کد خبر: ۲۰۲۸۵

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر مهدی خلج صبح روز سه شنبه 21/11/93 در مراسم کلنگ زنی آزمایشگاه بیوبانک با تاکید بر اهمیت سه رکن شناسایی زود هنگام، تایید تشخیص آزمایشگاهی و واکنش سریع در تهدیدات زیستی، افزود: به دلیل استقرار کشور در منطقه پرخطر، ما همواره در معرض عوامل بیماریزا هستیم، بنابراین باید این سازمان بصورت تخصصی در همه ابعاد در صحنه حضور داشته باشد.

دکتر خلج اضافه کرد: از مهمترین وظایف سازمان دامپزشکی کشور در حوزه پدافند زیستی، مراقبت و مبارزه با تهدیدات زیستی از طریق شناسایی و تشخیص بموقع عوامل بیماریزا و واکنش سریع در مقابل آن می باشد. این امر مستلزم تهیه سوش های استاندارد و جدا سازی شده از نمونه های دریافتی از دامداریها باشد. نگهداری نمونه های مثبت جهت کمک به تشخیص سریع تهدیدات حوزه دام، طیور و آبزیان به عنوان کنترل مثبت در تشخیص و تعیین علل و شدت و حدت عامل می باشد.همچنین این مرکز بعنوان پشتیبان مراکز تولید واکسن و مواد بیولوژیک در آینده باید نقش موثر داشته باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: میزان اهمیت وجود آزمایشگاه بیوبانک در نگهداری نمونه های کنترل آنگاه دوچندان می گرددکه با نگاهی دوراندیشنانه به تبعات اعمال تحریم ها علیه کشور در زمینه فروش و انتقال واکسن و مواد بیولوژیک و موارد وابسته ازکشورهای بیگانه توجه شود.

دکتر خلج اظهار کرد: احتمال گسترش بیماری به صورت ناخواسته حین انتقال سوش های بیماری زا درطی مسیر از دیگر موارد چالش برانگیز است.لذا وجود آزمایشگاه با سطوح امنیتی بالای آزمایشگاه سطح سه بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر بودکه انشاءا.. این آزمایشگاه می تواند در این خصوص رفع نیازهای کشور را نماید؛ همچنین اطلاعات حاصل از جمع آوری، تعیین هویت و استاندارد سازی نمونه های اخذ شده، سبب افزایش دانش و درک درست از روند تهدیدات در کشور شده و بستر مناسبی برای طراحی روش های نوین ردیابی، تشخیصی، پیشگیری و درمانی فراهم می کند.

دکتر خلج تصریح کرد: نمونه های مثبت که می تواند الگویی کامل از نقشه بیماری های دامی را دراختیارسازمان دامپزشکی، قراردهد، بی بدیل بوده وبه هیچ وجه قابل دسترسی از منابع دیگر داخلی وخارجی نیست. لذا مهم است که در مکانی مناسب نگهداری شوند؛ این مکان مناسب باید از نظر امنیت زیستی و ایمنی زیستی نمونه ها را، به طورکامل محافظت کند تا ضمن نگهداری طولانی مدت، از هر گونه آلودگی احتمالی محیطی، پرهیز شود.
 

 


وی ادامه داد: پروژه بیوبانک به عنوان یک مکان مناسب، برای نگهداری این گنجینه گرانبها در نظرگرفته شده است؛ یکی از وظایف مهم تهیه وخالص سازی سوش های میکروبی درحال گردش، همان کشور به منظور ارایه به مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و واکسن سازی ها است که این مهم یعنی مراحل کدگذاری و شناسنامه دارکردن آن ها در بیوبانک انجام شده و سوش ها جهت استفاده های بعدی در بیوبانک نگهداری می شود.

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: از آنجایی که در اکثر روش های تشخیصی کشت ویروس یا باکتری روش نهایی تایید تلقی می شود و برای کشت و جدا سازی بسیاری از ویروس ها و باکتری ها از جمله عامل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بروسلوز، مشمشه و ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو سطح ایمنی آزمایشگاه باید سه یا بالاتر باشد، لذا در تمام طرح های مربوط به بیوبانک یک بخش آزمایشگاهی با سطح ایمنی سه نیز در نظر گرفته می شود.

سردار مهدی پور، معاون سلامت پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این مراسم با تاکید بر تقویت حوزه های تخصصی بهداشتی در شناسایی و تشخیص بموقع و سریع تهدیدات زیستی و مقابله با آنها تاکید و بیان داشت: علاوه بر شبکه تشخیص آزمایشگاهی به آزمایشگاه تخصصی برای تکمیل زنجیره نیاز است و برای جلوگیری از پراکنده کاری، تدوین سند پدافند زیستی و تشکیلات شبکه ای کشور با همکاری وزارتخانه های مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پدافند غیر عامل، در دستور کار قرار دارد.

یادآور می شود، ‌مراسم کلنگ زنی احداث آزمایشگاه بیوبانک صبح امروز (سه شنبه) با حضور سردار مهدی پور، معاون سلامت پدافند زیستی سازمان پدافند غیرعامل، مهندس مسرور مدیر کل پدافند غیرعامل وزارت جهادکشاورزی، دکتر فلسفی معاون سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی و دکتر هاشم زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی برگزار شد.




 
 
برچسب ها: بیوبانک،
نظر شما
ادامه