کد خبر: ۲۰۲۵۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

 

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به گستردگی فعالیت های این سازمان و نقش آن در بهداشت و سلامت جامعه گفت: سه درصد از اعتبارات بخش سلامت باید به دامپزشکی اختصاص پیدا کند و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی این عیدی را نه به سازمان دامپزشکی، بلکه به سلامت مردم بدهند.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر مهدی خلج صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با تاکید بر جایگاه دولت الکترونیک در کشور، گفت: در سال گذشته تعداد 11 سامانه در سازمان دامپزشکی کشور وجود داشت که این تعداد در سال جاری به 26 سامانه افزایش یافته است.

دکتر خلج افزود: این سامانه ها شامل سامانه هایی نظیر سامانه یکپارچه قرنطینه و امور بین الملل، سامانه دارویی و سامانه بیماری ها می باشد که در راستای تسهیل و سرعت در روند فعالیت ها و همچنین ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری در دستور کار قرار گرفته است.

وی سازمان دامپزشکی را یکی از سازمان های پیشرو در دولت الکترونیک معرفی کرد و گفت: در حال حاضر 200 خدمت سازمان دامپزشکی به صورت الکترونیکی ارایه می شود.

**تشکیل اکیپ مشترک پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به بیماری آنفلوآنزای پرندگان و فعالیت های این سازمان در راستای پیشگیری از بروز آن اشاره کرد و گفت: سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت از محیط زیست اکیپ و ستادی مشترک برای پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای پرندگان تشکیل داده است.

وی ادامه داد: در سال جاری تعداد 31 هزار و 394 نمونه از تعداد 961 واحد پرورش طیور صنعتی و 380 روستا اخذ شده و بر روی این نمونه ها بیش از 105 هزار آزمایش انجام شده است.

دکتر خلج تصریح کرد: نتایج این آزمایش ها نشان از این دارد که بیماری آنفلوآنزای پرندگان در کشور ما در گردش نیست.

** ارجاع 6 هزار تخلف بهداشتی به مراجع قضایی

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در 9 ماه نخست سال جاری 10 میلیون راس گوسفند و بز، 853 هزار راس گاو و گاومیش، 18 هزار نفر شتر، 12 هزار شتر مرغ در کشتارگاه های دام مورد بازرسی قرار گرفته است و در این راستا، 638 میلیون قطعه طیور مورد نظارت قرار گرفته شده است که 5 میلیون و 916 هزار لاشه طیور به دلیل نداشتن قابلیت مصرف، ضبط شده است.

دکتر خلج تصریح کرد: در 9 ماه نخست سال جاری، یک میلیون و 660 هزار مورد بازدید از عرصه های مختلفی از جمله مراکز بسته بندی،‌قطعه بندی و عرضه فرآورده های خام دامی در شهرها که باید نظارت کرده ایم که از این تعداد 124 هزار مورد غیربهداشتی گزارش شده و 5 هزار و 500 تن فرآورده خام دامی ضبط شده است که در این راستا بیش از 6 هزار ارجاع تخلفات به مراجع قضایی داشته ایم.

** تلاش برای استقرار بازرسان نماینده سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها

وی تعداد کشتارگاه های صنعتی فعال طیور کشور را 230 مرکز و تعداد کشتارگاه های صنعتی که پروانه فعالیت گرفته اند و در حال تجهیز هستند را 71 واحد ذکر کرد.

دکتر خلج اضافه کرد: همچنین 74 کشتارگاه صنعتی فعال دام در کشور وجود دارند و علاوه بر این، 39 کشتارگاه نیز پروانه تاسیس گرفته و در حال تجهیز هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: علاوه بر این تعداد کشتارگاه صنعتی،‌تعداد 288 کشتارگاه سنتی نیز در کشور وجود دارد که در تلاش هستیم که با همکاری بین بخشی، زمینه توقف کشتارگاه های سنتی را ایجاد کنیم.

