کد خبر: ۲۰۵۴۵

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش جرائم جبران خسارت جانوران در سال 94 خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از محیط زیست، علی تیموری به مناسبت روز جهانی حیات وحش، یکی از راههای بازدارنده شکار حیوانات در معرض خطر انقراض را افزایش جرائم نقدی شکارچیان غیرمجاز دانست و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست فهرست جدید این نوع جرائم را یک ماه پیش برای تصویب نهایی تقدیم شورای عالی محیط زیست کرد که این شورا پس از بررسی‌های مقدماتی اشکالاتی را به آن وارد دانست.

وی با اشاره به اینکه فهرست جدید جرائم قرار است پس از رفع اشکلات مجددا به شورای عالی محیط زیست ارسال شود تاکید کرد: فهرست نهایی از سال 94 اجرایی می شود.

تیموری گفت: در صورت تصویب شورای عالی محیط زیست، جریمه شکار یوزپلنگ از بیست و پنج میلیون تومانی که دو سال پیش تصویب شده بود ، به نزدیک 80 تا 100 میلیون تومان می رسد.

وی همچنین از اخطار سازمان حفاظت محیط زیست به مدیران سیرکهای فعال در کشور که از حیات وحش استفاده می کنند خبر داد و افزود: این افراد موظف هستند براساس یک برنامه زمان بندی دو ساله حیوانات خود را به مرور از چرخه سیرک خارج کنند و دراختیار باغ های وحش قرار دهند.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان برای اجرایی شدن برنامه های زیست محیطی خود در سیرکها از مدیران آنان تعهد محضری گرفته است گفت: درصورتی که سیرک‌ها به تعهد خود عمل نکنند از ادامه فعالیت باز خواهند ماند.

تیموری اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست برای واردات و صادرات گونه های جانوری درخطر معرض انقراض را ضروری دانست و افزود: این سازمان در این خصوص با متخلفان به شدت برخورد می کند.

وی گفت: علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، واردکنندگان و صادرکنندگان حیات وحش باید از سازمان دامپزشکی از لحاظ ژنتیک و کنوانسیون منع تجارت بین المللی گونه های گیاهی و جانوری (سایتیس) مجوز دریافت کنند.

تیموری به حساسیتی که برای واردات و صادرات این گونه های جانوری وجود دارد اشاره کرد و از صدور مجوز برای واردات 20 گونه جانوری به کشور در یک سال اخیر خبر داد و افزود: هم اکنون مقدمات واردات یک قلاده ببر سفید به درخواست باغ وحش ارم فراهم شده است و به زودی این گونه جانوری از یکی از کشورهای افریقایی به ایران انتقال داده می شود.

وی به فعالیتهای سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با قاچاق گونه های جانوری در معرض خطر اشاره کرد و گفت : روز گذشته در استان بوشهر 12 بهله باز شکاری و 34 قطعه هوبره کشف شدند و به زودی رهاسازی می شوند.

 

 

نظر شما
ادامه