کد خبر: ۲۰۴۹۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

برخی نگهداری خوک در محیط سالم را مجوز سالم بودن گوشت این حیوان می‌دانند در حالی که کار‌شناسان این عقیده را با مستندات علمی رد می‌کنند.

به گزارش بسیج جامعه پزشکی، خوک پستانداری از خانوادهٔ گرازسانان و راستهٔ جفت‌سم‌سانان است. خوک‌ها حیواناتی همه‌چیزخوار هستند که گوشت و شیر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولى در برخی ادیان این حیوان در لیست غذاهاى ممنوع قرار دارد.


چین بزرگ‌ترین مصرف کننده گوشت خوک در جهان به شمار می‌رود

ادیان مختلف دید مثبتی نسبت به خوک ندارند به طوری که در اسلام و یهودیت گوشت خوک حرام است و در دین مسحیت و کتاب انجیل انسان‌های شیطان صفت به خوک تشبیه شده‌اند.

مدت‌ها این موضوع که چرا در ادیان مختلف خوردن گوشت خوک حرام شده‌ است برای انسان‌ها نامعلوم بود، اما با پیشرفت علوم مختلف مشاهده شد خوردن گوشت خوک علاوه بر ایجاد عوارضی بر جسم، روح را نیز تحت تاثیرات سوء قرار می‌دهد.

آمار‌ها در مورد مصرف گوشت خوک در سطح جهان نشان می‌دهد در سال
۲۰۰۶ حدود ۱۰۰ میلیون تن گوشت خوک مصرف شده که بیشترین میزان مصرف آن در کشور چین بوده است. به عبارت دیگر کشور چین بزرگ‌ترین مصرف کننده گوشت خوک در جهان به شمار می‌رود.

چرا گوشت خوک نخوریم؟

بهزاد کاظمی قوشچی، کار‌شناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه می‌گوید: خوک بر خلاف سایر پستانداران همه چیزخوار است و از نظر رفتاری، خوک نماد بی‌غیرتی به شمار می‌رود، در اسلام خوردن گوشت خوک و حتی نگهداری خوک حرام است و پوست، مو، ناخن و سایر اعضا و جوارح آن نیز نجس هستند.

وی می‌گوید: در چهار سوره از قرآن، خوردن گوشت خوک در کنار گوشت مردار و خون بیان شده و به صراحت خوردن آن را حرام اعلام می‌کند.

کاظمی دلایل علمی نگهداری نکردن خوک و نخوردن گوشت آن را این‌طور بیان می‌کند: نگهداری خوک باعث انتقال آنفولانزای خوکی به انسان می‌شود و از آنجایی که گوشت خوک حاوی چربی و سدیم بسیار بالایی است مصرف آن در افراد، احتمال بروز فشار خون و تصلب شرایین را افزایش داده و همچنین منجر به اسهال خونی و یرقان عفونی می‌شود.

خوک‌ها به دلیل زندگی در مکان‌های آلوده و تغذیه از انواع مواد کثیف و حتی مدفوع خود، منبع انواع کرم‌های مختلف از جمله کرم کدو هستند.

کاظمی می‌گوید: گوشت خوک موجب انتقال انگل‌های بسیار خطرناکی از جمله کرم کدو می‌شود که در روده انسان جای می‌گیرد و ورود تخم‌های آن به جریان خون، تمام ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و از آنجایی که گوشت خوک دیر هضم بوده لذا خوردن آن منجر به مشکلاتی در سیستم گوارشی بدن می‌شود.

کار‌شناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی ارومیه می‌افزاید: ورود تخم کرم کدو به مغز باعث کاهش حافظه، به چشم باعث نابینایی و عفونت چشمی و به قلب باعث بروز حمله‌های قلبی شده و همچنین منجر آسیب‌های جدی به کبد می‌شود.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: انگل «تریشینوز» نیز یکی دیگر از کرم‌های موجود در گوشت خوک است که باعث التهاب جداره روده می‌شود و با پیدایش جوش‌ها و دمل‌های پراکنده در بدن، دردهای شدید عضلانی و سختی تنفس همراه است. افراد مبتلا به این کرم حتی قدرت تکلم خود را از دست می‌دهند.

تعدادی از افراد اذعان می‌کنند اگر خوک را در محیطی کاملاً بهداشتی نگهداری کنند خوردن گوشت آن از لحاظ بهداشتی ضرری ندارد. در حالی که کاظمی می‌گوید: این گفته علمی نیست، زیرا تحقیقات نشان داده‌اند برخی میکروب‏‌ها مثل انگل «تریشین» در گوشت خوک، هاگ‌هایی تولید می‌کنند که تا دمای
۴۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت می‌کنند و با حرارت پخت غذا از بین نمی‌روند.

