کد خبر: ۲۰۶۱۸
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
در این گزارش دکتر محمد مهدی دهقان، دکتر محمود مرعشی و دکتر ایمان معماریان به تشریح دلایل مرگ ماده پلنگ مصدومی که در دانشکده‌های دامپزشکی شیراز و تهران تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، پرداختند ...
hhhh

حکیم مهر - گزارش کالبدشکافی ماده پلنگ مصدومی که در دانشکده دامپزشکی شیراز تحت عمل جراحی فک قرار گرفته بود و پس از بازگشت به تهران در همان ساعات اولیه جان سپرد، منتشر شد.

دکتر محمد مهدی دهقان استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، که عمل جراحی فک این پلنگ زخمی، را در دانشکده دامپزشکی تهران عهده دار شده بود در گزارش عمل جراحی خود می نویسد: "در هفتم اسفند ماه ساعت 13:40 یک قلاده پلنگ ماده چهارساله در وضعیت بیهوش برای تثبیت شکستگی سیمفیز فک پایین و بخیه پارگی CT Scan سطح پشتی زبان به بخش جراحی بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع شد."

این جراح در گزارش خود با اشاره به حضور پینی که در دانشکده دامپزشکی شیراز به صورت عرضی در ناحیه جلویی فک پایین کار گذاشته شده و ریشه های دو دندان نیش فک پایین را درگیر کرده بود، در معاینه بالینی این پلنگ، جدا شدگی کامل لب از قسمت جلویی استخوان فک پایین و وجود یک پارگی عمیق در سطح پشتی زبان را تایید کرده است.

 

در این گزارش آمده است: حیوان بلافاصله تحت لوله گذاری داخل نایی قرار گرفت و تداوم بیهوشی با ایزوفلوران انجام و علائم حیاتی شامل تعداد تنفس، ضربان قلب، درجه حرارت حیوان طی جراحی مونیتور شد.

محمدمهدی دهقان در پایان این گزارش یادآور شده است : پس از پایان جراحی با برگشت رفلکس بلع، حیوان از دستگاه بیهوشی استنشاقی جدا، لوله داخل نایی خارج و حیوان برای روت کانال تراپی حیوان به بخش CT Scan ارجاع شد.

 

دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره بیهوشی این حیوان نیز به خبرگزاری فارس گفت: پلنگ را با دارت بیهوشی در دانشکده دامپزشکی تهران بیهوش کردم، این بیهوشی حداکثر دو ساعت می توانست دوام داشته باشد، اما پس از انتقال حیوان به اتاق عمل از ورود من ممانعت بعمل آمد. در اتاق عمل تیم جراحی، با روش استنشاقی بیهوشی را تمدید کردند ولی بعد از دو ساعت جراحی متاسفانه این پلنگ هرگز به هوش نیامد.

دکتر ایمان معماریان دامپزشک حیات وحش که در گزارش کالبدگشایی خود علت مرگ این پلنگ را سپتی سمی (عفونت سیستمیک) عنوان کرده در گفت‌وگو با فارس گفت: اقدامات انجام گرفته روی این پلنگ از همان لحظه آغاز یکی پس از دیگری اشتباه صورت گرفت.

به گفته این دامپزشک نحوه نادرست عمل جراحی و شرایط بد بیهوشی انجام گرفته در دانشکده دامپزشکی شیراز، آسیبهای ناشی از تزریق کورتون، بیهوشی‌های مکرر، ضربات وارد شده به پلنگ پس از فرار به منظور گرفتن مجددش در موزه پارک ملی بمو، قفس نامناسب و از طرفی اقدام عجولانه مسئولان سازمان محیط زیست در تهران جهت انتقال این پلنگ مصدوم به دانشکده دامپزشکی و عدم آشنایی مسئول بیهوشی پلنگ در تهران به داروهای بیهوشی مخصوص گونه های حیات وحش، همگی مرگ این گونه با ارزش جانوری را تسریع کردند.

گزارش کالبدگشایی این پلنگ با جمله زیر پایان می یابد: "لازم به ذکر است این تنها گزارشی از کالبدگشایی حیوان بوده که پس از مرگ به این مرکز ارجاع شده است و در مورد روند بیهوشی و درمان های مختلف با استروئید ها و سایر موارد درمانی مسئولان این مهم باید گزارشات لازم را ارائه نمایند."

مسئولینی که تا این لحظه هیچکدام مسئولیت بیهوشی ابدی پلنگ شیراز را نپذیرفتند.

