کد خبر: ۲۰۵۱۶

خبرگزاری فارس: کیفیت شیر توزیعی در مدارس قزوین مطلوب است

رئیس آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی اداره‌کل دامپزشکی قزوین از بررسی وضعیت شیرهای توزیعی در مدارس استان و نتایج مطلوب به دست آمده از این بررسی‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی رضایی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای بررسی سطح کیفیت و سطح آفلاتوکسین شیر توزیعی در مدارس نمونه‌ای از نمونه‌برداری‌های شیر استرلیزه و پاستوریزه توزیعی به آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی اداره‌کل دامپزشکی استان تحویل داده شد.

وی افزود: نمونه‌برداری از شیر توزیعی در مدارس توسط کارشناسان و متخصصان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با هدف اندازه‌گیری آفلاتوکسین M1 صورت گرفت.

رئیس آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی اداره‌کل دامپزشکی قزوین اضافه کرد: بر اساس آزمون‌های انجام شده وضعیت محصولات نامبرده به لحاظ سطح آفلاتوکسین بسیار مطلوب حتی در مقایسه با استانداردهای اتحادیه اروپا بود و نشانگر شرایط مطلوب صنعت دامداری استان است.

گفتنی است آفلاتوکسین‌ها از عوامل آلوده کننده مواد غذایی هستند که طی فرایند تولید، برداشت، ذخیره و تغذیه مواد غذایی آلوده، ایجاد می‌شوند و اثرات سرطان‌زایی بسیار قوی دارند.

زمانی که حیوان جیره غذایی آلوده به آفلاتوکسین B1 را مصرف می‌کند، این توکسین در کبد متابولیزه شده و به صورت آفلاتوکسین M1 از شیر، ادرار و مدفوع حیوان خارج می‌گردد؛ محصولات لبنی از غذاهای اصلی انسان به ویژه کودکان محسوب می‌شود و مصرف محصولات آلوده عوارض شدیدی برای کودکان نسبت به بزرگسالان به همراه دارد.

آفلاتوکسین M1 طی حرارت ناشی از پاستوریزاسیون و اتوکلاو از بین نمی‌رود و سلول هدف این سم کبد بوده و مصرف بیش از حد آفلاتوکسین سبب ایجاد سرطان کبد می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه