کد خبر: ۲۰۵۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش باشگاه خبرنگاران، متاسفانه وضعیت نگهداری حیوانات در باغ وحش‌های ایران به قدری وحشتناک است که اغلب اوقات شاهد مرگ بسیاری از حیوانات در این مکان‌ها هستیم و باغ وحش‌ها که باید مکانی برای نگهداری و زندگی حیوانات باشند تغییر کاربری داده ودر اکثر موارد تبدیل به فضایی تکراری و تنگ و البته محلی برای کسب درآمد انسان‌های به ظاهر متمدن و فهیم شده است.

ایران به لحاظ جغرافیایی دارای 4 اقلیم آب وهوایی است و این امر سبب شده است که اکو سیستم ایران حیوانات و گیاهان متفاوتی را در خود جای دهد به عنوان مثال می‌توان در شمال غرب ازگوزن زرد ایرانی، قوچ و در شمال پلنگ، پوز و درنا،‌ در جنوب و جنوب غربی شیر ایران و در آب‌های خلیج همیشه فارس دلفین و نهنگ را نام برد.

متاسفانه در باغ وحش‌های ایران حیوانات با شرایط و ویژگی‌ای متفاوت در فضایی مشابه یکدیگر نگهداری می‌شوند که این شیوه نگهداری اثرات نامطلوب زیادی را بر گونه‌های مختلف حیوانی می‌گذارد و محل زندگی حیوانات به مکانی رقت انگیز و شکنجه آور برای آن‌ها تبدیل می‌شود.

در باغ وحش‌های کشورهای دنیا مسئولان مربوطه برای هر حیوان شرایطی که بر زیستگاه طبیعی آن حیوان حاکم است مهیامی‌کنند، به عنوان مثال در برلین پایتخت آلمان حیوانات را در گودی و با دیوارهای بلند ولی در فضایی گسترده قرار می‌دهد و بازدید کنندگان از بالا میتوانند آب‌ها را تماشا کنند همچنین برای خرس‌های قطبی فضای گسترده‌ای مانند قطب و برای حیوانات گرمسیری مانند میمون زیستگاه گرم فراهم می‌کنند.

باغ وحش‌ها مکانی برای نگهداری حیوانات در فضایی مشابه زیستگاه آن‌ها هستند و محلی برای نمایش حیوانات اهلی و وحشی هر کشور که امکان دیدن گونه‌های جانوری کمیاب و یگانه را از نزدیک برای شهروندان فراهم می‌کند.

با توجه به حقوق حیوانات به همه حیوانات باید در شرایط آزاد زندگی کنند و هیچ انسانی اجازه بهره برداری از آن ها را به انواع و روش‌های گوناگون ندارد همه‌ گروه های حامی حقوق حیوانات و در راس آن‌ها "پتا" ( بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات) از مخالفان سر سخت باغ وحش‌ها هستند و در رابطه با رفاه حیوانات که در آن شرایط زیستی حیوان از جمله تغذیه، شرایط نگهداری، پیشگیری از بیماری‌ها و شرایط روانی حیوانات مورد توجه قرار گیرد.

حال با این توصیفات متوجه می‌شویم که متاسفانه باغ وحش‌های ایران ابتدائی‌ترین اصول رفاه حیوانات را هم ندارند و حیوانات بی‌زبان بر خلاف حقوق و رفاه حیوانات در باغ وحش‌های ایران زندگی و یا حتی یا اسیر هستند.

شکارچیان در خفا و پنهانی و البته تعداد اندکی از حیوانات را شکار می‌کنند اما باغ وحش داران به صورت آشکار و در مقابل دیدگان اکثر افراد جامعه و مسئولان محترم به ترویج حیوان آزاری و بهره برداری از آن‌ها برای رسیدن به مقاصد شوم خود می‌پردازند به همین دلیل است که حامیان حقوق حیوانات باغ وحش‌ها و انبار حیوانات می‌نامند.

ایران در مجموع دارای 700 مرکز نگهداری به اصطلاح باغ وحش و باغ پرندگان است که متاسفانه هیچ یک از این مراکز به طور کامل مطابق استاندارد‌ها و ضوابط سازمان محیط زیست نیستند.

و در آخر از مسئولان محیط زیست عاجزانه تقاضا داریم تا به دنبال یک راه حل کاربردی و مناسب برای مبارزه با باغ وحش داران و کمک به زندگی حیوانات بی زبان و مظلوم باشند این روزها بیش از هر زمانی احتیاج به تدبیر شما عزیزان دراین باره داریم.

در پایان آرزومندیم با توجه به شرایط نامطلوب زیست محیطی حیوانات که وجود شان برای اکوسیستم لازم و ضروری است همه مسولان تنها با نامگذاری یک روز به حمایت از حیات وحش بسنده نکرده و درعمل نیز حمایت خود را از حیوانات نشان دهند تا این موجودات بی زبان کمتر مورد تعرض برخی افراد ناکار آمد قرار گیرند.

 

 

برچسب ها: باغ وحش،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
0
0
سلام،تشکر،متن جالب وتأمل برانگیزی بود
بهتربودبفرمایید ندامتگاه حیوانات تا انبارکه البته این زندان به مرگ آنان ختم خواهدشد.
نظر شما
ادامه