 

وی در این خصوص افزود: با هماهنگی هایی که با دولت انجام شده است،‌به دنبال این هستیم که همه کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی علاوه بر ناظرین بهداشتی، بازرسان نماینده سازمان دامپزشکی نیز مستقر شوند.

** جلوگیری از استفاده مالاشیت گرین در ماهیان سردابی

رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد پایش بیماری ماهیان سردآبی گفت: پایش برای کشف مخاطره ها و تشخیص سلامت آنها انجام می شود؛ در سالهای 89 تا 92 سه هزا ر و 300نمونه از مراکز پرورش ماهیان سردابی برداشت شده و 130 هزار آزمون بر روی آنها اعمال شده است.

وی با اشاره به این که در این پایش ها، 39 مخاطره مختلف از قبیل باقیمانده ها و آلاینده ها مورد آزمایش قرار گرفته اند گفت: بر اساس این پایش ها، در مورد آنتی بیوتیک های غیر مجاز مشکلی نداشتیم اما مواردی محدود از مالاشیت گرین مشاهده شده که برای کنترل آن مقرر شده است از ابتدای اسفندماه سال جاری از استفاده از مواد جلوگیری شود.

** دفاع از خمیر مرغ هایی که تحت نظارت دامپزشکی تولید می شود

دکتر خلج در مورد استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی نیز گفت: نیت و تلاش سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت انسان است؛ هم وزارت بهداشت این مساله را در اولویت خود دارد و هم ما رسالتی جز این نداریم.

وی با اشاره به وجود 13 میلیون قطعه مرغ تخم گذاری پایان دوره در مزارع مرغ تخمگذار کشور، ادامه داد: این مرغ ها دیرپز هستند و مشکلی از نظر سلامت ندارند؛ این مرغ ها به کشتارگاه های صنعتی می روند و ضایعات آن تهی می شود و در کشتارگاه به خمیر مرغ تبدیل می شود.

وی افزود: این محصولات کاملا بهداشتی هستند و برای تبدیل به فرآورده گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان دامپزشکی گفت: بعد از تولید خمیر مرغ،‌ از این محصولات نمونه برداری می شود و اگر بار میکروبی داشته باشد از انتقال آن جلوگیری می شود.

دکتر خلج خاطر نشان کرد: تولید باید بهداشت محور و سلامت گرا باشد ولی در عین حال نباید فراموش کنیم که کسانی که دنبال اقتصاد بهداشتی هستند نباید با تصمیمات غیربهداشتی ما دچار مخاطره شوند.

وی افزود: ما به دنبال فرآورد خام دامی سالم هستیم و الزامات سلامت را رعایت می کنیم و خمیر مرغی که دامپزشکی به آن تاکید می کند این معیارها را دارد.

رییس سازمان دامپزشکی اعلام آمادگی کرد که کمیته ای فنی – علمی با سازمان غذا و دارو و استاندارد در مورد بکارگیری خمیر مرغ تشکیل شود تا با همدلی و رعایت علم سلامت این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: خمیر مرغی که دامپزشکی درباره آن صحبت می کند خمیر مرغی است که در کارگاه های مجاز که پروانه بهداشتی گرفته باشند و دکتر دامپزشکی بر آن نظارت کرده باشد تولید می شوند؛ در این مراکز ورود و خروج ها صد درصد کنترل می شوند.

** افزایش 8 هزار تنی میگو در سال جاری

وی میزان تولید میگوی پرورشی در سال گذشته را حدود 12 هزار تن و میزان تولید در سال جاری را 20 هزار تن ذکر کرد و گفت: این افزایش تولید با زحمات تولید کنندگان،‌سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.

دکتر خلج گفت: در این راستا از 27 مرکز تکثیر و 503 مزرعه پرورش میگو انجام شده و هفت هزار آزمون و 9 هزار نمونه برداری میکروبی در این مراکز و مزارع انجام شده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: در این راستا یک هزار و 780 بازدید انجام شده و یک هزار و 515 گواهی بهداشتی صادر کرده ایم.

