کد خبر: ۲۰۱۳۱

هرساله پنج‌هزار تن ماهی تیلاپیا به‌طور عمده از چین و بخشی از کشور ویتنام وارد ایران می‌شود و پس از فرآوری و بسته‌بندی به بازارها راه می‌یابد که از لحاظ سلامت و بهداشتی بودن آن مورد تأیید سازمان دامپزشکی کشور است.

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در بخش تولید و صادرات آبزیان، چین یکی از کشورهایی است که حدود 1.3 میلیون تن صادرات دارد و از این مقدار بخش اعظمی راهی اتحادیه اروپا و امریکا می‌شود.

عیسی گلشاهی افزود: برای تولید آبزیان در کشور چین، مقرون به صرفه نیست که از روش‌های نادرست و غیربهداشتی استفاده کنند، زیرا در این صورت اتحادیه اروپا که قوانین سختی برای واردات وضع کرده است، محصولات فوق را بازپس می‌دهد و این امر لطمه اقتصادی بزرگی به این کشور وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه پنج‌هزار تن ماهی از کشور چین به ایران وارد می‌شود که بخش اعظمی از آن را تیلاپیا تشکیل می‌دهد.

گلشاهی ادامه داد: در هیچ سالی میزان واردات ماهیان مورد پسند مردم که عمدتاً از هشت گونه بوده است، از 11 هزار تن بالاتر نرفته است.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود محصولی به‌صورت غیربهداشتی و خارج از معیارهای اتحادیه اروپا از کشور چین صادر می‌شد، هیچ متقاضی برای این محصولات باقی نمی‌ماند.

ورود هیئت‌های روسی طی 10 روز آینده به ایران

مدیرکل توسعه بازار سازمان شیلات یادآور شد: سازمان دامپزشکی ایران نیز قوانین سختگیرانه‌ای را برای واردات محصولات پروتئینی دارد، بنابراین به مردم اطمینان می‌دهیم که تمامی محصولات وارداتی از تمامی سطح‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای عبور کرده است.

گلشاهی تأکید کرد: پس از آنکه محموله‌ای که به ایران وارد می‌شود مدتی را در گمرک باقی می‌ماند تا از سلامت آن اطمینان حاصل می‌شود و پس از آن اجازه ترخیص داده می‌شود.

وی اظهار داشت: ماهی تیلاپیا از کشورهای چین و ویتنام به ایران وارد می‌شود که به‌طور عمده 80 درصد آن از کشور چین است.

وی درباره حضور هیئت‌های روسی در ایران برای صادرات محصولات شیلاتی ایران به این کشور گفت: طی 10 روز آینده، هیئتی از روسیه برای عقد قراردادها و نحوه پرداخت‌ها به ایران سفر می‌کنند تا درباره میگو و قزل‌آلای ایرانی تصمیم‌های نهایی گرفته شود.

وی در پایان افزود: نخستین محموله میگو به سفره‌های مردم روسیه راه پیدا کرد و مورد استقبال قرار گرفت و مسئولان این کشور در صدد هستند محموله‌های بعدی را وارد کنند.

 

 

نظر شما
ادامه