کد خبر: ۲۰۳۹۳

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از فعال شدن کارگروه آثار پدیده گرد و غبار بر روی دام، و طیور، با هدف کاهش آسیب های اقتصادی به تولیدکنندگان در دامپزشکی این استان خبر داد.

دکتر'مصطفی کنارکوهی' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این کار گروه برنامه های کوتاه مدت برای کاهش آثار زیانبار گرد و غبار، و آموزش بهره برداران و تولیدکنندگان بخش دام، و طیور، با همکاری مدیریت بحران استانداری خوزستان مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ علمی و تخصصی هنوز کار دقیق و مدونی درباره تاثیرات گرد و غبار در مراکز علمی و دانشگاهی جهان صورت نگرفته، ابراز امیدواری کرد مجموعه بررسی های علمی و میدانی دامپزشکی در خصوص آثار گرد و غبار بر روی دام و طیور ، در اختیار مراکز علمی و استان هایی که همچون خوزستان با پدیده گرد و خاک دست و پنجه نرم می کنند قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بررسی علمی آزمایشگاهی روی فرآورده های دامی و شیری را از دیگر اولویت های دامپزشکی خوزستان به منظور حفظ سلامتی مصرف کنندگان مواد لبنی و پروتیینی عنوان کرد و گفت: فعالیت دامپزشکی خوزستان برای بررسی کامل آثار گرد و غبار، با توجه به گستردگی و تنوع تولیدات و منابع دامی و پروتیینی در خوزستان دشوار خواهد بود ولی باید این کار زیربنایی انجام شود.

وی، ضرورت دستیابی به آثار زیانبار گرد و غبار بر روی دام و طیور را در خوزستان با توجه به اینکه به احتمال در سال های آینده نیز با پدیده گرد و غباررو به رو خواهیم بود، مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد مجموعه کارهای علمی و میدانی دامپزشکی خوزستان به کاهش تاثیرات و خسارت ناشی از گردو غبار بر روی دام، و طیور منجر شود.

وی اظهارکرد:باید در زمان بروز پدیده گرد و غبار بتوان با تشکیل گروه های عملیات، اقدامات لازم در خصوص درمان بیماری های دامی، ضدعفونی اماکن دامی، ایمن سازی دام و طیور ضد بیماری ها اقدامات لازم را انجام داد ولی بهره برداران نیز باید در این زمینه مشارکت داشته باشند تا اثربخشی اقدامات پیشگیرانه موثرتر واقع شود.

استان خوزستان با داشتن سه میلیون و 500 هزار راس دام سبک و 350هزار راس دام سنگین به ارزش 70هزار میلیارد ریال از قطب های اصلی دامپروری و دامداری در کشور است.

 

 

نظر شما
ادامه