کد خبر: ۲۰۴۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی پیش خبرگزاری روسی اسگودنیا و خبرگزاری وستینگ از مذاکره مقامات ایرانی و روسی در مورد امکان مبادله یوزپلنگ ایرانی و ببر آمور ساکن خاوردور روسیه خبر داند.

این خبرگزاری به بیانیه وزارت منابع طبیعی روسیه مبنی بر مذاکرات ایران و روسیه اشاره کرده که در آن اعلام شده روسیه ممکن است چند قلاده ببر آمور را با یوزپلنگ های ایرانی مبادله کند.

گفته شده این مذاکرات میان سرگئی دونسکی وزیر منابع طبیعی روسیه و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام گرفت و وی از وضع تکثیر یوزپلنگ ایرانی در پارک طبیعی بندر سوچی در ساحل دریای سیاه مطلع شده است. اما مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه یوز ایرانی به شدت در خطر انقراض قرار دارد، خبر مبادله یوز ایرانی با ببر آمور را تکذیب می کند.

آنطور که دکتر مجید خرازیان مقدم می گوید: طی نشست هفته گذشته با هیئتی از وزارت محیط زیست روسیه، توافقنامه ای با نظارت خانم ابتکار امضا شد اما این توافقنامه ارتباطی به این موضوع نداشت.

یوزپلنگ

همچنین هوشنگ ضیایی استاد دانشگاه و یکی از پیشکسوتان سازمان حفاظت محیط زیست، مخالفت اکید خود را با خروج یوز ایرانی از کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور تنها در حدود ۵۰ قلاده یوز با پراکندگی بسیار زیاد وجود دارند، خروج این گونه با ارزش از کشور، تحت هیچ شرایطی عاقلانه نیست.

از سوی دیگر، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، ضمن تکذیب خبر خروج یوز ایرانی از کشور گفت: با توجه به رسوایی تلخی که از شکست پروژه احیای ببر سیبری نصیب کشورمان شد و بلاتکلیفی آخرین بازمانده این تجربه ناموفق، یعنی ماده ببر سیبری که پس از ۴ سال همچنان در قرنطینه به سر می برد وارد کردن مجدد ببر سیبری به کشور منطقی به نظر نمی رسد.

با توجه به برنامه همکاری دو جانبه زیست محیطی میان ایران و روسیه که هفته گذشته میان مسئولان محیط زیست دو کشور منعقد شد، این نگرانی وجود دارد که مبادا روسی ها با وجود تکذیب مسئولان و عدم تمایل ایرانی ها به چنین مبادلاتی، برداشت نادرستی از این همکاری کرده و برای دریافت یوز ایرانی که حالا دیگر نماد حیات وحش کشور شده است، خواب هایی دیده باشند!

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
0
0
لازم نکرده سازمان محیط زیست گونه ای رو احیا کنه در کشور تعداد زیادی گونه های در حال انقراض وجود داره که نیاز به توجه دارن. نمیخواد گونه ای رو احیا کنید همین گونه هایی رو که دارید حفظ کنید بسه. ما را به خیر شما امید نیست شر مرسان.
نظر شما
ادامه