کد خبر: ۲۰۳۱۸

آبیک دارنده تنها نژاد مرغ اجداد تخم گذار در کشور

به گزارش نگاه آبیک، دکتر مرتضی یعقوبی رئیس اداره دامپزشکی آبیک، آبیک را یکی از قطب های تخم مرغ در استان دانست و ابراز داشت: شهرستان آبیک یکی از قطب های تولید تخم مرغ در کشور می باشد بطوریکه ۸% تخم مرغ کشور و ۷۵% تخم مرغ استان قزوین در این شهرستان تولید می شود. تولید ماهیانه تخم مرغ در شهرستان ۵۲۰۰۰۰۰ کیلوگرم می باشد.

وی با اشاره به وجود مزارع اجداد تخمگذار در شهرستان آبیک، ابراز امیدواری کرد: مزارع اجداد تخمگذار این مزارع وظیفه تامین جوجه یک روزه مزارع مادر تخمگذار را به عهده دارند. لذا از این حیث شهرستان آبیک با داشتن دو فارم مرغ در سطح کشور منحصر بفرد بوده و در عدم وابستگی فارم های مادر و عدم خروج ارز نقش مهم و ارزنده ای را ایفا می نماید.

این مسئول ادامه داد: مزارع مادر تخمگذار محصول مزارع اجداد تخمگذار را مرغ مادر تخمگذار می گویند که از آن ها هیبریدهای تجاری تخمگذار تولید می شود. در واقع ماده اولیه پرورش دهندگان مرغ های تخمگذار را فراهم می آورند.در شهرستان آبیک ۴۲ فارم مادر تخمگذار فعالیت می کنند.

یعقوبی اضافه کرد: مزارع پرورش نیمچه تخمگذار برای کسب موفقیت در پرورش مرغ های تخمگذار باید در انتخاب جوجه دقت بسیار کردبه عبارت دیگر تهیه جوجه های سالم، سنگ بنای کار پرورش مرغ تخمگذار محسوب می گردد. شهرستان آبیک دارای ۱۰ واحد پرورش پولت با ظرفیتی بالغ بر ۱۶۰۵۶۳۵ قطعه در هر دوره (سه ماهه) می باشد.

رئیس اداره دامپزشکی آبیک با اشاره به مزارع مرغ تخمگذار تجاریاظهار داشت: پرورش و نگهداری مرغ های تخمگذار نیاز به آگاهی و دقت کافی در اصول پرورش طیور دارد زیرا این مرحله شامل تغییرات عمده فیزیولوژیک در مرغ ها می باشد و سود و زیان اقتصادی ناشی از تولید تخم مرغ بیش از هر زمان، به شیوه عمل مسئولین مرغداری در این مرحله بستگی دارد.

وی افزود: شهرستان آبیک با داشتن ۱۷ فارم تخمگذار خوراکی با ظرفیتی بالغ بر ۴۶۳۶۶۰۰ قطعه در هر دوره ۶۴ هفته موقعیتی ممتاز داشته و یکی از قطب های تولید تخم مرغ در کشور می باشد بطوریکه حدود ۸%تخم مرغ کشور و حدود ۷۵% تخم مرغ استان قزوین در این شهرستان تولید می شود.

یعقوبی نیوکاسل را یکی از بیماری های طیور دانست و گفت: نیوکاسل نوعی بیماری ویروسی است که در گونه های مختلف پرندگان اعم از اهلی و وحشی دیده می شود. از خصوصیات آن، وجود تنوع در میزان واگیری، مرگ و میر، نشانه ها و جراحات بیماری می باشد.

این مسئول با اشاره به علائم این بیمری بیان داشت: نشانه های بیماری نیوکاسل ناشی از سویه های بیماری زای ضعیف ( لنتوژن) در ماکیان ممکن است خفیف یا بدون علامت باشد و موجب مرگ و میر اندکی شود یا بدون مرگ و میر باشد.

