کد خبر: ۲۰۰۹۴

رئیس آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری تب برفکی و ویروس بذر موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی گفت: با توجه به نیاز کشور به واکسن تب برفکی روغنی و ظرفیت محدود ما در صورت بهینه کردن خط تولید، افزون بر نیاز کشور توانایی صادرات خواهیم داشت که موجب ارزآوری خوبی برای کشور می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر اکبر خراسانی، رئیس آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری تب برفکی و ویروس بذر موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی اظهار کرد: بیماری تب برفکی از خطرناکترین بیماری‌های واگیر دام است، مشاهده این بیماری در یک منطقه به مفهوم امکان سرایت بیماری به تمام دامداری‌های آن منطقه است، زیرا این بیماری ویروسی است و از طریق هوا نیز منتقل می‌شود.

وی با اشاره به تاریخچه تولید واکسن تب برفکی گفت: این بیماری از سال‌های دور در ایران وجود داشته است. از سال 1334 نمونه‌هایی از تب برفکی از «قریه حصارک» به آزمایشگاه رفرانس جهانی فرستاده می‌شود و از همان سال‌ها موسسه رازی وظیفه مبارزه با این بیماری را عهده دار می‌شود.

خراسانی تصریح کرد: طی سال‌های 1339 زنده یاد دکتر آمغی پس از فراگیری آموزش‌هایی از فرانسه به ایران بازمی‌گردد و آزمایشگاه تب برفکی را راه‌اندازی می‌کند و در ادامه واکسن تب برفکی تولید می‌شود، در سال 1350 تولید روی سلول لاین می‌رود و سیستم فرمانتوری رونق می‌گیرد. سال 1367 با خروج فرانسوی‌ها از موسسه رازی کل مجموعه توسط ایرانی‌ها اداره می‌شود.

وی در مورد آزمایش‌های انجام شده برای تولید واکسن تب برفکی روغنی یادآور شد: در سال 1391 رئیس وقت موسسه، استراتژی تولید واکسن روغنی تب برفکی و اضافه شدن این واکسن به سبد تولیدات موسسه را در دستور کار قرار داد و به بخش تولید واکسن تب برفکی ابلاغ کرد. مطالعات از همان زمان شروع و فرمولاسیون واکسن روغنی با ادجوانت‌های مختلفی انجام و آزمایش شد. تا اینکه در سال 1392 بهترین فرمولاسیون با استفاده از یک ادجوانت روغنی جدید که تا این زمان برای این منظور استفاده نشده بود، به دست آمد که نتایج آزمایش‌ها امیدبخش بود. در فاز مطالعات بالینی آزمایشگاهی با استفاده از 32 راس گوساله کاملا سالم و حساس، واکسن جدید در مقایسه با واکسن فعلی بررسی شد که نتایج به دست آمده بیانگر توانایی و قدرت بسیار مناسب واکسن روغنی در پیشگیری از بروز بیماری تب برفکی است.

رئیس آزمایشگاه تشخیص بیماری تب برفکی در مورد ویژگی‌های این واکسن اظهار کرد: افزون بر توانایی زیاد، ایمنی زایی بیشتر، ایجاد حفاظت از دام‌ها، تزریق عضلانی (واکسن غیر روغنی زیر جلدی تزریق می‌شود)، تزریق با دز کمتر (واکسن غیر روغنی با پنج سی سی تزریق می‌شود و تب برفکی روغنی دو سی سی) و کاهش میزان واکسیناسیون از سه بار در سال به دو بار، از دیگر ویژگی‌های واکسن تب برفکی روغنی است.

وی در ادامه افزود: کشورهای منطقه خواستار این واکسن هستند، در صورت تولید انبوه می‌توانیم واکسن تب برفکی روغنی را به کشورهای همجوار، آسیای میانه و مرکزی و آفریقا صادر کنیم.

خراسانی در مورد نشانه‌های بیماری تب برفکی اظهار کرد: نشانه‌های بیماری تب برفکی به صورت طاول در دهان بویژه زبان و در پاها و بین دو سم ظاهر می‌شود. دام مبتلا قادر به خوردن خوراک و حتی آب نبوده و به دلیل چرکی شدن طاول‌های سم، دچار لنگش شدید و بی تحرکی و زمین گیری می‌شود. تلفات این بیماری در بالغین در حدود دو تا پنج درصد و در نوزادان بویژه بره‌ها در زمان شیوع بیماری تا 50 درصد هم می‌رسد، از این بیماری با نام‌های دیگری از جمله «بیماری اقتصادی» و یا «بیماری سیاسی» نیز نام برده می‌شود.

رئیس آزمایشگاه تشخیص بیماری تب برفکی با اشاره به تعداد دام‌های موجود در کشور افزود: با وجود هفت میلیون گاو و حدود نیم میلیون گاومیش و 70 میلیون گوسفند و بز، در صورت شیوع این بیماری در کشور، خسارت‌های جبران ناپذیری به صنعت دامداری وارد می‌شود و در این راستا اهمیت واکسن تب برفکی آشکار می‌شود.

خراسانی در پایان با ابراز سپاس از همکاران خویش که برای دستیابی به دانش تولید این واکسن تلاش کرده‌اند، یادآور شد: استفاده از این واکسن برای سازمان دامپزشکی کشور نیز ابزار مناسبی برای کنترل و ریشه کنی بیماری تب برفکی در کشور است.

 

 

نظر شما
ادامه