کد خبر: ۲۰۴۱۹

در نشست مشترکی که بین هیئت آفریقایی و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، توافق‌های اولیه برای استفاده از تجارب این کشورها در زمینه پرورش شترمرغ و واردات جوجه یک‌روزه آن و همچنین کشت ذرت حاصل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی امروز در دیدار با سفیر و معاون وزیر کشاورزی، شیلات و جنگل‌داری و هیئت همراه آفریقای جنوبی گفت: از نقش آفریقای جنوبی در توسعه قاره آفریقا آگاهی داریم و امیدواریم که حضور دوباره این هیئت زمینه‌ساز توسعه بیشتر روابط دو کشور شود.

حسن رکنی افزود: تاکنون 11 اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آفریقای جنوبی برگزار شده است و امیدواریم یادداشت تفاهم مشترک را در دوازدهمین اجلاس کمیسیون کشاورزی تجربه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه‌های باغبانی، شیلات، دام و طیور و مکانیزاسیون مذاکراتی مبادله شده است و اخیراً هیئتی از ایران به آفریقای جنوبی برای پرورش شترمرغ و استفاداه از تجارب این کشور و همچنین موضوع کشت ذرت رهسپار شدند.

رکنی ادامه داد: به‌دنبال فرصت و مزیت‌های دو کشور هستیم تا بتوانیم تعاملات سازنده‌ای در بخش اقتصادی داشته باشیم.

وی با اشاره به تولیدات کشور در بخش دام و طیور تصریح کرد: سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود و ایران هفتمین کشور دنیا در تولید این گوشت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی یادآور شد: میانگین تولید سرانه گوشت مرغ کشور دو برابر دنیا یعنی حدود 25 کیلوگرم برآورد شده است.

رکنی تأکید کرد: تا دو سال گذشته بخشی از نیاز گوشت مرغ به کشور وارد می‌شد، اما امسال ایران از صادرکنندگان این محصول به‌شمار می‌آید.

وی از اجرای موفق طرح زنجیره تولید که زمینه صادرات را فراهم کرده خبر داد و اظهار داشت: حلقه‌های زنجیره طیور در کشور ازجمله لاین، اجداد، مادر و گوشتی وجود دارد که برای تکمیل این زنجیره نیازمند واردات بخشی از آنها هستیم.

صادرات 65 هزار تنی گوشت مرغ

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: حدود 900 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید می‌شود و طی یک سال گذشته بیش از 60 هزار تن صادرات در این بخش داشته‌ایم و علاوه بر آن 65 هزار تن صادرات مرغ را تجربه کرده‌ایم.

رکنی در ادامه افزود: حدود 800 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود که عموماً از گاو یا گوسفند تأمین می‌شود و با توجه به اعتقادات مذهبی، گوشت خوک در ایران نه تولید و نه به مصرف می‌رسد.

وی با اعلام اینکه حدود 100 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان تولیدات در این بخش نیز قابل توجه است.

رکنی ادامه داد: حدود 75 هزار تن عسل در این بخش تولید می‌شود و در بخش شیر نیز میزان تولیدات هشت میلیون و 260 هزار تن برآورد شده است که سرانه آن حدود 105 کیلوگرم بوده که به میزان سرانه تولید کل دنیا است.

وی از صادرات 500 هزار تنی شیر و فرآورده‌های آن در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سه محصول گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر صادرکننده هستیم و در گوشت قرمز واردات انجام می‌دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی یادآور شد: فعالیت‌هایی چون پرورش اردک، بوقلمون و اخیراً شترمرغ در کشور عملیاتی شده است.

رکنی تأکید کرد: در گذشته مبادلات اقتصادی در بخش شترمرغ با آفریقای جنوبی وجود داشت که امیدواریم مذاکراتی در این بخش مطرح شده و همکاری‌ها ادامه پیدا کند.

وی درباره تبدیل شدن ایران به صادرکننده گوشت مرغ نیز اظهار داشت: استفاده از طرح زنجیره تولید، کمک بزرگی به این بخش بوده است.

رکنی همچنین گفت: سلامت دام و طیور و محصولات دامی و پروتئینی توسط سازمان دامپزشکی کشور که متولی سلامت است، تضمین شده؛ بنابراین تمامی استانداردهای لازم رعایت شده است.

صادرات دو محموله گوشت مرغ به آفریقای جنوبی

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی از صادرات دو محموله گوشت مرغ به آفریقای جنوبی خبر داد و افزود: لحاظ استانداردهای بین‌المللی و کیفیت مناسب گوشت ایرانی، عاملی برای صادرات بیشتر محسوب می‌شود.

وی از افزایش صادرات گوشت مرغ در سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه که افزایش تولید و صادرات مدنظر است، در برنامه داریم که صادرات گوشت مرغ در سال آینده را به 100 هزار تن افزایش دهیم، این در حالی است که اکنون 65 هزار تن از این محصول صادر می‌شود.

رکنی ادامه داد: از آنجا که سالانه میلیون‌ها تن ذرت به کشور وارد می‌شود، نیاز است که بذرهای مقاوم به شوری، خشکی و کم‌آبی مورد تبادل قرار گیرد، زیرا کشور آفریقا در تولید پرورش ذرت دارای پتانسیل بسیار بالایی است.

استمرار توزیع گوشت مرغ سرد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در حاشیه این نشست، از استمرار توزیع گوشت مرغ سرد در کشور خبر داد و تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات پروتئینی در روزهای پایانی سال طبیعی است، زیرا عرضه گوشت گرم تابع عرضه و تقاضا است.

وی یادآور شد: متوسط مصرف دنیا در گوشت مرغ 12.5 کیلوگرم است، در حالی که در ایران این رقم 25 کیلوگرم برآورد شده و از آنجا که زیربنای تولید مناسب است، سالانه دو میلیون تن گوشت مرغ به‌صورت خطی تولید می‌شود.

رکنی تأکید کرد: افزایش قیمت به تبع افزایش تقاضا طی دو هفته اخیر بوده است و مصرف‌کنندگان باید بدانند که شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد کشاورزی همچنان توزیع محصولات پروتئینی را تا زمان پایان نوسان بازار ادامه می‌دهد.

وی اظهار داشت: بیش از 9 هزار تن مرغ سرد توسط شرکت پشتیبانی امور دام طی سه هفته اخیر توزیع شده است که استمرار آن در میادین میوه و تره‌بار و میدان بهمن ادامه خواهد داشت.

رکنی همچنین گفت: آمادگی داریم که بدون سقف، محصول مرغ را تحویل میادین و مراکز عرضه کنیم تا مردم در روزهای پایانی مشکلی نداشته باشند.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم مرغ سرد شش‌هزار و 500 تا هفت‌هزار تومان است، در حالی که دولت با پرداخت یک‌هزار و 500 تومان یارانه دولتی، این محصول را با قیمتی معادل پنج‌هزار و 500 تومان در مراکز عرضه به فروش می‌رساند.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: هر شبکه‌ای که آماده توزیع مرغ سرد باشد، زیرساخت‌های لازم در شرکت پشتیبانی امور دام برای این تحول فراهم شده است.

رکنی ادامه داد: ذخیره 150 هزار تنی گوشت مرغ در کشور بی‌نظیر بوده است، بنابراین مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد.

وی درباره قیمت گوشت مرغ گرم نیز تصریح کرد: قیمت این محصول تابع عرضه و تقاضا است و طبق مصوبه دولتی تعیین می‌شود.

رکنی یادآور شد: بر اساس طرح قیمت‌گذاری برای گوشت مرغ گرم قیمت پنج‌هزار و 500 تومان با افزایش پنج تا 10 درصد در زمان تحویل پیش‌بینی شده است که البته عرضه و تقاضا نیز در تغییرات قیمتی آن مؤثر است.

عرضه انبوه سایر ماکیان در برنامه نیست

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی درباره توزیع گوشت سایر ماکیان در ایام عید به ایانا تأکید کرد: دولت تعهدی برای عرضه گوشت سایر ماکیان همچون بوقلمون، شترمرغ و بلدرچین ندارد و تنها در بخش گوشت مرغ اقدامات لازم برای تنظیم بازار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته زنجیره تولید گوشت سرد وجود نداشت، اما در حال حاضر این امکان فراهم شده است و طی روز گذشته 300 تن گوشت مرغ گرم توزیع شده است.

رکنی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره کاهش جوجه‌ریزی در مقاطع گذشته و افزایش قیمت در حال حاضر گفت: در مقطعی شاهد کاهش جوجه‌ریزی در کشور بودیم، زیرا تولید به اندازه کافی وجود داشت، اما در حال حاضر و با توجه به کشش بازار، جوجه‌ریزی افزایش یافته و در دو هفته آینده تولیدات آنها به بازار عرضه می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایانا درباره گسترش تبادلات با آفریقای جنوبی افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی دوطرفه، در برنامه داریم که در بخش شترمرغ از تجربیات کشورهای آفریقایی منافع طرفین دیده شود.

رکنی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری شرکت‌های خصوصی، راه‌هایی را فراهم می‌آوریم تا بتوانیم واردات شترمرغ و جوجه یک‌روزه آنها را از کشورهای آفریقایی با لحاظ شرایط بهداشتی داشته باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه