کد خبر: ۲۰۵۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
وی افزود: هنگامی که تعداد دانشجویان این دانشکده‌ها افزایش پیدا می‌کند جشن می‌گیرند، در حالی است که چنین مساله‌ای خوشایند نیست ...

حکیم مهر - معاون سازمان دامپزشکی گفت: برخی رقابت‌های ناسالم بین دامپزشکان بخش خصوصی سبب افزایش بی‌رویه داروهای دامپزشکی و افزایش مخاطرات بهداشتی در محصولات دامی می‌شود.

دکتر مسعود هاشم‌زاده امروز - چهارشنبه - در حاشیه جلسه مجمع عمومی اتحادیه مرکزی دامداران اظهار کرد: رقابت‌های ناسالم بین دامپزشکان باعث شده افزایش بی‌رویه داروهای دامپزشکی در واحدهای دامپروری رخ دهد که این مساله مخاطرات بهداشتی و سلامت محصولات دامی را به خطر می‌اندازد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به جذب بالای دانشگاه‌ها در برخی از رشته‌های تحصیلی اظهار داشت: در برخی رشته‌ها مثل دامپزشکی پذیرش دانشجو باید محدود باشد، چرا که پذیرش بیش از اندازه آن رشته را از حالت تخصصی به تجاری می‌کشاند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم و سیستم آموزش عالی کشور باید در ساختار آموزشی خود تجدید نظر جدی کنند، چرا که در حال حاضر بیش از 20 دانشکده دامپزشکی وجود دارد و هنگامی که تعداد دانشجویان این دانشکده‌ها و ظرفیت‌های آموزشی‌شان افزایش پیدا می‌کند، جشن می‌گیرند این در حالی است که چنین مساله‌ای خوشایند نیست.

هاشم‌زاده افزود: ساختارهای دامپزشکی غیر دولتی در کشور باید از حالت اشتغال‌محور و تجاری شدن به سمت تولید محور بودن و مسائل بهداشتی - تخصصی حرکت کنند. این در حالی است که عمده رویکرد ساختار دامپزشکی غیر دولتی تجاری است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی ادامه داد: اهم حرکت و رویکرد سازمان دامپزشکی پیش رفتن به سمت توسعه تولید محور و ایجاد اشتغال منطقی است که باید در این زمینه تا می‌توانیم هزینه‌های سربار دام را در واحدهای تولیدی کاهش دهیم که در این زمینه نیاز به مذاکره با اتحادیه و تعاونی‌های بخش خصوصی در پیشبرد این هدف وجود دارد.

وی تاکید کرد: در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید بهره‌بردار و مالک سرمایه شریک باشد تا بتوانیم به دو هدف عمده کاهش ضایعات و ارتقای بهداشت و سلامت تولید محصولات دامی دست یابیم، چرا که باید این دو مساله برای مردم به عنوان مصرف کننده تضمین شود.

هاشم‌زاده اعلام کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت واکسن و واکسیناسیون 40 درصد می‌تواند در کنترل بیماری‌ها نقش اساسی داشته باشد و مابقی آن به مدیریت تولید در واحدهای دامپروری برمی‌گردد در صورتی که مدیریت بهداشتی در واحدهای دامپروری در حداقل ممکن قرار دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به دو نقش دولت در دامداری کشور پرجمعیت دامی مانند برزیل با 220 میلیون راس گاو و الگوهای مشابه در همه جهان برای اداره دامداری‌ها در ایران، از تعبیر نوعی به هم ریختگی در این باره استفاده کرد.

هاشم‌زاده با بیان اینکه نقش دولت در حوزه دامداری‌ها در کشور بسیار محدود و عمده مسائل بر عهده مالکان آن است، گفت: در بازدیدی که از دامداری‌های برزیل داشتم، دولت در این کشور دو نقش مهم و اساسی را در خصوص دامداری‌ها بر عهده دارد.

