کد خبر: ۲۰۲۹۵

مدیر کل دامپزشکی خوزستان گفت: به دلیل تحریک گرد و غبار، بسیاری از بیماری‌های دامی به دلیل وجود عوامل معلق در هوا و یا به دلایل ایجاد استرس در دام‌های سبک و سنگین بروز می‌کند.

دکتر مصطفی کنارکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌، منطقه خوزستان، اظهار کرد: وجود ریزگردها موجب ایجاد آثار منفی در سیستم تنفسی پرندگان و ایجاد اختلال در سیستم ایمنی پرنده می‌شود که این موضوع، آسیب‌پذیری پرندگان در برابر عوامل بیماری‌زا و افزایش وقوع بیماری‌ها و کمپلکس تنفسی و متعاقبا افزایش تلفات را در پی دارد.

وی افزود: ریزگردها با ایجاد اختلال و ضعف سیستم ایمنی پرنده و افزایش حساسیت تنفسی و کلونیزه شدن عوامل عفونی، موجب افزایش تلفات در کانون‌های بیماری موجود بیشتر از حالت طبیعی و معمول می‌شود.

دکترکنارکوهی ادامه داد: به دلیل تحریک گرد و غبار، بسیاری از بیماری‌های دامی با عوامل معلق در هوا و یا به دلایل ایجاد استرس در دام‌های سبک و سنگین بروز می‌کند. ریزگردها وارد مجاری تنفسی شده و به شش‌ها صدمه وارد می‌کند و شرایط را برای عفونت‌های میکروبی فراهم می‌سازند، به همین دلیل این بیماری را dust pneumonia یا پنومونی گرد و غبار می‌نامند. این بیماری در گوسفندان و بزها نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد به طوری که در این قبیل دام‌ها عامل باکتریایی می‌تواند با برخی از ویروس‌ها مانند پارا آنفلوانزا نیز توام گردد که در آن صورت با افزایش شدت بیماری میزان واگیری بالا می‌رود.

وی گفت: به دنبال کاهش مقاومت دام‌ها و بروز استرس در اثر افزایش میزان گرد و غبار و ذره‌های آلاینده، اثربخشی واکسن‌های تزریق شده نیز پایین آمده و احتمال بروز برخی بیماری‌های عفونی که منجر به سقط جنین در دام‌ها می‌شود نیز محتمل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر ضرورت انجام چکاپ در مواقع بروز گرد و غبار، اظهار کرد: در چنین شرایطی بررسی و نمونه‌برداری و کالبدگشایی و تشخیص بیماری‌های مختلف صورت می‌گیرد. در زمان بحران تعداد 23 اکیپ از واحدهای اپیدمیولوژیک دارای دام‌های مختلف، مراقبت و پایش بیماری را انجام داده‌اند. بیماری‌های مرتبط با گرد و خاک بیشتر همزمان و پس از گرد و خاک رخ می‌دهند.

وی ادامه داد: گرد و خاک حامل بیماری‌هایی از جمله سی آردی کمپلکس و برونشیت در پرندگان، عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی و گوارشی و همچنین کاهش تولیدات دامی، سقط جنین و پایین آمدن باروری دام‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: گرد و خاک در نگاه اول به نظر می‌رسد دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد ولی در نهایت موجب درگیری حیوان با بیماری و آلودگی انواع تولیدات خام دامی و بروز افت آنها مانند کاهش شیر، تخم مرغ، گوشت سفید و قرمز به صورت واضح می‌شود. بدیهی است در صورت آلوده بودن به سایر عوامل فیزیکی، فلزات سنگین و همچنین شیمیایی، میکروبی می‌تواند آثار زیانباری بر جمعیت دام، طیور و آبزیان داشته باشد.

کنارکوهی اظهار کرد: مسلما آلوده شدن مواد غذایی مورد استفاده دام و تغییر در کیفیت آن، با ایجاد سوءهاضمه در دستگاه گوارش دام مخاطرات جدی ایجاد می‌کند.

 

برچسب ها: گرد وغبار , دام،
نظر شما
ادامه