کد خبر: ۲۰۴۳۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی افزود: فراهم کردن یک قطعه زمین در منطقه‌ای بدون رفت و آمد مانند یک استخر، تنها راه نجات این حیوان از قرنطینه است ...
2217

حکیم مهر - دکتر داریوش جهان پیما مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: در آخرین نشست مشترک با مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست، دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه به اطلاع دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست رسید. راه حل اول معدوم سازی و راه حل دوم انتقال حیوان به منطقه ای بدون بازدید عمومی است.

وی در رابطه با درخواست های مکرر سازمان حفاظت محیط زیست بر نمونه گیری از ببر سیبری جهت انجام تست مشمشه تصریح کرد: خونگیری از این ببر نیازمند شرایط ویژه ای است و باید برطبق اصول علمی انجام شود که درشرایط فعلی ببر سیبری واقع در باغ وحش تهران این امر میسر نیست.

ببر سیبری  

دکتر جهان پیما با اشاره به پیشنهاد دامپزشکی در آخرین جلسه با مسئولان محیط زیست، اظهار داشت: فراهم کردن یک قطعه زمین در منطقه ای بدون رفت و آمد و بدون امکان بازدید عموم، با حداقل امکانات مورد نیاز این ببر مانند یک استخر، بهترین و تنها راه نجات این حیوان از قرنطینه است. سازمان حفاظت محیط زیست با کمک گرفتن از NGOها می تواند با در اختیار دادن بودجه ای نه چندان زیاد نسبت به پایان دادن به قرنطینه ۴ ساله این حیوان اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی
۴ سال است مسئولیت نگهداری از ببر سیبری را بدون کوچکترین آسیبی عهده دار شده است، افزود: سازمان دامپزشکی از ۴ سال پیش تا کنون همواره به لحاظ قانونی امکان معدوم سازی این حیوان را داشته است اما به لحاظ ارزش ژنتیکی این گونه جانوری، راه حلی امکانپذیر برای نجات این حیوان را پیش پای سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده است. اما تا کنون نامه ای از سوی این سازمان دریافت نشده است.

ببر سیبری 

از سوی دیگر، دکتر مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این اظهارات گفت: در پی آخرین جلسه با سازمان دامپزشکی، طی چند روز آینده، نامه ای به آن سازمان مبنی بر درخواست تعریف شرایط قرنطینه استاندارد برای ببر سیبری ارسال خواهیم کرد تا مطابق با آن شرایط مکتوب، نسبت به فراهم کردن مکان مورد نظر اقدام کنیم.

وی افزود: تا کنون گروه هایی برای نگهداری از این ببر اعلام آمادگی کرده اند، اما مکان نگهداری در نظر گرفته شده توسط همگی آنها، در داخل شهر واقع شده و یا دارای امکان بازدید عمومی است. امیدواریم سازمان دامپزشکی در پاسخ به نامه دفتر حیات وحش، شرایطی مطابق با استانداردهای آن سازمان تعریف کند تا طبق آن بتوانیم نسبت به ساخت و یا انتخاب مکانی برای ببر سیبری اقدام کنیم. اگر سازمان دامپزشکی شرایط مورد نظر برای نگهداری از این ببر را اعلام کند می توانیم این شرایط را داخل یک باغ وحش و یا مکانی در محدوده شهر ایجاد کنیم اما متاسفانه تا به امروز تاکید سازمان دامپزشکی بر این است که ببر سیبری در مکانی بدون بازدید عموم و کم رفت و آمد نگهداری شود.

مقدم در پایان با اشاره به شرایط نامساعد قرنطینه ۴ ساله این ببر باارزش ابراز امیدواری کرد با کمک NGOها و علاقمندان حیات وحش و همکاری سازمان دامپزشکی، این حیوان هرچه زودتر به از قرنطینه خارج و به مکانی مناسب منتقل شود.

 

خبر مرتبط:

انتقاد مدیر پروژه احیای ببر در میانکاله از سازمان دامپزشکی

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م.ش
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
جناب جهان پیما می شه در مورد شرایط ویژه وعلمی ازمایش مشمشه توضیح بدید که بعد از چهار سال چرا امکانش نیست متاسفانه همیشه عملکردها وجوابیه هاش شما به دلیل مسائلی ابراز می شه که از جایی وبه دلیل مسائلی دگر نشعت گرفته این جواب شما منقی نیست ضعف دامپزشکی وقبول نکردن این ضعف از سوی سازمان شما رو می رسونه
دامپزشک همکار
|
-
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
0
0
دوست عزیز! ایجاد تعادل بین بهداشت عمومی و مطالبات زیست محیطی بسیار دشوار است. با شناختی که بنده از دکتر جهان پیما دارم می دانم که ایشان انسان بسیار بزرگوار، منطقی و باتدبیری هستند و یقین دارم که این تصمیم با لحاظ کردن هر دو جنبه این مسئله گرفته شده است.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
0
0
سلام
چرا به همون سايت ببر كه در شبه جزيره ميانكاله براي همين منظور احداث شده فرستاده نمي شود سايت ببر با هزينه چند صد ميليوني ساخته شده و داراي استخر و همه إمكانات لازم هست و بازديد عمومي هم ندارد كاملا شرايط قرنطينه ميسر مي باشد اين سايت چند سال قبل ساخته شده و دارد مستهلك مي شود لطفا مسئولين پاسخگو باشند من خودم مكان رو از نزديك ديدم ديگه نيازي نيست يه مكان جديد رو بسازن دو هزينه كنند با يه سري اموزش به محيط بأنان عزيز منطقه ميانكاله امكان پذير هست
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
0
0
خوب ببريدش سايت ببر ميانكاله
ناشناس
|
-
|
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
0
0
مدیرکلش هم مدیرن و هم کلن.
ث.ل
|
-
|
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
جناب مقدم درست مسولین محیط زیست بنا به دلایل کارشناسی وشرایط اقلیم میانکاله ودر مناطق زیست ببر درایران امکان بازگشت ببر رو به جنگل های شما خیلی پایین می دونن ولی برای نگهداری در شرایط اسارت وتکثیر وکسب تجربه فرصت مناسبی فکر نمی کنم ورود یک ببر نر وانتقال ماده ببر به پردیسان ویا میانکاله هزینه زیادی داشته باشه مثل برنامه تکثیر یوز دلبر وکوشکی کی بدونه حضور رسانه ها انجام می شه لطفا این برنامه رو دونبال کنید به جای انتقال به یک مکان مطروکه ویا در مکانی دور بدونه استفاده وداشتن هزینه ای بدونه هدف وبرنامه اگر دامپزشکی با انتقال ماده ببر به یکی از باغ وحش ها کی ارم یکی از مشتریان اون هستش مخالفت بکنه که مخالف هم هست حداقل در باغ وحش ارم مکانی مناسب برای این حیوان در نظر بگیرد به دئر از عموم چرا که اقای جهانگیری با ارتبا با اتحادیه حیوانات اروپا درصد وارد کردن یک ببر نر آمور هستش شاید برنامه ای مثل برنامه پلنگ های ارم برای این ببر در نظر گرفته بشه واینبار موفق بشیم
نظر شما
ادامه