رئیس اداره دامپزشکی آبیک بیماری نیوکاسل ناشی از سویه های بیماری زای متوسط (مزوژن) دانست و عنوان کرد: در جوجه های جوان عوارض تنفسی و در پی آن یا بطور همزمان عوارض عصبی و نیز مرگ و میر ایجاد می نماید. بروز این بیماری در مرغ های تخمگذار با کاهش چشمگیر و ناگهانی تولید تخم مرغ همراه با نشانه های خفیف یا بدون نشانه مرگ و میر کم یا بدون مرگ و میر مشخص می گردد.

وی افزود: سویه های بیماری زای حاد (ولوژن) نیوکاسل در مرغ ها معمولاً موجب بیماری با دوره کوتاه و نشانه های مشخص تنفسی، اسهال، فلجی می شوند و در انتها اغلب پرنده های مبتلا می میرند.

یعقوبی ادامه داد: بیماری در اغلب پرندگان وحشی و زینتی به طور واضح دیده نمی شود. نشانه ها در صورت ظهور متفاوت بوده ولی اغلب شامل تنفس با دهان باز، اسهال و متعاقب آن عوارض عصبی می باشد. اغلب اوقات مرگ ناگهانی از اولین نشانه های بیماری نیوکاسل محسوب می گردد.

این مسئول عامل بیماری نیوکاسل یک پارامیکزوویروس دانست و تأکید داشت: قدرت بیماری زایی سویه های متعدد و شناخته شده این ویروس، بسیار متفاوت است .

رئیس اداره دامپزشکی آبیک با اشاره به راه های انتقال این بیماری اظهار داشت: ترشحات حاوی ویروس، که از پرندگان مبتلا دفع می شوند، موجب آلوده شدن غذا، آب، کف کفش، لباس، وسایل، لوازم و محیط می شود. در صورتی که پرندگان حساس در معرض هریک از منابع فوق قرار گیرند، بیماری به آن ها منتقل می گردد.

وی با اشاره به آلوده بودن تخم مرغهای حاصل از مرغ های آلوده متذکر شد: ممکن است تخم مرغ های حاصل از مرغ های مبتلا، حاوی ویروس باشند. ویروس واکسن های زنده ممکن است به عنوان یک منبع ویروس نیوکاسل عمل نمایند.

یعقوبی بی اشتهایی در مرغ ها را یکی از علائم بالینی این بیماری دانست و عنوان کرد: بیماری به طور ناگهانی با کسالت و بی اشتهایی خفیف شروع می شود. معمولاً نشانه های تنفسی وجود دارند ولی ممکن است خفیف یا نامشخص باشند. میزان مرگ و میر کم است یا وجود ندارد. گاهی نشانه های مربوط به ابتلای سیستم اعصاب مرکزی در چند پرنده دیده می شود ولی این نشانه ها غالباً ظاهر نمی گردند.

این مسئول ادامه داد: تولید تخم مرغ در طیور تخمگذار، طی مدت چند روز تقریباً به طور کامل قطع می شود . تخم مرغ های تولید شده کیفیت مطلوبی ندارند و ممکن است پوسته آن ها نرم، خسن و یا بدشکل باشد. بسته به مرحله ای از تولید که عفونت بروز می کند، ممکن است تولید به آرامی به وضع قبلی باز گردد و یا هیچگاه به وضعیت طبیعی باز نگردد.

رئیس اداره دامپزشکی آبیک اضافه کرد: متناسب به تمایل ویروس به بافت های خاص، نشانه های بیماری متغیر است. بسیاری از مرغ های مبتلا، غالباً دچار تنگی نفس، اسهال شدید، تورم بافت ملتحمه چشم و فلجی می شوند و بالاخره ظرف مدت ۲ تا ۳ روز می میرند.