** سلامت کامل نمونه های وارداتی تخم چشم زده

وی در مورد بیماری وی.اچ.اس نیز گفت: این بیماری یکی از خطرناکترین بیماری های قزل آلا است که رد پای ویروس آن در سال 1382 در کشور مشاهده شده است.

وی تغییر اقلیم و افزایش تعداد مراکز پرورش را از عوامل بروز این بیماری اعلام کرد و گفت: در سال 1339 تنها یک مزرعه پرورش در کشور فعال بود و در سال 1371 به 28 مزرعه رسید و در سال 1391 به پنج هزار و 186 مزرعه با تولید 140 هزار تن افزایش یافت.

دکتر خلج گفت: در حالیکه منابع آبی ما کم شده و آلاینده ها و تعداد مراکز افزایش یافته است،‌ نمی توان انتظار داشت که همان وضعیت تولید سالهای گذشته را داشته باشیم.

وی با اشاره به این که اعلام می شود واردات تخم چشم زده عامل این بیماری در کشور است،‌ادامه داد: ما سالانه به واردات 650 تا 700 میلیون تخم چشم زده نیاز داریم ؛ سازمان دامپزشکی نقشی در کمیت و شرکت های واردکننده ندارد اما بر این امر نظارت می کند که محموله های وارداتی سالم باشند.

دکتر خلج در این ارتباط افزود: در سه سال اخیر یک هزار و 122 نمونه از محموله های تخم چشم زده برداشت شده است و یک هزار و 808 آزمایش مولکولی بر روی این نمونه ها انجام شده که رد پایی از بیماری وی اچ اس در این محموله ها مشاهده نشده است.

**ردپایی از بیماری کرونا در شترهای بومی مشاهده نشده است

رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد ویروس کرونا نیز گفت: کرونا یک بیماری انسانی است که ابتلای انسان به آن مربوط به وزارت بهداشت می شود اما در حوزه دامی ما اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم.

