کد خبر: ۲۰۳۲۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ورامین از جمله شهرستان هایی است که اغلب مردم آن به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و از قدیم این منطقه با محصولات دامی و کشاورزی آن در کشور شناخته می شود.

شهرستان ورامین در طول دهه های گذشته همواره در تأمین نیازهای دامی و مواد غذایی پایتخت و نقاط پیرامونی خود رتبه برتر را به دست آورده و توانسته با تلاش و دسترنج کشاورزان و دامپروران ورامینی رتبه نخست تولید را به دست آورد.

مطرح شدن آلوده بودن دام های پیشوا به دلیل تغذیه زباله

ماجرای آلودگی دام های ورامین و پیشوا از آنجا آغاز شد که رئیس اداره محیط زیست شهرستان پیشوا اعلام کرد روزانه صدها گوسفند از زباله‌های شهری و بیمارستانی در پیشوا تغذیه می‌کنند که این موضوع بازتاب های متفاوتی در رسانه ها داشت.


ماجرا تا آنجا پیش رفت که رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با غیر قابل امکان خواندن مصرف زباله های بیمارستانی توسط دام اظهار داشت: مسیر معدوم کردن زباله‌های بیمارستانی به صورت ویژه است و امکان ندارد به این صورت وارد خوراک دام شود.

اظهارت تأمل برانگیز درباره کیفیت گوشت های ورامین

در چند روز گذشته برخی رسانه ها هم تلاش دارند تا موضوع آلوده بودن گوشت را به شهرستان ورامین تعمیم دهند و به همین خاطر از آلوده بودن گوشت دام های ورامین به علت استفاده از زباله خبر داده و اعلام کردند که مردم از مصرف گوشت های دام های ورامین اجتناب کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد گوشت مورد نیاز تهران از دام های ورامین تأمین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی اظهارات غیر مسئولانه درباره کیفیت دام های ورامین با تکذیب تغذیه دام های این شهرستان از زباله های آلوده و بیمارستانی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین بر کیفیت و وضعیت دام های این شهرستان نظارت کامل دارد.

در کشتارگاه یک پزشک دولتی و یک پزشک خصوصی حضور دارند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین افزود: برخی اظهارات غیرمسئولانه و خلاف واقع که موجب تشویش اذهان عمومی می شود جای تأمل و ناراحتی دارد و قطعا مسئولان دامپزشکی این موضوع را با جدیت تا حصول نتیجه دنبال خواهند کرد.

وی با اشاره به نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین بر روند توزیع گوشت ادامه داد: در کشتارگاه های سطح شهرستان هنگام ذبح دام دو پزشک که یک نفر دکتر دولتی و دیگر دکتر خصوصی است معاینات لازم را انجام می دهند.

دامپزشکی اجازه ورود دام بیمار به بازار را نمی دهد

دکتر مقدم اضافه کرد: ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر دامی از زباله های آلوده و بیمارستانی استفاده کند، در کشتارگاه علائم آن به صورت عفونی مشخص خواهد شد و از این نظر جای هیچ گونه نگرانی نیست.

این مسئول با اشاره به معدوم کردن دام های آلوده در هر زمان و شرائطی عنوان کرد: شبکه دامپزشکی ورامین با جدیت بر بازرسی و معاینه دام های کشتارگاه نظارت داشته و دام های مشکوک و بیمار را از بین برده و اجازه ورود آن به بازار را نمی دهد.

دام تهران از ورامین تأمین می شود

وی با تکذیب عدم استفاده مردم تهران از دام های ورامین بیان داشت: دام تهران از ورامین تأمین می شود و اگر شهرستان ورامین، گوشت مورد نیاز پایتخت را تأمین نکند، گوشت کیلویی پنجاه هزار تومان خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: بر اساس آمارهای به دست آمده بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد گوشت مورد نیاز تهران از دام های ورامین تأمین می شود و روزانه کامیون های متعدد از دام های ورامین برای استفاده مردم پایتخت به کشتارگاه انتقال پیدا می کند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان ورامین با انتقاد از اظهار نظر برخی افراد درباره اینکه مردم تهران از گوشت دام های ورامین استفاده نمی کنند اظهار داشت: آیا مردم تهران تا امروز می دانستند گوشت مصرفی در مراکز توزیع از کدام شهرستان است و اینگونه اظهارات باعث ایجاد جو نامناسب در میان مردم خواهد شد.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی نیز در این زمینه در گفتگو با برخی رسانه ها درباره‌ اخبار مطرح شده در ارتباط با تغذیه گوسفندهای ورامین از زباله‌ها اظهار داشت: من از این موضوع خبر ندارم، چون ما از دامداران ورامین گوشت خریداری نمی‌کنیم.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی افزود: مردم تهران به دلیل پر چرب بودن گوشت گوسفند ورامین این گوشت را نمی‌پسندند، به همین دلیل ما گوشت ورامین را به مردم تهران عرضه نمی‌کنیم.

