کد خبر: ۲۰۱۱۲

دکتر مجید روحانی‌نژاد تصریح کرد: درمان دام و طیور در تمامی کلینیک‌های دولتی دامپزشکی در طول دهه فجر به‌صورت رایگان انجام می‌شود، این فرایند بر اساس مصوبه ستاد گرامی‌داشت ستاد دهه فجر دامپزشکی استان به اجرا در آمده و در شهرستان‌هایی که شبکه دامپزشکی دارای درمانگاه باشد این مهم به صورت رایگان اجرایی می‌شود. با هماهنگی به عمل آمده با نظام دامپزشکی استان، یکی از روزهای دهه نیز تمامی درمانگاه‌های بخش خصوصی استان خدمات خود را به‌صورت رایگان به متقاضیان ارائه می‌کنند که این روز با هماهنگی شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها و نیز درمانگاه‌های بخش خصوصی هر شهرستان متفاوت است.

وی ادامه داد: در حوزه تشخیص و درمان دامپزشکی یک باب آزمایشگاه دامپزشکی در تربت حیدریه، یک باب مرکز "مایه‌کوبی" در شهرستان تربت جام و یک باب درمانگاه عمومی دامپزشکی نیز در نیل‌آباد تربت‌جام به بهره‌برداری می‌رسد که به ارتقای سطح بهداشتی استان کمک شایانی می‌کند. رقم واکسیناسیون دام‌های استان به 23 میلیون و 200 هزار نوبت رسید که این رقم حاصل تلاش 10 ماهه دامپزشکی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی است و سیاست‌های مبارزه با بیماری‌های دامی در استان بر اساس پیشگیری، کنترل و ریشه‌کنی پی‌ریزی شده که باتوجه به استقرار 80 درصد سرمایه دامی استان در مناطق روستایی و عشایری بخش عمده وقت اکیپ‌های فنی صرف پیشگیری در این مناطق می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار داشت: با تلاش صورت گرفته و علی‌رغم کمبود نیروی انسانی بیش از 75 درصد پیش‌بینی انجام شده برای عملیات واکسیناسیون دام‌های استان در سال جاری محقق شده است و در زمان باقی‌مانده تا پایان سال، تمام پیش‌بینی صورت گرفته محقق می‌شود. بیش از 90 درصد جمعیت دامی استان در طول هر سال به طور مستمر تحت عملیات واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف واگیر دامی از قبیل شاربن، آبله، تب برفکی قرار می‌گیرند. در حدود 750 نوع بیماری به عنوان بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان وجود دارد که این موضوع وقتی در کنار تماس روزمره انسان با حیوان قرار می‌گیرد ایمن‌سازی دام‌ها از طریق واکسیناسیون توسط دامپزشکی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، بنابراین تلاش دامپزشکی، تاثیر مستقیم در سلامت مردم دارد و همچنین این فعالیت‌ها باعث می‌شود تا بسیاری از بیماری‌های دامی از جمعیت دامی برطرف شود و سرمایه دامی که سرمایه‌ای زایا و مولد است و اقتصاد کشور را به‌ویژه در نواحی روستایی تامین می‌کند، از سلامت برخوردار شود.

 

 

نظر شما
ادامه