کد خبر: ۲۰۲۰۸

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، نخستین نشست کمیته استانی پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و دام با حضور مدیران و نمایندگان ادارات مرتبط در دفتر مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان برگزار شد.

دکتر شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در این نشست با اشاره به اهمیت بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از میان یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زا، افزون بر 49 درصد این عوامل و از بین 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، بیش از 73 درصد از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

وی افزود: تب مالت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که انجام اقدامات هماهنگ و همکاری بین بخش‌های مختلف از شروط اصلی موفقیت در کنترل این بیماری است.

رمضان پور کارشناس بیماری‌های زئونوز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست به تشریح وضعیت بیماریهای مشترک همچون تب مالت و روند بروز و پراکندگی آنها در استان پرداخت.

همچنین دکتر مقدس، معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان و بهروز صلواتی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و فرهاد شیروانی رییس گروه مطالعات و ایمنی اداره کل مدیریت بحران استانداری نیز در این نشست راهکارهای مبارزه با بیماری های یادشده را بیان کرده و خواستار همکاری همه جانبه دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استان شدند.

در ادامه این نشست دکتر کشتکار معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان وضعیت بیماری های مشترک و اقدامات انجام شده در حوزه دامی برای کنترل این بیماریها را تشریح کرد و انجام تست کشتار را از مهم‌ترین راه‌های ریشه‌کنی بیماری تب مالت در دام دانست.

گزارش اقدامات انجام شده در حوزه دامی مانند واکسیناسیون گسترده در روستاها، انجام بازدیدهای مشترک از اماکن توزیع مواد لبنی و برخورد با توزیع‌کنندگان غیرمجاز و تولید کنندگانی که از شیر پاستوریزه استفاده نمی کنند، راه اندازی اتاقهای پیش سرد در تمامی کشتارگاههای استان و همچنین پست‌های قرنطینه در مبادی ورودی شهرستان برای جلوگیری از ورود غیرمجاز دام و فرآورده‌های لبنی خام و برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی برای گروههای هدف و بهره برداران و برگذاری جلسات منظم کمیته در طول سال از جمله مصوبات این نشست بود.

گفتنی است در این نشست که به منظور مقابله هدفمند با بیماری های مشترک بین انسان و دام برگزار شد، نمایندگانی از اداره کل دامپزشکی استان، معاونت بهداشتی و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت بحران استانداری حضور داشتند.


 

 

نظر شما
ادامه