وی افزود: ممکن است بافت های اطراف چشم، متورم و تیره باشند و ترشحات چسبناک در اطراف چشم و بینی مشاهده شوند. برخی از پرندگان که زنده می مانند ظرف چند روز نشنه های عصبی را بروز می دهند مانند: لرزش، پیچش سروگردن، چرخش، فلجی و اسپاسم های کلونیک، میزان ابتلا و مرگ و میر بالا و تا حدود ۱۰۰% می باشد.

یعقوبی آنفولانزای پرندگان را یک بیماری ویزوسی دانست و گفت: آنفلوانزای پرندگان، یک بیماری ویروسی می باشد که دستگاه های تنفس، گوارش یا عصبی بسیاری از انواع طیور و سایر پرندگان را مبتلا می سازد. شدیدترین نوع بیماری به صورت حاد و عمومی می باشد که در طیور با یک دوره کوتاه و مرگ و میر بسیار بالا مشخص می گردد.

این مسئول با اشاره به این که آنفولانزا به یک ونه خاص از پرندگان تعلق ندارد ادامه داد: آنفلوانزای پرندگان می تواند در بیشتر گونه های پرندگان بروز نماید. در ایالات متحده بیشتر موارد شیوع بیماری، در بوقلمون ها و اردک ها بوده است. معدودی از واگیری ها نیز در ماکیان دیده شده است. رئیس اداره دامپزشکی آبیک با اشاره به تاریخچه این بیماری یادآور شد: یکی از این موارد که در سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۴ اتفاق افتاد به اجرای یک برنامه ریشه کنی ایالتی انجامید که مستلزم از بین بردن ۱۷ میلیون پرنده بود. پرندگان در تمام گروه های سنی، حساس قلمداد می شوند. واگیری های آنفلوانزای پرندگان، در سراسر جهان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به دسته بندی ویروس آنفلانزا بیان داشت: ویروس های آنفلوانزا جزو ارتومیکزو ویروس ها طبقه بندی شده اند که دارای سروتیپ های A,B,C می باشند . تیپ های B,C تنها در انسان شناسایی شده اند. تمام ویروس های آنفلوانزای پرندگان دارای آنتی ژن تیپ A هستند. این آنتی ژن در آزمایش ژل دیفوزیون برای تشخیص آنتی بادی علیه ویروس های تیپ A مورد استفاده قرار می گیرد.

یعقوبی ادامه داد: ویروس های آنفلوانزا دارای دو آنتی ژن سطحی مهم به نام های هماگلوتینین و نورامینیداز هستند که در تشخیص ویروس های خاص مفید می باشند. حداقل ۱۳ هماگلوتینین و ۹ نورامینیداز وجود دارند که تعداد زیادی از تحت تیپ های ویروس را به وجود آورده اند. بین این تحت تیپ ها حفاظت متقاطع وجود ندارد .

این مسئول اضافه کرد: ویروس های آنفلوانزا از نظر بیماری زایی و قابلیت انتشار در بین پرندگان، با یکدیگر بسیار متفاوتند. در حالی که تیپ های ۵ و ۷ هماگلوتینین در شکل بسیار بیماری زای AI دخالت دارند، این تیپ ها همچنین در عفونت های خفیف تر یا بدون نشانه در پرندگان نیز موثر می باشند .

رئیس اداره دامپزشکی آبیک پرندگان آبزی را یکی از منابع اصلی این بیماری دانست و گفت: پرندگان آبزی ( اعم از وحشی و اهلی) مخازن عمده طبیعی برای ویروس های آنفلوانزا می باشند. گاهی پرندگان آبزی وحشی که معمولاً نشانه های بیماری را بروز نمی دهند و ممکن است ویروس را به مدت طولانی دفع نمایند .

وی با اشاره به علائم بالینی این بیماری عنوان کرد: نشانه های آنفلوانزا بسیار متفاوت بودهT به عوامل چندی از قبیل: سن و گونه پرنده، حدت ویروس ، عفونت های همزمان و کیفیت پرورش بستگی دارد .

