کد خبر: ۲۰۱۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: شیر توزیعی در کشور پاک و برخوردار از استاندارد است.

به گزارش مهر، حسن رکنی عصر سه شنبه در جلسه هم اندیشی تشکل های دام و طیور اردبیل تصریح کرد: در دهه اول انقلاب توزیع شیر در فروشگاه ها به صورت سهمیه و ویژه خردسالان و سالمندان انجام می شد.

وی افزود: حتی در توزیع پنیر نیز ۹۰ درصد پنیر توزیعی در کشور در پیت های ۲۰ کیلویی از خارج از کشور وارد می شد و این در حالی است که در حال حاضر کشور در عرصه تولید لبنیات به جایگاه مطلوبی دست یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی معتقد است علاوه بر تامین بخش عمده نیاز داخل گاوداران ما در دنیا حرف برای گفتن دارند و نیاز مواد لبنی داخل کشور به صورت کامل تامین می شود.

رکنی تاکید دارد که امروز شیری که به دست مردم می رسد پاک بوده و از استاندارد برخوردار است و افزایش تولیدات در حدی است که سال گذشته ۵۵۰ هزار تن صادرات محصولات لبنی به ثبت رسیده است.

این مسئول در خصوص یارانه شیر تصریح کرد: بررسی ها نشان داد سال گذشته یارانه شیر به نام دامدار و به کام دیگران تمام شد.

وی در توضیح این موضوع تاکید کرد: متاسفانه یارانه در جای خود ننشست و امسال تصمیم گرفتیم پرونده تمام دامداران تکمیل شده و شماره حساب اعلام شود و به ازای فروش هزینه به شماره حساب هر دامدار واریز شود.

رکنی با بیان اینکه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای یارانه شیر اختصاص یافته است، ادامه داد: ۷۵ درصد این مبلغ به استان ها رسیده و در خود استان اردبیل نیز اقدامات مناسبی برای تشکیل پرونده ها انجام شده است.

وی در خصوص تولیدات حوزه طیور افزود: کشور ایران در حال حاضر هفتمین تولید کننده گوشت مرغ در دنیا است و میانگین مصرف سرانه مرغ در کشور ۲۶ کیلوگرم و دو برابر میانگین جهانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با بیان اینکه تا دو سال قبل ایران وارد کننده مرغ بود، اضافه کرد: امروز ما جزو صادرکنندگان محسوب می شویم و با تولید دو میلیون تن مرغ در کشور حتی با زیر ساخت های فعلی می توانیم ۵۰ درصد تولیدات را افزایش دهیم.

رکنی با تاکید به ضرورت برنامه ریزی برای صادرات گوشت مرغ اضافه کرد: حوزه طیور در کشور نیازمند ساماندهی و مدیریت واحد است و در هیچ کشوری تولیدات طیور به صورت جزیره ای نیست.

وی با بیان اینکه توجه به این اصل موجب شده است کشور ترکیه ضریب تبدیل بهتری داشته باشد، ادامه داد: باید تولید متناسب با نیاز مخاطب باشد و به عنوان مثال در وزن تولید به نیاز مخاطب توجه شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تصریح کرد: حمایت از مرغداران شاخص در استان ها مورد توجه است و برخی مرغداری ها خرده پا بوده و توانایی لازم را ندارند و در مقابل مرغداری هایی داریم که با اندک حمایت می توانند به تولیدات مرغوب برسند.

رکنی اصل قیمت گذاری در مرغ  را بر اساس تعادل دانست و گفت: تجربه کاهش قیمت مرغ نشان داد که نباید تولید به قیمت زیان مرغدار باشد و مرغ باید قیمت منطقی در بازار داشته باشد.

این مسئول در خصوص تامین نهاده های دامی به ضرورت فعال سازی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: پیش از این نهاده توسط افراد خاصی قابل تامین بود و ما برای شکستن این انحصار بخش خصوصی را به مشارکت طلبیدیم.

وی معتقد است شرکت های پشتیبانی تنها زمانی باید وارد عرضه تامین شوند که ضرورت به حضور آن احساس می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی همچنین در پاسخ به برخی انتقاد ها مبنی بر تقلبی بودن عسل تصریح کرد: اینکه تقلبی بودن مورد پذیرش نباشد را قبول نداریم اما کلمه تقلبی ذهن مخاطب را در خرید محصول تب دار می کند.

رکنی یکی از سالم ترین مواد مغذی بازار را عسل عنوان و اضافه کرد: بهترین عسل در اردبیل تولید می شود و عموما با مشقت حاصل می شود و بر همین اساس نباید با اعلام تقلبی بودن مانع از نتیجه بخشی زحمت دامدار شد.

وی خواستار پیگیری ایجاد آزمایشگاه استاندارد توسط اتحادیه مرکزی شد و افزود: ۱۰ میلیارد ریال به اتحادیه دادیم و باید ساخت این آزمایشگاه با هدف آزمایش برندهای مختلف عسل مورد توجه باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در عین حال در خصوص برخی پیشنهاد ها مبنی بر به کار گیری فارغ التحصیلان در حوزه تولیدات اضافه کرد: اگر فارغ التحصیلی به ارتقا تولید و درآمد زایی بیشتر کمک کند باید از همکاری وی استقبال کرد.

رکنی معتقد است اینکه حضور فارغ التحصیل به جای درآمد زایی صرفا برای تولید کننده ایجاد هزینه کند مطلوب نخواهد بود.

 

 

 

برچسب ها: مرغ،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مبین
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
0
0
این را هم بفرمایید که در عوض مصرف گوشت قرمز , ماهی و لبنیات در ایران از سرانه نرمال چقدر کمتر است
نظر شما
ادامه