کد خبر: ۲۰۵۰۳

واکسن تب برفکی خارجی رایگان نیست

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: طول دوره ایمنی واکسن تب برفکی خارجی از نمونه‌های داخلی بیشتر است.

دکتر اصغر برایی نژاد، اظهارکرد: برای جلوگیری از ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی دو نوع واکسن وجود دارد که یکی از آنها در کشور تولید و دیگری از خارج وارد می‌شود‌.

وی خاطرنشان کرد: واکسن تب برفکی داخلی رایگان است و تزریق آن نیز بدون دریافت هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود‌.

برایی نژاد افزود: اما واکسن تب برفکی خارجی رایگان نیست و دامدار باید یا خودش این واکسن را خریداری کند یا به اداره کل دامپزشکی سفارش بدهد. وی ادامه داد: نمونه خارجی واکسن تب برفکی دوره ایمنی بیشتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارد و دامدار برای این‌که بتواند مدت زمان بیشتری دام‌های خود را در مقابل این بیماری مصون نگه دارد، حق انتخاب دارد که واکسن خارجی خریداری کند‌.

این مسئول تصریح کرد: صرفاً هزینه خرید واکسن خارجی تب برفکی از دامدار دریافت می‌شود و تزریق آن به دام‌ها رایگان انجام می‌شود.

برایی‌نژاد در توضیح این بیماری گفت: این تب یک بیماری فوق‌العاده مسری و عفونی در دام‌های نشخوارکننده است.

وی با اشاره به این‌که این بیماری هفت سویه متفاوت دارد، اظهار کرد: سه سویه از این بیماری در کشور رایج است و متاسفانه این سویه‌ها کنش متقابل با یکدیگر ندارند و نمی‌توان یک واکسن برای درمان همه آن‌ها استفاده کرد.

وی شیوه انتقال بیماری را به دو گونه مستقیم و غیر مستقیم دانست و افزود: بیماری توسط تمام لوازم دامی، ماشین حمل شیر، هوا در مسافت نزدیک و از همه مهم‌تر دام‌های جابه‌جا شده انتقال می‌یابد.

‌این مسئول با اشاره به اینکه تب برفکی یک بیماری فوق جهش‌پذیر است، بیان کرد: سرعت تغییر و جهش هر کدام از سویه‌های بیماری‌ بسیار بالاست و این در حالی است که باید برای هر سویه واکسن خاصی استفاده شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز یکی از علائم این بیماری را تب دانست و افزود: سایر علائم این بیماری شامل افت تولید، ترشح بزاق فراوان، التهاب دهان، ظهور تاول پوستی در دهان، پستان و تاج سم است.

وی در خصوص خسارات وارده بر دام‌ها گفت: این بیماری در بره‌ها و بزغاله‌ها موجب تلفات و در دام‌ها بالغ خسارت اقتصادی و افت تولید و وزن به همراه دارد.

این مسئول در پایان واکسیناسیون را شرط لازم کنترل بیماری دانست و گفت: واکسیناسیون با توجه به جهش‌های سریع سویه‌های بیماری شرط کافی برای کنترل آن نیست‌ و باید سایر عوامل محیطی خطرساز مانند رعایت شرایط امنیت زیستی، عدم مراجعه به دامداری‌آلوده، عدم ورود دام جدید از بازار دام، ضدعفونی کردن محوطه ورودی دامداری و تعویض لباس نیز رعایت شود.

 

 

نظر شما
ادامه