یعقوبی ادامه داد: در بسیاری از موارد، نشانه های تنفسی شامل: سرفه، عطسه، صدای رال، ریزش اشک، تورم سینوس، کاهش تولید تخم یا ترکیبی از آن ها وجود دارد. ممکن است اسهال، ادم سرو صورت یا اختلالات عصبی وجود داشته باشد.

این مسئول افزود: در بوقلمون های جوان و درحال رشد، بخصوص وقتی عفونت های ثانوی مانند وبای ماکیان، کلی باسیلوز یا کریزای بوقلمون اتفاق می افتند ممکن است این بیماری به صورت تحت بالینی یا شدید باشد. میزان ابتلا و مرگ و میر بسیار متغیر است .

رئیس اداره دامپزشکی آبیک با اشاره به نشانه های این بیماری بیان داشت: جراحات برحسب بیماری زایی ویروس به طور گسترده ای متفاوت است. در اکثر موارد شیوع آنفلوانزا در طیور، التهاب خفیف یا متوسط نای، سینوس ها، کیسه های هوایی و ملتحمه چشم وجود دارد. در پرندگان تخمگذار اغلب حالت تحلیل و پیچ خوردگی مجزای تخم دیده می شود.

وی ادامه داد: درجات متفاوتی از پرخونی، خونریزی، ترانسودا و نکروز در جراحات گزارش شده است. در عفونت با ویروس بسیار بیماری زا، جراحات کالبد گشایی در طیور گسترده تر و شدیدتر می باشد. ممکن است اکسودای فیبرینی بر روی کیسه های هوایی، مجرای تخم، کیسه پریکارد یا روی پرده صفاق وجود داشته باشد .

کنترل و پیشگیری

یعقوبی با اشاره به راه های کنترل این بیماری افزود: کنترل بیماری عمدتاً از طریق جلوگیری از مواجهه پرندگان، با ویروس های آنفلوانزا، انجام می شود . هیچ پرنده ای نباید به گله های در حال رشد وارد شود و از تماس مستقیم یا غیر مستقیم پرندگان وحشی مهاجر و وارداتی با گله، باید جلوگیری گردد. تخم مرغ هایی که برای جوجه کشی در نظر گرفته می شود باید از گله های عاری از آنفلوانزا تهیه شده باشند .

این مسئول اضافه کرد: در مناطقی که بیماری آنفلوانزای پرندگان مشکل ساز بوده است، خون یا آنتی بادی زرده تخم مرغ، تحت آزمایش های سرولوژیکی متداول قرار می گیرند. این تلاش ها، تشخیص زود هنگام موارد شیوع را امکان پذیر نموده، سبب می شود تا سایر اقدامات نظیر قرنطینه، زودتر اجرا شود.

رئیس اداره دامپزشکی آبیک قرنتینه را یکی از بهترین روش های جلوگیری از این بیماری دانست و گفت: احتمال ورود آنفلوانزای بسیار بیماری زا از راه واردات طیور یا پرندگان دیگر را باید با قرنطینه کاهش داد.

وی افزود: معمولاً واکسنی در دسترس نیست مگر واکسن هایی که برای منطقه ای خاص که سویه مشخصی از ویروس آنفلوانزا مشکل ساز است، ساخته شده باشند. به جهت تنوع آنتی ژنیکی در میان ویروسهای آنفلوانزا، این واکسنها احتمالاً نمی توانند در مناطق دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

یعقوبی با اشاره به این که راه مناسبی برای درمان این بیماری یافت نشده است، عنوان کرد: درمان موثری وجود ندارد اما پرورش خوب، تغذیه مناسب و آنتی بیوتیک های وسیع الطیف ممکن است ضایعات حاصل از عفونت های ثانوی را کاهش دهند .

این مسئول با اشاره به راه های انتقال این بیماری عنوان کرد: راه های ا

نظر شما
ادامه