کد خبر: ۲۰۳۳۷

انعقاد توافق‌نامه شیلات با دانشگاه تهران برای تولید انبوه زالو

از آنجا که ارزآوری زالو در بازارهای جهانی بیش از 10 تا 15 دلار برآورد شده است و علاوه بر آن، این جاندار کوچک می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر واقع شود، توافق‌نامه‌ای مشترک بین شیلات با پردیس دانشگاه تهران منعقد شده تا زمینه‌های لازم برای تولید انبوه آن و ورود به عرصه صادرات فراهم شود.

مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران امروز در حاشیه نخستین همایش بین‌المللی زیست‌شناسی، زیست‌فناوری و کاربردهای زالو که در دانشکده زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران برپاست، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) گفت: دستیابی به تولید فناوری زالوی ایرانی به نرخ قابل قبولی رسیده است و این همایش برگزار شده تا بتوانیم استفاده از آن را به بخش پزشکی بهداشت و درمان انتقال دهیم.

غلامرضا کردافشاری افزود: در دنیا زالودرمانی علمی است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند، اما متأسفانه در ایران کار زیادی برای آن انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ثبت فناوری تولید زالوی ایرانی می‌تواند به‌صورت بهداشتی گامی در جهت بهبود آلام مردم باشد.

کردافشاری ادامه داد: استفاده از زالو در درمان بسیاری از بیماری‌ها همچون پاک‌سازی عضو، انواع پیوندها، گرفتگی عروق، زخم‌ها، جوش‌ها، کورک‌ها، درمان افسردگی یا تولید مواد آرایشی و بهداشتی و... مؤثر است.

وی تصریح کرد: بر اساس توافق‌نامه مشترکی که بین سازمان شیلات، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، دانشگاه تهران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و... بسته شده، قرار است همکاری‌های مشترکی در زمینه آموزش، پرورش و استفاده درمانی از این موجود کوچک که مزایای بسیاری دارد، استفاده شود.

کردافشاری یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی با دستیابی به دانش فنی تولید انبوه آن به دانشگاه تهران کمک خواهد کرد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در حال تدوین سیستمی است که بتواند این موجود را به‌عنوان یکی از روش‌های درمان به ثبت برساند.

زالوی روسیه یا آلمان، قیمتی بالاتر از نفت ایرانی دارد

مدرس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران تأکید کرد: قیمت صادراتی زالوی روسیه یا آلمان بیشتر از صادرات نفت ایران برآورد شده است؛ بنابراین ارزش افزوده این موجود کوچک بسیار بالا است.

وی اظهار داشت: قیمت زالو در بازارهای جهانی بیش از 10 تا 15 دلار برآورد شده است که زالوی ایرانی نیز می‌تواند با تولید انبوه با محصول تولیدشده سایر کشورها رقابت کند.

کردافشاری همچنین گفت: بخش شیلات وزارت جهاد کشاورزی برای تولید انبوه این جاندار کمک می‌کند و در این بخش همکاری‌های بسیاری در حال انجام است.

گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی زیست‌شناسی، زیست‌فناوری و کاربردهای زالو از صبح امروز در دانشکده زیست‌شناسی پردیس علوم دانشگاه تهران با حضور مسئول انجمن زالودرمانی اروپا و چند کشور دیگر و نمایندگانی از سازمان شیلات ایران، مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش طب سنتی، سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، اداره‌کل حفاظت محیط زیست گلستان، دانشکده علوم پزشکی تهران، انجمن زیست شناسی و... آغاز به کار کرد و تا 30 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.

خبرنگار: مژگان ستار

 

 

نظر شما
ادامه