کد خبر: ۲۰۵۵۹

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ آسیایی نر و ماده که مدتها در میاندشت خراسان شمالی و خارتوران سمنان در اسارت زندگی می کردند آذرماه سال جاری به تهران منتقل شدند.

این دو یوزپلنگ که سال ها بصورت جداگانه و در شرایط اسارت نگهداری می شدند به سایتی که از قبل در تهران احداث شده بود انتقال یافته و برای نخستین بار با یکدیگر روبرو شدند.

مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در مورد آخرین وضعیت این دو یوز آسیایی به خبرنگار دیده بان گفت: در حال حاضر هر دو یوز در سلامت کامل و در شرایط خوبی بسر می برند.

هومن جوکار اظهار داشت: بر اساس نظر «شان مک کوین» مشاور خارجی پروژه، در حال حاضر این دو یوز در هر ۱۲ شبانه روز ۳ شبانه روز را در فضای مشترک و در کنار یکدیگر بوده و مابقی روزها را در فضاهای جداگانه نگهداری می شوند.

احتمال انجام شدن جفتگیری و باردار شدن یوز ماده وجود دارد اما با توجه به اینکه حدود ۲۰ الی ۲۵ روز تا پایان فصل جفتگیری باقی مانده است هنوز نمی توان در مورد باردار بودن یا نبودن دلبر نظر قطعی داد.

در حال حاضر رابطه دلبر و کوشکی با یکدیگر بسیار گرم و خوب است، بخصوص یوز نر خیلی به یوز ماده علاقه نشان می دهد و نسبت به یوز ماده رابطه صمیمانه تری برقرار می کند.

پس از گذشت ۲۵ روز در اوایل فروردین ماه سال جدید با حضور مشاور خارجی پروژه، آزمایشات لازم و در صورت نیاز سونوگرافی بر روی دلبر انجام خواهد شد تا مشخص شود آیا جفتگیری صورت گرفته و یوز ماده باردار است یا خیر.

تصاویر بیهوش سازی و انتقال یوزها از علیرضا شهرداری و تصاویر دلبر و کوشکی در تهران از نازنین کاظمی نوا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: دلبر، کوشکی،
نظر شما
ادامه