وی افزود: نقش اول کنترل و نظارت بر روی 5 بیماری دامی از قبیل تب برفکی و هاری را به عهده دارد و در نقش دوم سلامت و بهداشت مواد غذایی را مورد توجه قرار می‌دهد تا هم محصول برای مصرف داخل و هم صادرات سالم باشد.

هاشم‌زاده با بیان اینکه برزیل حدود 220 میلیون رأس گاو دارد، اظهار داشت: این در حالی است که به رغم وجود فقط جمعیت اندک دام به میزان حدود 2 میلیون گاو صنعتی و حدود 5 میلیون گاو سنتی در ایران، نتوانسته‌ایم به درستی این بخش را مدیریت کنیم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: نقص عمده در دامداری‌ها مدیریت و تقسیم‌بندی کارهاست، زیرا در این بخش پول به اندازه کافی وجود دارد، اما به طور بهینه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مشکل ما مدیریتی است.

وی با بیان این سؤال که چقدر از محصولات تولید دام مثل شیر و گوشت در کشور می‌توان اطمینان داشت، گفت: علیرغم تعداد دام کم به طور کامل از تولید محصول سالم در این بخش اطمینان وجود ندارد و دائماً باید به برخی از دامداری‌ها در خصوص مصرف موادی از جمله نان خشک و ... توجه داشت.

هاشم‌زاده به بیان سیاست‌های پیش‌روی دولت و سازمان دامپزشکی در بخش دامداری‌ها پرداخت و گفت: حیوانات اهلی و وحشی در کشور به سه دسته قابل تقسیم است.

هاشم‌زاده تصریح کرد: یک دسته از حیوانات در مکان‌های با پروانه مثل دامداری‌ها، پروانه‌دار، دسته دیگر در دامداری‌های سنتی و دسته سوم به صورت خانگی و یا در حیات وحش نگهداری می‌شود.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور افزود: الگویی که در همه جهان در مورد اداره دامداری‌ها و نوع خدمات به آن وجود دارد در همه کشورها مشابه است به جز ایران که خیلی به هم ریختگی در اداره دامداری‌ها موجود است.

وی افزود: دامپزشکی دو مسئولیت به عهده دارد یکی کاهش ضایعات و مبارزه با بیماری‌ها و دیگر سلامتی مواد غذایی، بنابراین باید یک دامپزشک واحد تمام امور درمانی، آموزشی را تحت پوشش قرار دهد.

وی افزود: همچنین در مورد تأمین دارو باید واسطه‌های میانی حذف شود و رسیدن به اجرای چنین امری نیاز به متانت دارد و جزو اهداف سازمان دامپزشکی است.

هاشم‌زاده بیان داشت: تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی می‌توانند به ما کمک کنند اما این کار نیاز به جلسات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای عملیاتی شدن دارد.

لازم به ذکر است پس از انتقادات معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور به اداره دامداری های کشور در زمینه بهداشت دام که البته خود وی صادقانه برخی نقدهای در این زمینه را به کاستی هایی در سازمان دامپزشکی نیز بی ارتباط ندانست، برخی دامداران مانند نماینده دامداران استان خراسان رضوی عمده تقصیرات را متوجه سازمان دامپزشکی دانست.

 

خبر مرتبط:

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی: جذب دانشجو بیش از نیاز در رشته دامپزشکی و کثرت فارغ‌التحصیلان سبب رقابت ناسالم و عدم حفظ جایگاه آنان شده است

 

