کد خبر: ۲۰۴۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، پلنگ مهاجمی که پس از حملات متعدد به دامها و سگ های روستایی در خراسان شمالی زنده گیری و به تهران منتقل شده بود، چند روز قبل به دلیل مشکلات جسمی متعدد تلف شد.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در مورد علت مرگ این پلنگ گفت: پس از زنده گیری و انتقال پلنگ به تهران از حیوان آزمایش خون گرفته شد که نتیجه آزمایش نشان میداد فاکتورهای کلیوی بسیار بالاست.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: همچنین نتایج سونوگرافی و سی تی اسکن انجام شده نیز بیانگر این بود که کلیه های پلنگ کاملا ناکارآمد شده و متعاقب آن نارسایی کبدی نیز رخ داده است.

….تصویر: پلنگ مهاجم پس از زنده گیری و انتقال به جایگاه مخصوص در کلینیک حیات وحش پردیسان در تهران

دکتر معماریان گفت: زرد بودن رنگ مخاط، وجود انگل خارجی، مشکلات حاد گوارشی و تنفسی، عفونت استخوانی و دندانی و نارسایی قلبی از دیگر مشکلات جسمی این پلنگ مسن بود.

از ابتدا درمان با آنتی بیوتیک همرا با داروهای کلیه آغاز شد اما وضعیت حیوان رضایت بخش نبود و تنها نکته مثبت این بود که خوب غذا می خورد.

نهایتا چند روز قبل این پلنگ به دلیل مشکلات مذکور تلف شد و لاشه حیوان جهت کالبدگشایی و بررسی دقیق علت مرگ به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارسال شد.

اواخر آذرماه سال جاری به دنبال حملات مکرر یک پلنگ به روستای تازه قلعه خراسان شمالی، تلف شدن حدود ۵ راس دام اهلی (گوسفند) و ۱۴ قلاده سگ، همچنین زخمی شدن دو نفر، پلنگ مهاجم با تلاش کارشناسان زنده گیری و تهران منتقل شد.

پس از زنده گیری و بررسی های اولیه مشخص شد سن این پلنگ بسیار زیاد (حدود ۱۵ سال) بوده و به دلیل مشکلات جسمی گوناگون قادر به زندگی و رهاسازی مجدد در طبیعت نیست و علت اصلی حملات حیوان به روستا نیز همین ناتوانی در تهیه غذا بوده است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
عفونت درسته نه افونت.
با تشکر
مدیر مسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
با سلام و تشکر.
اصلاح شد (از عوارض copy-paste بود!).
نظر شما
ادامه