کد خبر: ۲۰۱۷۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گزارش های رسیده حاکی از تلفات 100 درصدی در سه واحد مرغداری گوشتی و تلفات بسیار بالا در واحد چهارم در طی 2 ساعت در منطقه‌ای از شهرستان تاکستان است ...
88

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور با بروز تلفات درچهار واحد مرغداری گوشتی شهرستان تاکستان در اطلاعیه ای با اعلام شرایط اضطرار برای این شهرستان و شهرهای اطرافٰ از توقف روند تلفات خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشورٰ در این اطلاعیه به تشریح مساله پرداخته شده و اعلام شده است: گزارش های رسیده در صبح روز گذشته (جمعه 17 بهمن ماه) حاکی از تلفات صد درصدی در سه واحد مرغداری گوشتی و تلفات بسیار بالا در واحد چهارم در طی 2 ساعت در منطقه ای از شهرستان تاکستان بود.

براساس این اطلاعیه ٰ، بلافاصله پس از دریافت این گزارش، دکتر جاویدی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی، دکتر طهرانی مدیرکل بیماریهای طیور سازمان دامپزشکی و دکتر شوشتری متخصص تشخیص بیماریهای طیور از موسسه واکسن و سرم سازی رازی عازم استان قزوین شدند و ضمن تشکیل جلسه اولیه با همکاران دامپزشکی و دیگر دست اندرکاران استان موضوع را مورد بررسی قراردادند.

تیم اعزام شده به استان قزوین، پس از جلسه اولیه، از واحدهای مرغداری خسارت دیده بازدید کرده و از صاحبان مرغداری ها و کارگران کسب اطلاعات کرده و از مرغ های تلف شده برای انجام آزمایش های تشخیصی نمونه برداری کردند. با مشاهده این موضوع و در راستای اقدامات قرنطینه ای و بهداشتی در حوزه شهرستان تاکستان، منطقه در شرایط اضطراری اعلام شد.

براساس این گزارش، نمونه های برداشت شده بلافاصله به بخش تشخیص بیماریهای طیور موسسه واکسن و سرم سازی رازی و آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی در تهران تحویل داده شد تا آزمایش های لازم انجام شود.

به دلیل اهمیت موضوع، شبانه آزمایش های لازم  انجام شد و با اقدامات بعمل آمده، تلفات در منطقه قطع شد و نتایج اولیه نشان از عدم وقوع بیماری جدید دارد.

سازمان دامپزشکی  در این اطلاعیه اظهار امیدواری کرد که تا فردا (یکشنبه)نتایج تکمیلی آزمایشگاهی مشخص شود؛ بعد از مشخص شدن نتایج آزمایش های تکمیلی، تصمیمات جدید اتخاذ و اعلام می شود.

بدیهی است تا اطلاع ثانوی، شرایط اضطرار در شهرستان تاکستان و شهرهای اطراف پا برجاست.

 مدیر کل دامپزشکی استان قزوین در این رابطه گفت: در نخستین ساعات بامداد روز گذشته بیش از 120 هزار قطعه مرغ در چهار مرغداری شهرستان تاکستان و قزوین ظرف چند ساعت تلف شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه قزوین، دکتر سید بهمن نقیبی اظهار کرد: پیرو تماس تلفنی یکی از دامپزشکان شهرستان تاکستان در ساعت پنج بامداد با اداره کل دامپزشکی قزوین، مبنی بر تلف شدن بیش از 95 درصد مرغ‌های یک واحد مرغداری واقع در شهرستان تاکستان، اکیپی از مدیران اداره کل دامپزشکی قزوین و اداره دامپزشکی شهرستان تاکستان به مرغداری محل وقوع حادثه اعزام و نسبت به بررسی‌های اولیه مبنی بر نحوه وقوع حادثه و علت تلفات غیر متعارف اقدام کردند.

وی تشریح کرد: در کمتر از یک ساعت از گزارش اولیه، دو مرغداری دیگر از شهرستان تاکستان و یک مرغداری در شهرستان قزوین نیز با تلفات بالا گزارش شد، که مراتب به اطلاع مسئولان سازمان دامپزشکی کشور اعلام شد.

