کد خبر: ۲۰۵۰۹

در حالی که بازار ماهیان زینتی در دنیا گردش نقدینگی 20 میلیارد دلاری دارد و ایران می‌تواند 80 گونه ماهی بومی خود را در بازارهای اروپایی و آمریکایی عرضه کند، سهم کشورمان از بازار ماهیان زینتی کمتر از یک درصد برآورد شده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان زینتی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سالانه حدود 20 میلیارد دلار در دنیا تجارت ماهیان زینتی ارزش اقتصادی دارد، اما به‌علت عدم سرمایه‌گذاری، با وجود داشتن مزیت نسبی هنوز اقدامی برای ورود به بازارهای بین‌المللی ماهیان زینتی نداشته‌ایم.

صالحی افزود: در ایران 80 گونه بومی و 200 گونه غیربومی تولید می‌شود که امکان صادرات برخی از گونه‌های داخلی به بازارهای بین‌المللی وجود دارد، حتی برخی از گونه‌های غیربومی نیز دارای مزیت نسبی برای صادرات هستند.

هزینه انتقال ماهی زینتی از ایران، کمتر از تایلند و سنگاپور

وی خاطرنشان کرد: هرچند کشورهای جنوب شرقی آسیا مثل تایلند، مالزی و سنگاپور به‌عنوان تولیدکنندگان ماهیان زینتی شناخته شده‌اند، اما هزینه حمل و نقل از این کشورها به قدری بالا است که هزینه انتقال این ماهی‌ها از ایران به صرفه‌تر خواهد بود.

صالحی ادامه داد: در صورت سرمایه‌گذاری، حتی می‌توان ماهی‌های تولیدی کشور را به بازارهای اروپایی و آمریکایی صادر کرد، چرا که در زمان حاضر یک قطعه ماهی انجل چهاراینچی در بازار اروپا 12 یورو خرید و فروش می‌شود، این در حالی است که همین ماهی در داخل کشور کمتر از یک‌هزار و 500 تومان قیمت دارد.

بستری برای صادرات ماهی زینتی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه ماهیان زینتی کشور تصریح کرد: هرچند واردات ماهیان زینتی بیش از پنج میلیون و 42 هزار قطعه برآورد شده و ارزش وارداتی آن حدود 98 میلیون دلار در سال گذشته برآورد شده است، اما با وجود افزایش فرهنگ داشتن آکواریوم‌های خانگی در ایران، صادرات و سرمایه‌گذاری در آن چندان رونق ندارد.

وی یادآور شد: مشکلاتی که از سوی سازمان مربوطه برای تمدید پروانه بهره‌برداری وجود دارد، به قدری بالا است که تولیدکنندگان ماهیان واقعی زینتی که از لابی‌های قدرتمند برخوردار نیستند و به‌صورت تخصصی در حوزه تولید فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند برای واردات یا صادرات این نوع ماهی اقدام کنند، این در حالی است که در فهرست واردکنندگان ماهیان زینتی، افرادی قرار دارند که بدون تخصص و با تکیه بر روابط و سرمایه‌های واسطه‌گری اقدام به این کار کرده‌اند.

ماهیان زینتی، جایگزین ماهی قرمز نیستند

صالحی تأکید کرد: هرچند در صورت جایگزینی ماهیان زینتی در سفره هفت‌سین می‌توان انتظار رونق اقتصادی قابل توجهی برای تولیدکنندگان این نوع ماهی در داخل انتظار داشت، اما به‌علت آنکه ماهی قرمز در سنت یک‌هزار ساله ایرانی و سفره‌های هفت‌سین جا دارد، به‌صورت منطقی نمی‌تواند جایگزین دائمی باشد.

وی اظهار داشت: ماهی قرمز از خانواده کپورماهیان با قدمتی یک‌هزار و 600 ساله از زمان امپراطوری تانگ در چین تولید شده و از سال 1502 به دنیا معرفی شده و یکی از نمادهای شادی، سرزندگی و برکت در سفره‌های هفت‌سین ایرانیان است.

صالحی همچنین گفت: هرچند برخی گونه‌های ماهی زینتی می‌توانند به‌صورت محدود در تنگ‌های بلوری بدون اکسیژن زنده بمانند، اما غالب ماهیان زینتی باید در فضایی مجهز به اکسیژن و با استفاده از غذای مناسب تغذیه شوند، این در حالی است که فرهنگ عامه فاقد چنین اطلاعاتی است و هرساله نیز حجم قابل توجهی از ماهی قرمز خریداری‌شده به‌علت شرایط بد نگهداری، از بین می‌روند.

 

 

برچسب ها: ماهیان زینتی،
نظر شما
ادامه