کد خبر: ۲۰۳۷۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
وی افزود: نباید تصور این باشد که واردات چیز بدی است، زیرا گاهی واردات منجر به رقابت می‌شود و باید در حین حمایت از تولید داخلی رقابت در حوزه داروهای دامی را حفظ کنیم ...

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت: برای حرکت مستمر و پایدار در تولید و صادرات باید به کیفیت فکر کرد و اگر به کیفیت فکر نکنیم تولید به ضدتولید تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی امروز در همایش راهکارهای ارتقای کیفیت محصولات دارویی گفت: داروهای دامی چه به صورت کنترل پیشگیری بر جمعیت دام و یا به صورت انفرادی در یک دام به کار رود اگر کیفیت نداشته و بدون ضابطه و بدون منطق تولید شود می‌تواند هم زنجیره انسان را متأثر کند و انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: بنابراین از این منظر عدم کیفیت داروها موجب بروز عوامل بیماری‌زای مقاوم خواهد شد و شاید بتوان گفت که داروهایی که در دام استفاده می‌شود، بسیار با اهمیت‌تر از داروهایی است که در انسان مورد مصرف قرار می‌گیرد.

خلج ادامه داد: شاید به همین دلیل فشار مجامع بین‌المللی برای قطع و کاهش مصرف آن دسته از آنتی‌بیوتیک‌ها که در درمان انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در درمان و کنترل پیشگیری دام‌هایی که به عنوان غذای انسان مصرف می‌شود بسیار مورد تأکید است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به برگزاری مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی دام در پاریس گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این مجمع همین موضوع بود و دو سازمان بهداشت جهانی دام و سازمان جهانی بهداشت با برگزاری آن مجمع و دعوت از وزرای بهداشت و کشاورزی سراسر جهان برای بهینه کردن مصرف دام یک همایش تشکیل دادند و در همین راستا سازمان‌های ناظر اتحادیه اروپا بخشی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که مصرف زیاد در انسان دارد را در دام ممنوع کردند.

وی با بیان اینکه صنعت طیور کشور یکی از صنایع بزرگ است، اظهار داشت: اگر چه حد و اندازه این صنعت را به طور دقیق نداریم اما برای این حجم سرمایه‌گذاری و همچنین برای حرکت مستمر و پایدار باید به کیفیت فکر کنیم و اگر در مسیر تولید کیفیت نباشد تولید به ضدتولید تبدیل می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی اظهار داشت: برای پویایی و نشاط در تولید باید بتوانیم در کشورهای دیگر جای پا پیدا کنیم و این موضوع به کیفیت مربوط می‌شود.

وی بیان داشت: ما باید نگاه منطقی به تولید داخل و واردات دارو داشته باشیم و نباید تصور این باشد که واردات چیز بدی است،زیرا گاهی واردات منجر به رقابت می‌شود و باید در حین حمایت از تولید و دانش داخلی با واردات صنعت تولید داروهای دامی را در حوزه یا رقابت حفظ کنیم.

خلج تصریح کرد: اگر یک انسجام خوب بین سازمان دامپزشکی و سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامی وجود داشته باشد می‌توان برای ارتقای این صنعت و حضور در بازارهای جهانی و تولید خوب در داخل گام‌های مؤثری برداشت.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه باید در دو عرصه تولید، واردات به صورت منطقی فکر کنیم، گفت: برای تحقق این موضوع باید ساختار فیزیکی مناسب کارخانجات و رعایت اصول جمعی و استفاده از بخش غیردولتی، اطمینان از ورود منابع معتبر با استفاده از مستندات واقعی، اطمینان از شرایط مناسب حمل و نگهداری مواد و نظارت در حین تولید و اعمال مراقبت در بازار صورت گیرد.