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
الی
|
-
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
....................... یکی از این کارها رو نکردن جر سلامت مردم را به خطر بیاندازید
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
اقاي دكتر خلج رئيس سازمان دامپزشكي لطفا بفرماييد اين تفاوت دريافتي پزشكان و دامپزشكان رو ايا چاره أنديشي فرموده أيد يا خير؟ واقعا باعث شرمندگي است كه بعد از سالها از تشكيل دانشكده هاي دامپزشكي و گذشت ساليان در از امروز رئيس سازمان ما بااين همه مسئوليت تازه بايد براي رسانه ها شرح عملكرد ها رو بدهد چيزي كه در حوزه بهداشت سالها از ان مي گذرد و تازه دانشگاه هاي علوم پزشكي هم خود را جدا از وزارت بهداشت نمي دونند
اقاي دكتر همانطور كه به مسايل و مشكلات مي پردازيد براي معيشت همكاران دولتي و خصوصي چاره انديشي بفرماييد
دريافتي همكاران رو در شب عيد التفاتي بفرماييد
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
0
0
چرا سه درصد بودجه سلامت ؟ چرا تقاضاي مبلغ بيشتري نداريم؟
چون عادت كرده ايم در مجموعه دامپزشكي با كم كردن توقعات مون روزگار رو به جلو ببريم
اقاي دكتر طي تصويب همين طرح نظام سلامت همكار پزشك خانواده حقوقش از سه ميليون تومن به ده ميليون تومن افزايش پيدا كرده از شما مي پرسم
ايا در بالا ترين رده دامپزشكي كسي ده ميليون حقوق دريافت مي كنه يا خير
سهراب
|
-
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۲
0
0
اقای خلج دراستان .......... هرماه 200تومان مزایا می دهند فرقی نمی کند چند سال سابقه وبا چه مدرکی سرایدار ودکتر دامپزشک مثل هم می گیرند باورندارید فیش ها را نگاه کنید لطفا به داد ما برسید دامپزشک باسابقه 25سال ............
محمد مهدی
|
-
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۵
0
0
جناب دامپزشک با 25 سال سابقه کار آقا سهراب مزایای 200 تومانی را می بینی اما در امد ماده 14که یک سال است بین همکاران توزیع می شود را تمی بینی اگرچه توزیع مزایا لازم است بر اساس عملکرد نیروها باشد مگر اداره شما کمیته امداد است
سهراب
|
-
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۶
0
0
اقا مهدی دامپزشکی کمیته امداد نیست ولی ما که 25سال زحمت کشیده ایم والان هم دربدترین شرایط خدمت می کنیم با شما که اقا زاده هستید فرق داریم بدون مجوز استخدام می شوید بهد از فصل دو جاری که مزایای ما هست به شما حقوق می دهند دراداره هم کاری جز خوردن وخوابیدن ندارید باید چنین بگید مگر ماده 14 چه درامدی داشته با بقیه ادارات وارگانها مقایسه کنید همین تسری را به ما ماهی 25درصد می دهند انهم از وقتی داده اند چندین ماه رابدهکارند وندادند درمحاسبه هم اقایان مدیر وعزیز دوردونه ها را بالاتر از همه محاسبه کردند می توانید بپرسید بعد نظر بدهید متاهل باشی می فهمی که با 600تومان تسری یک ماها یک مانتو هم نمی دهند
مسئول بهداشتی
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
0
0
ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور
امیدواریم سازمان دامپزشکی کشور پاسخگوی قصور 15ساله خود نزد مقامات قضایی کشور باشد، که از سال 78 هیچ تلاشی جهت ایجاد استقلال مسئولین بهداشتی انجام نداده و حال پس از 15 سال، صحبت از نظارت موردی و استفاده از نیروهای دولتی مینمایید.برای کشتارگاهها نیرو فرستادید،مداکز جمع آوری شیر را چه میکنید! بهتر نیست ................ در راستای استقلال مسئولین بهداشتی حاضر تلاش کنید؟
جناب آقای دکتر خلج، چنانچه از همکاران مسئولین بهداشتی حاضر که گاها سابقه ای 17 ساله دارند استفاده نگردد و موجب به خطر افتادن امنیت شغلی مسئولین بهداشتی گردید؛ تمامی مسئولین بهداشتی از سراسر کشور مقابل سازمان دامپزشکی به حضور حضرتعالی خواهیم رسید.
ضمنا مطمئن باشید اکثر مسئولین بهداشتی شاغل فعلی از .............. مجرب تر هستند.- مسئول بهداشتی
فقيرتر از سهراب
|
-
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
0
0
ظاهرا برخي از عزيزان ماهي يه مانتو برا خانمشون مي گيرن. واقعا چه زندگي سختي دارن. خوش به حال خودم كه كل خانواده سالي يك الي 2 بار لباس نمي خريم.
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
0
0
واقعا آه و فغان همكاران دولتي قابل تامل است.تمام همكاران مسوول فني از درآمد كاركنان دولتي خبر دارند.راننده با تحصيلات سيكل ماهي زير سه ميليون درآمد ندارد چه برسد به روساي محترم ادارات و ساير كاركنان.و متاسفانه ............ اكثر كاركنان دولتي براي مسوولان فني را دچار مشكل كرده است.انگار كه اين جماعت زندگي ندارند.ملت بدبخت هم فكر مي كند كه دامپزشكي در خدمت مردم است.تمام فعاليتها خاله بازيست.در سيستمي كه ...................................
راننده دامپزشكي
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
0
0

........راننده با تحصيلات سيكل ماهي كمتر از سه ميليون درآمد ندارد....... واقعا كه كلي خنديديم. در صورت تمايل فيش حقوقي را برايتان ميفرستم تا حداقل دروغ شاخدار نگوئيد.
نظر شما
ادامه