کد خبر: ۲۰۶۱۷

مدیرکل دفتر روابط عمومی، بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی دامپزشکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره نتایج جلسات مشترک با روسیه برای صادرات محصولات لبنی و گوشت مرغ گفت: از 29 آذرماه سال جاری کشور روسیه به‌صورت رسمی اعلام کرد که کل محصولات شیلاتی ایران اجازه دارند که به روسیه صادر شوند، این در حالی است که مقدمات این صادرات از سال 89 چیده شده بود.

دکتر حسن اختیارزاده افزود: در محصولات لبنی و پروتئینی نیز باید روال کار طی شود و طی بازدیدی که تیم هشت نفره روسیه از کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های لبنیات ایران انجام دادند، کلیت شرایط بهداشتی ایران را مورد تأیید قرار دادند، اما جزئیاتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: روسیه جزو اتحادیه گمرکی اوراسیا است که کشورهای دیگری همچون قزاقستان و بلاروس نیز عضو این اتحادیه بوده و محصولاتی که به یکی از این کشورها صادر شود، اجازه صادرات به دیگری را پیدا می‌کند.

اختیارزاده ادامه داد: این اتحادیه قوانین مشترکی دارد که باید مورد تأیید همگان قرار گیرد.

منتظر اعلام رسمی گزارش روس‌ها هستیم

مدیرکل دفتر روابط عمومی، بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی دامپزشکی تصریح کرد: تیم روسی اعلام کرده که به‌زودی گزارش نهایی را به‌صورت رسمی اعلام می‌کند و درباره مشکلات جزئی نیز پس از حل شدن، ایران به‌صورت رسمی می‌تواند اعلام کند تا بدین‌ترتیب صادرات آغاز شود.

وی یادآور شد: از آنجا که موانع فنی در کار کشتارگاه‌ها و تولیدکنندگان صنایع لبنی وجود ندارد، می‌توان مشکلات جزئی را رفع کرد.

اختیارزاده تأکید کرد: مذاکرات برای صادرات محصولات لبنی و گوشت مرغ از تیرماه سال جاری آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین‌ماه سال 94 بتوانیم مجوزهای لازم برای صادرات طیور و گوشت طیور را اخذ کنیم.

وی اظهار داشت: دسترسی به بازار روسیه می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی، بازار مناسبی را برای هم‌وطنانمان به‌وجود آورد.

اختیارزاده در پایان گفت: منتظر هستیم تا اعضای هیئت روسی به‌صورت رسمی گزارش خود را ارسال کنند و در واحدهای تولیدی بتوانیم نسبت به رفع اشکالات جزئی اقدام کرده و اعلام رفع نقص را به کشور دوست داشته باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه