کد خبر: ۲۰۴۳۲

فرشاد تهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی درمورد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: در حوزه طیور و پرندگان در کشور با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه نیستیم و هیچ‌گونه ردپایی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان از طیور یا پرنده به انسان منتقل می‌شود، گفت: به طور معمول در ابتدا باید طیور یا پرندگان به این بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به انسان انتقال یابد، در حالی که تاکنون  هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن به ویروس آنفلوانزا در گله‌های طیور صنعتی و روستایی و پرندگان گزارش نشده است.

تهرانی اظهار داشت: آنفلوانزای H7N9 یک تیپ استثنایی از این بیماری است که در سال‌های 2013 و 2014 در چین شیوع یافت و این نوع از آنفلوانزا بدون ظهور هیچ علامتی در طیور و پرندگان، در انسان و در کشورهای چین و آسیای جنوب شرق موجب تلفات شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی تصریح کرد: براساس دستورالعمل‌ اتحادیه اروپا همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان اقدام به طرح پالایش آنفلوانزای پرندگان می‌کنیم و طبق اصول به تعدادی مشخص از واحدهای صنعتی و روستایی مراجعه کرده که در جستجوها و بررسی‌ها کانون فعالی یافت نشده و این کار هر ساله در حال انجام است .

تهرانی افزود: تا این لحظه از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5 و H7 در بین طیور و پرندگان هیچ نوع گزارشی دریافت نشده است.

وی بیان داشت: در کنار انجام پایش‌های سالانه ممکن است از سوی واحدهای مرغداری گزارشاتی از تلفات اعلام شود که بلافاصله با مراجعه به این واحدها نمونه‌برداری و آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 3 ماه اخیر در برخی کشورها از جمله آمریکا و کانادا این بیماری به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در این کشورها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود شده و گزارش جدیدی ارائه نشده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: گزارش دقیقی در مورد شیوع این بیماری در کشورهای همسایه نداریم، البته طبق سایت سازمان جهانی بهداشت دام برخی کشورهای از جمله فلسطین و رژیم صهیونیستی درگیر این بیماری هستند و آسیای جنوب شرقی هم مهد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

تهرانی بیان داشت: به دلیل مهاجرت پرندگان و تردد افراد به کشورهای مختلف امکان نقل و انتقال ویروس وجود دارد اما هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا طیور و پرندگان در کشور گزارش نشده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود اگر مردم با تلفات غیر عادی  طیور صنعتی، روستایی و یا پرندگان آزاد پرواز مثل گنجشک و کبوتر مواجه شدند، بلافاصله موضوع را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.

تهرانی در مورد علائم بروز بیماری آنفلوانزا در بین طیور و پرندگان گفت: این بیماری چون فوق حاد است ممکن است، علائم بالینی نداشته باشد، اما تلفات ناگهانی باید جدی گرفته شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که تلفات 4 واحد پرورش مرغ صنعتی در تاکستان به چه دلیل بود، اظهار داشت: بعد از دریافت گزارش مبنی بر تلف شدن ناگهانی 4 واحد پرورش مرغ، به آن واحدها مراجعه کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده، هیچ گزارشی از بیماری عفونی در این واحدها حاصل نشد.

وی با بیان اینکه هنوز برای  تلف شدن کل گله‌های 4 واحد پرورش مرغ بصورت ناگهانی و در یک روز جوابی نیافته‌ایم، تصریح کرد: ممکن است در سیستم گرمایش این واحدها مشکلی بوجود آمده باشد و با انتشار گاز CO2 در واحدهای مذکور گله‌ها دچار خفگی شده باشند.

تهرانی افزود: با آزمایشات انجام شده از این 4 واحد پرورش مرغ در تاکستان وجود هرگونه بیماری عفونی یا آنفلوانزا رد شده اما به احتمال زیاد خفگی بر اثر گاز موجب تلف شدن طیور 4 گله شده است.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931204001443#sthash.wj5kkvNz.dpuf

دکتر فرشاد تهرانی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور ‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در مورد شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، گفت: در حوزه طیور و پرندگان در کشور با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه نیستیم و هیچ‌گونه ردپایی از این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان از طیور یا پرنده به انسان منتقل می‌شود، گفت: به طور معمول ابتدا باید طیور یا پرندگان به این بیماری مبتلا شوند و بعد این بیماری به انسان انتقال یابد، در حالی که تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر آلوده بودن به ویروس آنفلوانزا در گله‌های طیور صنعتی و روستایی و پرندگان گزارش نشده است.

دکتر تهرانی اظهار داشت: آنفلوانزای H7N9 یک تیپ استثنایی از این بیماری است که در سال‌های 2013 و 2014 در چین شیوع یافت و این نوع از آنفلوانزا بدون ظهور هیچ علامتی در طیور و پرندگان وانسان در کشورهای چین و آسیای جنوب شرق موجب تلفات شد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی تصریح کرد: براساس دستورالعمل‌ اتحادیه اروپا همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان اقدام به طرح پالایش آنفلوانزای پرندگان می‌کنیم و طبق اصول به تعدادی مشخص از واحدهای صنعتی و روستایی مراجعه کرده که در جستجوها و بررسی‌ها کانون فعالی یافت نشده و این کار هر ساله در حال انجام است .

دکتر تهرانی افزود: تا این لحظه از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5 و H7 در بین طیور و پرندگان هیچ نوع گزارشی دریافت نشده است.

وی بیان داشت: در کنار انجام پایش‌های سالانه ممکن است از سوی واحدهای مرغداری گزارشاتی از تلفات اعلام شود که بلافاصله با مراجعه به این واحدها نمونه‌برداری و آزمایشات لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی با بیان اینکه به علت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 3 ماه اخیر در برخی کشورها از جمله آمریکا و کانادا این بیماری به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود، تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در این کشورها آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محدود شده و گزارش جدیدی ارائه نشده و جای نگرانی نیست.

وی افزود: گزارش دقیقی در مورد شیوع این بیماری در کشورهای همسایه نداریم، البته طبق سایت سازمان جهانی بهداشت دام برخی کشورهای از جمله فلسطین و رژیم صهیونیستی درگیر این بیماری هستند و آسیای جنوب شرقی هم مهد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

تهرانی بیان داشت: به دلیل مهاجرت پرندگان و تردد افراد به کشورهای مختلف امکان نقل و انتقال ویروس وجود دارد اما هیچ گزارشی مبنی بر ابتلا طیور و پرندگان در کشور گزارش نشده است.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود اگر مردم با تلفات غیر عادی طیور صنعتی، روستایی و یا پرندگان آزاد پرواز مثل گنجشک و کبوتر مواجه شدند، بلافاصله موضوع را به سازمان دامپزشکی گزارش کنند.

دکتر تهرانی در مورد علائم بروز بیماری آنفلوانزا در بین طیور و پرندگان گفت: این بیماری چون فوق حاد است ممکن است، علائم بالینی نداشته باشد، اما تلفات ناگهانی باید جدی گرفته شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور‌عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی در پاسخ به این سؤال که تلفات 4 واحد پرورش مرغ صنعتی در تاکستان به چه دلیل بود، اظهار داشت: بعد از دریافت گزارش مبنی بر تلف شدن ناگهانی 4 واحد پرورش مرغ، به آن واحدها مراجعه کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده، هیچ گزارشی از بیماری عفونی در این واحدها حاصل نشد.

وی با بیان اینکه هنوز برای تلف شدن کل گله‌های 4 واحد پرورش مرغ بصورت ناگهانی و در یک روز جوابی نیافته‌ایم، تصریح کرد: ممکن است در سیستم گرمایش این واحدها مشکلی بوجود آمده باشد و با انتشار گاز CO2 در واحدهای مذکور گله‌ها دچار خفگی شده باشند.

دکتر تهرانی افزود: با آزمایشات انجام شده از این 4 واحد پرورش مرغ در تاکستان وجود هرگونه بیماری عفونی یا آنفلوانزا رد شده اما به احتمال زیاد خفگی بر اثر گاز موجب تلف شدن طیور 4 گله شده است.

 

 

نظر شما
ادامه