهار مورد ابتلا به هاری در کشور گزارش شده است ، گفت: این افراد پس از گزش توسط حیوانات به مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه نکرده اند.

وی افزود: این در حالی است که بالغ بر 600 مرکز درمان پیشگیری هاری در سراسر کشور به صورت رایگان و به طور شبانه روزی توسط کارشناسان دوره دیده به مراجعه کنندگان ارائه خدمت می دهند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: اولین اقدام برای فرد گزیده شده، شستشوی محل گزیده شده به مدت 15 تا 20 دقیقه با آب و صابون، شستشو با بتادین و الکل و سپس تزریق واکسن و سرم است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در این باره گفت: سالانه 500 تا یکهزار مورد دامی مشکوک یا مورد گزش قرار گرفته یا دارای علایم مشکوک در کل کشور توسط سازمان پزشکی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: با هماهنگی های انجام شده با سازمان های دامپزشکی، حفاظت محیط زیست و شهرداری، اقدامات لازم درخصوص کنترل این بیماری در حیوانات ولگرد شهر تهران و حیوانات صاحب دار به عمل آمده است.

نبوی تاکید کرد: سالانه بالغ بر 150 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور رخ می دهد که بیش از 10 هزار مورد مربوط به شهر تهران است و همه این موارد به طور رایگان در مراکز درمان پیشگیری هاری تحت واکسیناسیون قرار می گیرند.

 

 

برچسب ها: گربه هار،
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
1
حتما دیگه با این حرفشون مجوز تیرباران گربه های نگون بخت تهران صادر شد و شهرداری با افتخار گربه شکار خواهد نمود؟؟؟
کامبیز بیات
|
-
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
0
1
مطمئن هستم برای این داستان برنامه ریزی شده برای فروش واکسن.حالا ببینیم کدوم گروه واکسن هاری وارد کرده.بعید نیست حتی اونا به آلوده کردن حیوانات زبون بسته به این ویروس دست بزنن.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
0
1
آیا از این گربه نمونه مغز گرفته شده و موسسه پاستور جواب داده که مثبت است یا علایم بالینی تشخیص دادید
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
0
1
آقای بیات منظورتان اینه که یک عده آدم هار که خودشان واکسن هاری را هم وارد کرده اند، رفته اند گربه ها را گاز گرفته اند؟؟!! (این نظریه در تاریخ علم پزشکی ثبت خواهد شد و نام شما بر تارک علم پزشکی خواهد درخشید!!!!!!!!)
کامبیز بیات
|
-
|
۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
0
1
نه آقای دکتر آراسب.خیلی از شرکت های بزرگ برای فروش محصولات خود دست به کارهای غیر اخلاقی میزنن(البته که نه همشون)ولی آلوده کردن یک حیوان به ویروس هاری کاری سخت و دور از ذهن نیست.اینطور میشه یک جو درسته بشه برای متضاضی بیشتر برای فروش بیشتر.فکر کنم از این ساده تر نمیشه توضیح داد.من فکر میکنم در مرحله اول باید منشاء رو پیدا کرد و آیا نمونه توسط موسسسه پاستور تایید شده یا نه.
نظر شما
ادامه