کد خبر: ۲۰۶۱۱

تعداد زیادی از زنبورستان‌ها که در فصل کوچ به مناطق جنوبی کشور کوچ کرده بودند، به‌دلیل پدیده ریزگردهای اخیر مناطق جنوبی کشور دچار تلفات سنگین شدند.

مدیر عامل اتحادیه زنبورداران ایران‌زمین در نشست هم‌اندیشی مشترک مدیران اتحادیه‌های زنبورداری و مسئولان زنبورعسل با اعلام این خبر گفت: در روزهای اخیر مسئله ریزگردهای جنوب کشور به مشکل خشکسالی زنبورداران اضافه شده است و تلاش ما برای برون رفت از شرایط آب و هوایی بی‌نتیجه مانده است.

عفت رئیسی سرحدی با بیان اینکه زنبورعسل در شرایط اقلیمی این روزها وضعیت نامطلوبی دارد، افزود: وضعیت نامناسب جوی، زنبورداری کشور را در شرایط نامطلوبی قرار داده، به‌طوری که میزان خسارت زنبور‌‌‌‌داران از سال 86 و بروز بیماری CCD بدتر است.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از زنبورداران از مناطق شمال، غرب و شرق کشور، کندو‌های خود را به جنوب کشور کوچ داده‌اند، اما به‌دلیل وقوع ریزگرد‌ها این کوچ به نفع آنها نشد، از طرفی نیز کاهش بارش باران باعث شده زنبورداران نیازمند توجه بیشتر دولت باشند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران‌زمین ادامه داد: ایران در اقلیم خشک و نیمه‌خشک خود بعد از کشور چین دارای بیشترین میزان زنبور و زنبوردار است، اما فعالیت این بخش در تولید ملی مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیسی سرحدی با بیان اینکه نیم میلیون از جمعیت کشور از طریق زنبور عسل ارتزاق می‌کنند، تصریح کرد: برای پیگیری امور فعالان زنبورداران در بخش دولتی، این صنعت نیاز به دفتر جداگانه و استقلال از بخش دام و طیور در وزارت جهاد کشاورزی دارد.

 

 

نظر شما
ادامه