دکتر نقیبی ادامه داد: در همان ساعات اولیه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در راس هیاتی متشکل از مدیران و کارشناسان سازمان دامپزشکی کشور به استان عزیمت و پس از تشکیل کمیته بحران در اداره کل دامپزشکی تصمیمات لازم گرفته شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطر نشان کرد: ظرف 24 ساعت گذشته نمونه‌برداری و بررسی‌های کالبد گشایی و مشاهدات کلینیکی انجام گرفته شواهدی مبنی بر بروز بیماری خاصی را تایید نمی‌کند.

این مسئول دامپزشکی تاکید کرد: اوضاع کاملا تحت کنترل است و نمونه برداری‌های لازم برای آزمایشات انجام گرفته و مراتب در حال بررسی است.

وی تصریح کرد: به کلیه مدیران مرغداری‌های استان توصیه می‌شود نسبت به تقویت ضوابط بهداشتی-قرنطینه‌ای اقدام و تا زمان اعلام نتایج قطعی علل بروز تلفات از سوی سازمان دامپزشکی کشور، نسبت به کنترل وضعیت مرغداری تحت پوشش اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در پایان از کلیه مرغداران خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرمتعارف در واحد تحت پوشش، مراتب را در اسرع وقت اطلاع‌رسانی کنند.

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
0
سلام
بر فرض وجود بیماری ای مانند آنفلوانزای فوق حاد، مسئولین آنفلوانزای high pathogen را گزارش عمومی نمیکنند.
متخصص طیور
ناشناس
|
-
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
0
این قسمتش خیلی جالبه : مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطر نشان کرد: ظرف 24 ساعت گذشته نمونه‌برداری و بررسی‌های کالبد گشایی و مشاهدات کلینیکی انجام گرفته شواهدی مبنی بر بروز بیماری خاصی را تایید نمی‌کند.
بر طبق فرمایش جناب مدیرکل، میتونید فرض کنید که مرغها خودکشی دسته جمعی انجام دادن!
دامپزشک
|
-
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
0
0
با سلام
....................... چقدر نمونه بگیرم و جواب ...... بشنوم نیوکاسل فوق حاد 3 تا سالن را جارو کرد بعد جواب دادان نه نیوکاسله نه انفلوآنزا همان مرگ دسته جمعی بوده احتمالا در کل حرف ما را هم قبول ندارن چه برسه به کارشناسان متخصص- کارشناس اداره کل یکی از استانها
ناشناس
|
-
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
مرگ دسته جمعی به چه چیزی دلالت میکند؟ بالاخره باید یک منشاء داشته باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
جل الخالق. شنیده بودم دلفین‌ها برای خودکشی به ساحل میام ولی خودکشی مرغ ها رو نه دیدم نه شنیدم. خخخخخ.
دامپرشک
|
-
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
باتشکرازاطلاع رسانی حکیم مهرلااقل درچنین مواردی میتوانستیم ازمعاون بهداشتی وپیشگیری اسبق اقای دکترچرخکارکه متخصص طیورمیباشند استفاده کرد
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
یک دوست دکتری هست که همه تخصص ها رو دارن، خبری از ایشون نیست اینجا؟!
ناشناس
|
-
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
0
0
واقعا انتظار دارند در مرگ فوق حاد علائم کالبدگشائی مشخصی هم ببینند؟ معمولا تو مرگهای فوق حاد ما ضایعه خاصی نمیبینیم. خب بالاخره یک علتی داره این مرگ. ینی چی علت خاصی نداره؟
متخصص طیور
مسول فني سابق
|
-
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
اين دوست ما به چه نكته خوبي اشاره كردند، عجيبه كه همكار همه چيز دان ما در اين موارد نظرات اپيدميولوژي و .... را بيان نكردند. فكر كنم مسولين سازمان اخر به اين نتيجه برسند كه اين مورد أصلا انفولانزا و نيوكاسل فوق حاد نبوده و علت مرگ خودكشي دسته جمعي بدليل تقليد مرغها از دلفين ها و نهنگها بوده .
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
جناب مسول فنی سابق
........................................... اگر میبینید که اینجا کسی نظر تخصصی نمیده علت میتونه به کمبود اطلاعات موجود مربوط باشه.
نظر شما
ادامه