کد خبر: ۲۰۱۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس بخش تولید واکسن های بی هوازی دام موسسه رازی گفت: با بومی شدن فناوری تولید واکسن به روش توکسوئیدی، تولید واکسن آنتروتوکسمی به دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا از موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی، دکتر رضا پیله چیان از اجرای طرحی خبر داد که طی آن با توکسوئیدی شدن فرآیند تولید واکسن آنتروتوکسمی ظرفیت تولید این واکسن به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود:در شیوه جدید با خارج کردن باکتری از واکسن آنچه باقی خواهد ماند توکسین است که با افزودن فرمالین تبدیل به توکسوئید می شود.

وی ادامه داد: در شیوه جدید به دلیل حذف باکتری و اجرام غیر ضروری در واکسن مایع جدید که همان توکسوئید مورد نظر است،تخلیص و تغلیظ شده و این امر باعث کاهش مقدار مصرف دزاژ خواهد شد و بجای 2.5 میلی لیتر کنونی، 0.5 تا 1 میلی لیتر در هر نوبت واکسیناسیون برای هر دام خواهد بود که بدین گونه شاهد افزایش دز تولیدی خواهیم بود.

پیله چیان امکان افزایش تنوع توکسین در این روش را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و گفت:ظرفیت این واکسن را از چهارگانه به پنجگانه و یا بیشتر می توان افزایش داد که طرح افزایش واکسن 'شاربن علامتی' به آنتروتوکسمی چهار ظرفیتی و تولید واکسن پنج ظرفیتی جدید در این طرح دیده شده است.

به گفته وی با خالص سازی واکسن در این روش شاهد کاهش معنادار عوارض واکسیناسیون از قبیل شوک خواهیم بود.

رییس بخش تولید واکسن های بی هوازی دام موسسه رازی اظهار کرد:این طرح که از سال 1375 در دست مطالعه و اجرا است به عنوان طرح کلان فناوری در دستور کار معاونت فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارمند دامپزشکی
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
0
0
جالب به نظر می رسه
اما خدا کنه مثل واکسن PPR رازی و تب برفکی رازی با پوتنسی پایین و ایمنی کوتاه مدت از آب در نیاد و موجب نارضایتی و خسارت دامدار بیچاره نشه. آمین یا رب العالمین.
نظر شما
ادامه