کد خبر: ۲۰۲۳۰

 

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی پیشرفت ایران در تحقیقات واکسن و سرم سازی را دستاوردی بزرگ دانست، هنگامی که کشورمان جزو 10 کشور تولید کننده توبرکولین (ماده آنتی ژن تست تشخیصی) در دنیا شده است.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران از اراک، حمید کهرام در شروع عملیات اجرایی خط تولید توبرکولین و رونمایی از کیت الیزای تشخیص بروسلوز دامی در اراک گفت: دستیابی به فناوری ساخت تجهیزات توبرکولین یکی از آرزوهای موسسه رازی بود که حدود 40 سال است دانشمندان این موسسه بر روی آن پژوهش می کنند و این تلاش اینک به ثمر نشسته است.

وی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از کشورها با وجود پیشرفت های علمی و تحقیقاتی موفق به دستیابی فناوری توبرکولین نشده اند، اما همت دانشمندان ایرانی و تعهد آن ها موجب شد این فناوری بومی شود.

کهرام بیان کرد: ساخت سایت بین المللی تولید توبرکولین در چند مرحله انجام می شود که مرحله نخست آن در زمینی به مساحت 500 متر مربع اجرا می شود و در مراحل بعد تا یک هزار و 500 متر مربع افزایش می یابد و بودجه ساختمان آن نیز از محل اعتبارات استانی و تجهیزات آن از منابع ملی تامین می شود.

وی عنوان کرد: عملیات ساخت ساختمان تولید توبرکولین و مالئین در مرحله اول با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال و با ظرفیت تولید سالانه هشت و نیم میلیون دز به مدت دو سال آغاز شده و مرحله دوم آن تا پایان سال 95 به بهره برداری می رسد.

وی توضیح داد: توبرکولین برای تشخیص بیماری سل انسان و دام و مالئین برای تشخیص بیماری مشمشه در دام کاربرد دارد.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بیان کرد: این موسسه در شش استان فعالیت می کند که استان مرکزی تنها استانی است که تولید کیت در آن انجام می شود که از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است.

کهرام اظهار کرد: برسلوز یکی از بیماری های شایع میان انسان و حیوان است که با شیوع و تشخیص آن در بین دام ها هزینه بالایی را برای کشور در پی دارد که تولید کیت های برسلوز در این مرکز صرفه جویی زیادی برای کشور در پی دارد.

 

نظر شما
ادامه