گوشت ورامین از بهترین گوشت های عرضه شده در بازار است

اما محمد حسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اظهارات برخی افراد درباره کیفیت گوشت ورامین اظهار داشت: بنا بر نظر سازمان دامپزشکی، گوشت دام های ورامین از جمله بهترین گوشت های عرضه شده در بازار محسوب می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: دام های ورامین به دلیل ییلاق و قشلاقی که می کنند و در زمستان در منطقه لار و در تابستان در دشت بندعلی خان حضور پیدا می کنند از بهترین کیفیت گوشت برخوردار بوده و از نظر سازمان دامپزشکی جز سالم ترین دام ها به حساب می آیند.

فعالیت بیش از دو هزار واحد دامپروری در ورامین

وی با اشاره به این موضوع که در شهرستان ورامین تخلیه زباله در مسیر دام های ورامین صورت نمی گیرد ادامه داد: با نظارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی شهرستان ورامین با قاطعیت اعلام می کنیم که دام های ورامین از زباله مصرف نکرده و از کیفیت بالایی برخوردارند.

این مسئول سپس به فعالیت بیش از دو هزار واحد دامپروری در ورامین اشاره کرد و گفت: امروز شهرستان ورامین با فعالیت بیش از دو هزار واحد دامپروری به عنوان قطب دامی استان تهران محسوب می شود و با تولید ۲۸ هزار تن گوشت در سال نقش مهمی را در تأمین نیازهای مناطق همجوار بویژه پایتخت دارد.

تاجیک با رد عدم استفاده مردم تهران از گوشت ورامین یادآور شد: هر روز دام های ورامین پس از کشتار به تهران منتقل شده و نیازهای پایتخت را تأمین می کند.

 

خبر مرتبط:

تغذیه روزانه صدها گوسفند از زباله‌های شهری و بیمارستانی در پیشوای ورامین (+تصاویر)

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هفت خط
|
-
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
از آقای دکتر مقدم انتظار میرفت کمی موضوع را علمی تر می گفتند.کلی گویی فایده ای ندارد.متاسفانه روسای ...................... می آیند رییس اداره می شوند و حتی بدیهی ترین اصل فیزیولوژی شکمبه را هم بلد نیستند.بهتر بود ایشان می گفتند که در دنیا هیچ نشخوار کننده ای پلاستیک را نمی تواند تجزیه کند.دوران اینکه دامپزشکی بر همه چیز نظارت دارد،گذشته است و تا جایی که اطلاع دارم مردم ایران نسبت به گذشته با سواد شده اند.باید افکار عمومی را با منطق قانع کرد.در ضمن نظارت جنابعالی را باید...............
پرناز
|
-
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
0
0
منظور از دامپزشک خصوصی همان مسوول فنی است که در صورتیکه یک کیلو گوشت ضبط کند شش ماه حقوقش عقب می افتد و یا توسط رییس محترم اداره اخراج می شود و منظور از دامپزشک دولتی هم راننده ایست که تحصیلات سیکل یا دیپلم دارد.یکبار از میدان مرغ از محصولات تحت پوشش ورامین خریداری کردیم.فقط با تلمبه آب نزده بودند.بسته پلاستیک پر از آب و بغل رانها سوراخ سوراخ و داخلش هم پر از اندرونه.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
0
0
متاسفانه دامپزشکی فقط تکذیب پشت تکذیب می دهد. جناب دکتر علی مقدم، از شما می خواهم که یک بار دیگر دروس بهداشت و بازرسی گوشت را مطالعه بفرمایید. مصرف زباله در دام ها، علاوه بر مشکلات بالینی که ممکن است برای این حیوانات به وجود بیاورد که بنده در این زمینه تخصصی ندارم- منجر به افزایش بیماری های انگلی، تغییر در پروفایل چربی های گوشت و افزایش چربی های اشباع و همچنین، تغییر در ترکیبات آروماتیک گوشت که عموما محلول در چربی هستند، می شود. چنین گوشت هایی چه پیش از پخت و چه بعد از آن، طعم و مزه گوشت های واقعی را ندارند. چرا نمی خواهید یک بار هم که شده علمی صحبت کنید، از عموم مردم عذرخواهی کنید و به مردم قول دهید که به مساله رسیدگی و آنرا پیگیری خواهید کرد. باور کنید مردم می فهمند. مردم را ((عوام)) فرض نکنید.
دكتر واحدي
|
-
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
0
0
مورد داشتيم كه طرف با يك اشتغالزا و كار آفرين رفيق شده و ١٠٠٠ تن مرغ منجمد تاريخ منقضي براي سال بعد مجددا تاريخ خورده.
كجاي دنيايي آقاي دكتر دباغ!!!
نظر شما
ادامه