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر رحمانی
|
-
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
0
0
جناب دکتر خواهشا اینقدر به دانشگاههای دولتی گیر ندید کل دانشکده های جدیدالتاسیس در مجموع سالی 200 نفر دانشجو میگیرن. در حالیکه تنها یکی از دانشکده های دانشگاه آزاد سالی 200 نفر میگیره. اونهم با اون کیفیت آموزش پایین. پس لطفا بیشتر فشار را روی دانشگاه آزاد متمرکز کنید
دامپزشک پشیمان
|
-
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
0
0
هر چی میکشیم از این دانشگاه آزاد ........... میکشیم چرا کسی به فکر نیست-با چندین سال سابقه کار آبرومندانه در حوزه درمان حالا اسیر بداخلاقی های حرفه ای فارغ التحصیلان جدید که اکثرا ............ اند شدیم
البته اونها هم حقوقی دارند ولی این راهش نیست
ناشناس
|
-
|
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
0
0
شنیدم که دانشگاه آزاد گرمسار 200 نفر ورودی 93 داشته. تاسف باره
قاسم
|
-
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
0
0
سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی اگه واقعا دلشون به دامپزشکان جوان میسوزه بهتره کلا دانشگاه آزاد رو قانع کنند که دیگه دانشجو نگیره. واقعا آخه چرا دامپزشکی دلسوز نداره :(
دکتر عالی نسب
|
-
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
0
با سلام متاسفانه سازمان دامپزشکی و دانشگاههای دامپزشکی کشور مصداق بارز چاقو و دسته چاقو هستند که هیچگاه این دو همدیگر را نمی برند این کج خلقی ها که از این طرف توپر رو شوت می کنند تو زمین همدیگر جای بسی تعجب و خجالت اور است هر یک از این دو بخش از بدنه کشور وظیفه ای بر عهده دارند یکی تربیت نیروهای تخصصی ، تحقیق ، پژوهش و دیگری مدیریت اجرایی و ساماندهی نیروهای تخصصی و سامان دهی و اعمال برنامه های خاص مربوط به این سازمان متاسفانه سازمان دامپزشکی وقتی به اساتید دانشگاهی بخصوص دانشگاه اعم از دولتی وخصوصی مجوز درمان میدهد و جالب تر از همه بدانید که در بعضی استانها حتی به این برگواران مجوز کلینیک تخصصی داده اند که کاملا با نص صریح قانون اشتغال اعضا هیات علمی دانشگاه ها مخالف است در این میانه پر هرج و مرج که خود سازمان دامپزشکی هم به خوبی نتوانسته است در اعمال قوانین خود نظارت درستی داشته باشد اینگونه اظهار نظر کردن دور از انصاف است اقایان سازمان دامپزشکی کشور که متولی صدور پروانه طبابت هستید وقتی شما بر خلاف قانون این امر را طی یک پروانه رسمی به اساتید دانشگاه واگذار می کیند و انان بصورت تجاری وارد عرصه کار میشوند نتیجه میشود فارغ التحصیل کم سواد ، حال بی تجربه هم هست دیگر چه انتظاری دارید ضعف خود را در اعمال مدیریت صحیح و اجرا قانون با نشان دادن عدد و رقم دانشگاههای کشور و حجم دام بزریل و ایران مقایسه نکنید اگر اینطور هست علی ماشالله شما که همه برزیل رفته هستید بیایید و این دکتر ها را به انجا صادر کنید مگر 220 میلیون راس دام سنگین دکتر نمی خواهد مگر اول انقلاب کم دکتر بنگلادشی تو ایران بود حال هم مگر زبان پرتقالی چقدر سخته که دامپزشکان ما نتوانند یاد بگیرند یک زبان پرتقالی یاد بگیرند و اعزامشان کنید به برزیل که همش می گویید انجا اینجوری است و فلان است عزت مزید
دکتر رسولی
|
-
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
0
0
خواهش می کنم این خواهش مرا پر رنگ تر بکنید تا همه بدانند که باید چندین دانشکده دامپزشکی از دانشکده های موجود را هم تعطیل کنند .
مسئولین اگر مسئول هستند باید با آزمون و امکان سنجی و .... دانشکده های دامپزشکی را ارزیابی و چندین دانشکده را از حالت آموزشی خارج و تبدیل به مرکز تحقیقاتی و .... بکنند.
اگر دل تان برای ایران می سوزد این کار بکنید اما اگر دلتان برای چند نفر قوم و خویش و تحصیلکرده بیکار و ... می تپد ، دانشکده جدید تاسیس کنید و هی دانشجو پذیرش کنید.
نظر شما
ادامه