کاظمی می‌گوید: گوشت خوک به دلیل میزان بالای «هیستامین» و «ایمیدازول» منجر به خارش و التهاب پوستی شود.

یکی از دلایلی که ممنوع بودن گوشت خوک تاثیری است که بر روی خصایص انسان می‌گذارد، زیرا امروزه در علوم، تأثیر انواع غذا‌ها بر روح و روان مورد توجه قرار گرفته و مساله‌ای ثابت شده ‌است.

کاظمی معتقد است: خوک نماد بی‌غیرتی است و هیچگونه تعصبی بر جفت خود ندارد و از لحاظ جنسی بی‌قید و بند است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این خصوصیت خوک با مصرف گوشت آن به انسان نیز منتقل می‌شود و افرادی که به میزان زیادی گوشت خوک مصرف می‌کنند به تدریج دچار بی‌قیدی نسبت به خانواده خود می‌شوند.

تاثیرات مصرف گوشت خوک بر روح و روان

حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی قم و جامعه المصطفی نیز درباره مصرف گوشت خوک می‌گوید: به دلیل فیبر‌ها و بافت‌های آلوده در گوشت خوک مصرف آن به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند، ایجاد کبد چرب یکی از این عوارض به شمار می‌رود.

وی می‌افزاید: خوردن گوشت خوک علاوه بر بروز عوارض جسمی، روح و روان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبق فرمایش امام صادق (ع) در حرام هیچ شفایی نیست.

خوک
۲۷ بیماری وبایی را به انسان منتقل می‌کند

علی مهربان، پژوهشگر طب سنتی نیز مضرات مصرف گوشت خوک را از منظر طب سنتی چنین بیان می‌کند: مصرف گوشت خوک باعث تولید خلط‌های چهارگانه -چهار مایع خون، صفرا، سودا و بلغم- به شدت غلیظ، لزج و بدهضم در بدن شده که باعث به وجود آمدن بیماری‌های روانی مانند خودخوری می‌شود.

وی بروز امراضی مانند سردردهای مزمن و می‌گرن، ورم پا، درد شدید مفاصل، تیرگی عقل و ذهن، ضعف معده و در ‌‌نهایت از بین رفتن کرامات انسانی مانند محبت، غیرت و تحمل در مسایل پیش پا افتاده را از جمله مضررات مصرف گوشت خوک بیان می‌کند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه خوک به تنهایی
۲۷ بیماری وبایی را به انسان منتقل می‌کند، می‌گوید: از جمله بیماری‌های ناشی از مصرف گوشت خوک به تصلب شرایین، ضعف هاضمه، عقیمی، التهاب مفاصل، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا، نیپا، سارس، هاری، ویروس چرکین خوکی، بیماری‌های باکتریایی مانند تب مالت، سالمونلا، لیستریا، التهاب پوستی، سل ریوی، گرگرفتگی، ذات الریه، اسهال خونی، کرم امعا و احشا مانند تریشین، کرم کدوی خوکی و اسکاریس و همچنین سرطان و سایر بیماری‌ها هستند.

 

 