وی افزود: توسعه فضاهای آزمایشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی برای انجام بازرسی‌ها، مطالعات معنادار با نتایج مطمئن، طراحی و استفاده از سامانه‌های الکترونیک، حفظ شأن مسئول فنی کارخانجات به عنوان امین صاحب سرمایه و سازمان دامپزشکی از موارد دیگر در عرصه تولید منطقی داروهای دامی است.

رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: منطقی کردن سود در حلقه‌های متعدد، منطقی کردن مصرف واکسن علیه بیماری‌های طیور و نگاه واقع‌بینانه بر واردات به صورتی که یک نگاه اعتدالی باشد از دیگر موضوعاتی است که در عرصه تولید، واردات و مصرف منطقی داروهای دامی باید به آن فکر کرد.

خلج اظهار داشت: ما به عنوان سازمان دامپزشکی کشور معتقدیم که در تولید طیور نتوانیم ورود پیدا کنیم تولید ضدتولید می‌شود و سازمان دامپزشکی می‌داند شرط لازم برای صادرات هر کالایی اعم از دام، طیور، نهاده‌ها و دارو، رعایت مقررات بهداشت و کیفیت اثربخش است.

وی افزود: در حال حاضر دیپلماسی خوبی با برخی کشورها از قبیل روسیه انجام شده و پروتکل بهداشتی بین ما و روسیه به امضا رسیده و همچنین در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به کشور عراق موافقتنامه دام و دامپزشکی به امضا رسانده‌ایم و به زودی رئیس دامپزشکی عراق برای بازدید از صنعت دام و طیور و تولید دارو به ایران سفر می‌کند.

خلج تصریح کرد: صادرات باید علمی و تجارت علمی باشد و همان گونه که برای مرغ و تخم‌مرغ گفته‌ایم که کارخانجات و کشتارگاه‌هایی می‌توانند محصول صادر کنند که کد ir داشته باشند برای کارخانجات تولید داروی دامی هم باید برند صادراتی داشته باشیم.

وی افزود: تولیدکنندگان داروهای دامی برای صادرات محصولات دارویی باید یک شاخصه‌هایی داشته باشند و این موضوع سبب صادرات پایه‌دار می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی بیان داشت: امیدواریم مثل صنایع دیگر به صورت کم‌بهره وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی را در اختیار بخش تولیدات داروهای دامی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از کتاب راهنمای تولید بهینه و اصول تضمین کیفیت در صنعت ساخت داروهای دامپزشکی رونمایی شد و همچنین از 12 نفر از مسئولان فنی و دامپزشکان نمونه تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
احسنت
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
اتفاقا همه دارند فكر مي كنند چون نياز به هزينه نداره.اصلا اعلاميه بدين كه تمام دامپزشكان دريك روز و يك ساعت مشخص بصورت دسته جمعي فكر كنند.
دامپزشک
|
-
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
دکتر جان هیچ وقت از خودت پرسیدی چرا این دارو ها اثر نداره چرا هی گرون میشه چرا مقاومت انتی بیوتیکی زیاده اینها .............................ه که به بعضی از قلم داروهایی تعلق میگیره من شرمنده همه گاو و گوسفندا و مرغ ها هستم و باقیمانده برای انسانها موفق باشید به کار خود ادامه دهید تا نسل دام و طیور و الان یه مدتیه آبزیان بر بیقتد
مرغدار
|
-
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
اقای دکتر خلج واقع بین باشیم ،کیفیت وسلامت کاری که سالیان سال به فراموشی سپرده شده ،در سازمان تحت مدیریت جنابعالی هم که وقتی هزینه سنگین برپایی جشنها ومراسم هامستقیما توسط همکاران شما از شرکتهای دارویی و اتحادیه ها وواحدهای به اصطلاح تولیدی دریافت میشه ما مرغدارا ن هیچ امیدی به نقش نظارتی شما در حفظ و ارتقا کیفیت محصولات نداریم چون نه قدرت وتوان اینکار رو دارید ونه .......... کاری لازم .لطفا ....... شعار ...... ندهید
نظر شما
ادامه