برچسب ها: گوشت خوک، حرام،
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
5
از دیدگاه بنده به عنوان فردی که در حیطه بهداشت مواد غذایی مطالعه دارد، اگر بگوییم که چون مسلمان هستیم گوشت خوک نمی خوریم و به دستور دینمان عمل می کنیم (حتی اگر دلیل آن را هم ندانیم) پذیرفته است. اما آوردن حرف های غیر علمی به عنوان دلیل، بسیار کار ناپسند و نابخردانه ای است. به جرات می توانم بگویم کل دلایلی که به اصطلاح به عنوان ((علم)) در رد مصرف گوشت خوک آورده شده، اشتباه است. برای این که اطاله کلام نشود، فقط به بخشی از سخنان این آقای کاظمی که نمی دانم کیست و سوادش چقدر است اشاره می کنم. ((تریشین هاگ هایی؟؟!! (منظورشان کیست بوده) تولید می کنند که تا دمای 400 درجه سانتی گراد مقاومت می کند و با حرارت پخت از بین نمی رود!! حالا به متن تکست (کتاب درسی) علمی توجه کنید:
((رسیدن مغز گوشت به دمای 60 درجه سانتی گراد به مدت یک دقیقه، گوشت را سالم سازی می کند)) (منبع: Foodbrne infections and intoxications, Hans P. Rieman and Dean O. Cliver ویراست سوم، انتشارات آکادمیک پرس، صفحه 464. البته بقیه مطالبی هم که ایشان افاضه فرموده اند، در همین حد هست. احترام به دین و عمل کردن به دستورات آن یک چیز است (که در جای خود، بسیار هم خوب و پسندیده است)، اما بافتن یک مشت حرف غیر علمی و غیر کارشناسی به هم، برای این که بگوییم فلان کار حرام، حتما باید دلیل علمیش هم پیدا شده باشد، کاری است که ضررش برای دین، بیش از نفعش است. چرا که هر کس که به دروغ بودن این حرف ها و غیر علمی بودن آنها پی ببرد، قطعا به خیلی از موارد و ادعاهای مشابه هم، شک خواهد کرد.
صالح
|
-
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
3
با سلام
آقای دکتر دباغ مقدم با جملاتی واضح همه چیز را بیان کردند و بنده هم موافقم
مسول فني سابق
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
2
ضمن تشكر از نكته سنجي و بيان مطالب علمي در اين خصوص توسط استاد دباغ مقدم و درراستاي سخنان ايشان بايد از اقاي كاظمي پرسيد كه منبع تحقيق علمي انتقال بي غيرتي خوك از طريق خوردن گوشت در كدام مقاله علمي و با چه متدي بررسي شده؟؟؟ تنها روشي كه به ذهن من خطور ميكنند تغذيه چند مرد متأهل با گوشت خوك و بررسي ميزان غيرت و ساير موارد كه مناسب بازگو كردن نيستند در طي مدت يكسال ميباشد !!!! پس ايا اين مطلب در خصوص خوردن گوشت خروس و تعدد زوج اين حيوان هم تاييدي دال بر حلال بودن ان ميباشد؟ ايا انتقال خصائص توسط ژنها و وراثت نمي باشد؟؟؟ با إثبات انتقال خصائص ژنتيكي از طريق گوارشي واقعا انقلابي در علم ايجاد ميشود!!!!!
سید شهرام میرزمانی
|
-
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
2
با سلام

سنجش احکام اسلامی با میزان علم بشری خطایی نابخشودنی است که برخی از اوقات افراد از هر دو طیف به آن گرفتار می شوند. همه چیز را همه نمی دانند و هیچ کس نمی تواند ادعا نماید به علم کشف شده حتی در حوزه تخصصی خود اشرافیت دارد و همه چیز را هم در کتاب ها ننوشته اند در خصوص احکام دینی تنها مرجع قران و پیامبر گرامی اسلام(ص) و کلام ائمه معصوم (ع) ملاک عمل است .خداوند عالم و حکیم است تنها به دستورات او عمل نمایید تا منجی عالم بشریت ظهور نماید، از سوی دیگر مناقشه در ارتباط با احکام دینی هم به صلاح نیست.
مسئول فنی بهداشتی
|
-
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
0
0
بعضی از فرمایشات ایشان مصداق به ......... کشیدن خود و مردم است
لذا حق مطلب توسط دکتر دباغ مقدم بیان شد
امیدوارم همه چیز را با فهم اندک خودمان کانالیزه نکنیم چرا که بیشترین آسیب را در این میان دین می بیند چرا که ابزار است
ناشناس
|
-
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
2
با سلام
چه لزومی داره حتما برای اثبات حرام بودن چیزی دلایل علمی ناصحیح بیاوریم. خوبه بعضی وقتا بگیم چون دینمون قلان چیز رو حرام کرده لابد یه ضرری داره. حالا چه لزومی داره که بخوایم یه آمار بلند بالا ارائه بدیم که معلوم نیس از کجا بیرون اومده. به قول دوست عزیزمون پس هر کسی خروس بخوره هم روحیه خروس رو میگیره. چون خروسها هم به یک مرغ راضی نیستند!!!! :))) از دکتر دباغ مقدم هم بسیار ممنونم.
متخصص طیور
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
1
0
Ba salam
Chera estedlalhaye zehni khodetonro be esme matalbe elmi v dini dar mohithaye majazi pakhsh mikonid
.دامپزشک.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
1
0
مطلب جالبی بود....
رضا
|
Finland
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۹
2
0
با تشکر از نظر تخصصی و مفید علمی دکتر دباغ در روشنگری مطالب علمی.یک آدم بیسواد هم میداند که آهن هم در در 400درجه سانتی گراد ذوب می شود وای به حال انگل وسایر موجودات زنده.بهتره آقای کاظمی دست خود را با سیگار بسوزاند بعد در مورد 400درجه گرما اظهار نظر کند.
رضا
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
1
0
لطفا اثبات ضرر داشتن گوشت توک را از دیدگاه یک مقاله غربی معتبر نه زرد برای بنده ذکر کنید ممنون میشم
فقط غربی باشه
نظر شما
ادامه