 

خبر مرتبط:

مرگ تلخ و ناباورانه پلنگ آسیب دیده شیراز در تهران (+نظر کارشناسان)

پلنگ بمو بوسیله هواپیما به تهران منتقل شد (+تصاویر)

پلنگ آسیب دیده شیراز به تهران منتقل می‌شود

ماجرای فرار پلنگ در داخل موزه شیراز (+تصاویر)

نجات پلنگ آسیب دیده در دانشکده دامپزشکی شیراز (+تصاویر)

 

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
.......ید!
ناشناس
|
-
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
با آرزوی سلامتی برای بازماندگان و مغفرت برای مرحوم
ناشناس
|
-
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
ما مشکل جراحی در دامهای اهلی داریم....
3سال پیش چشم کره اسبی در بروجرد دچار عفونت شد دامپزشکان تشخیص دادند که باید چشم تخلیه شود
2روز بعد از عمل جراحی اسب تلف شد و کسی پاسخ گو صاحب اسب نبود
حالا اومدند پلنگ بیچاره جراحی کنند؟؟چه اعتماد به نفس کاذبی!!!!!!
آقایون وزارت علوم که دانشگاه های به اصطلاح دامپزشکی تاسیس میکنند باید جواب گو باشند
ساده لوح
|
-
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
اگر واقعا قصد داشتند که پلنگ نگون بخت را نجات بدن باید می فرستادن به کلینیک جامع و مجهز دانشگاه آزاد آزاد شبستر.
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
با تشکر از زحمات تمامی همکاران دامپزشک هیئت علمی در دانشگاههای تهران و شیراز و همچنین دامپزشکان حیات وحش.
آنهایی هم که از عملکرد این عزیزان انتقاد میکنند قطعا از علم دامپزشکی بهره ای نبرده اند.
از دست اندرکاران سایت حکیم مهر خواهشمندم نسبت به درج انتقادات بیربط تجدید نظر کنند.
خواندن نظرات بینندگان باید همانند خبر مربوطه آموزنده باشد.

همکار دامپزشک
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
مسئول بيهوشي تهران با داروي بيهوشي آشنا نبوده؟؟؟
از كجا مي گوييد؟؟؟
چرا؟؟؟
و به چه علت؟؟
كانيباليسم
محمدرضا
|
-
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
دکتر معماریان عزیز
یه جوری می فرمایید اقدامات انجام گرفته روی این پلنگ از همان لحظه آغاز یکی پس از دیگری اشتباه صورت گرفت که ... ایشالا پلنگ بعدی نوبت شما
دامپزشک (تهران)
|
-
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
خطاب به دوست عزیزی که فرموده اند در جراحی دام اهلی مشکل دارند:
ای کاش مشکلات یک عده و یک منطقه را به کل کشور نسبت ندهید. در بیمارستان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بارها و بارها حیوانات حیات وحش (حیوان اهلی که دیگر کار روزمره است) بیهوش شده، مورد کار تشخیصی، درمانی و جراحی قرار گرفته و مرخص شده اند. اخبار بعضی از انها را با یک جست و جوی ساده هم میتوانید در اینترنت پیدا کنید. و ای کاش همه ی آن موارد تبدیل به خبر شده بودند تا امروز آگاهی افراد بیشتر باشد.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
سلام
خوبه که قدری از غرض ورزی های صنفی و شغلی دوری کنیم و کمتر همکاران را مورد تخریب رسانه ای قرار دهیم
کار با موجودات زنده به خصوص حیوانات ، آن هم در ایران روز به روز در حال پیشرفت می باشد
کرج
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
Typic irani.hich kas nazar karshenasi nadare,faghat baladan began nafar ghabli hich chiz baresh nabud.
دکتر دامپزشک
|
-
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
قسمت before و after که تو عکس زده ادمو یاده مجلات تبلیغات متخصصین جراحی زیبایی میندازه .( البته این خیلی خیلی مشخصه تغییراتش هاااااااا)
دامپزشک
|
-
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
حدود یک ماه پیش پلنگی رو که دامها و سگهای روستا رو شکار میکرد(نشان از سالم بودن حیوان که ماهها توانایی شکار داشت) آقای دکتر معماریان از گلستان زنده گیری کرده و بعد انتقال به تهران دست خود ایشان تلف شد...!!! این نوع اتفاق ها برای همه پیش میاد ولی در چنین موقعیت هایی بدترین کار ماهی گرفتن از آب گل آلوده...! اامیدوارم از اینگونه تجربه ها بدون جهت گیری و بهره‌برداری های خاص استفاده بشه. با تشکر
علی سعیدی
|
-
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
با سلام و تشکر از سایت حکیم مهر
سوالی که در اینجا مطرح است و باید پاسخ داده شود عدم ارایه گزارش کالبد گشایی توسط یکی از متخصصین این رشته است. در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اساتید برجسته پاتولوژی حضور دارند که در سطح جهانی شناخته شده هستند و اعتبار علمی و اخلاقی دارند. چرا گزارش توسط متخصصین امر ارایه نشده و این عزیزان نظری در این باره نداشتند. گزارش کالبدگشایی که دکتر معماریان ارایه دادند بیشتر شبیه داستان های تلویزیونی است تا گزارش علمی و قابل استناد!! جناب دکتر معماریان شما در زمینه ای وارد شده اید که طرف صحبت شما اساتید بنام و متخصص این رشته ها هستند و ارایه این گزارش عجیب و غیر علمی جای تعجب دارد. ایا تا بحال فرم گزارش کالبد گشایی پر شده دیده اید؟ ایا فرمت گزارش کالبدگشایی بدین صورت است؟ امیدوارم همه در جهت اعتلای این علم گام برداریم. این صحبت ها و نمایش های شما بجز صدمه به بدنه دامپزشکی کشور و ایجاد نفاق و تفرقه بین دامپزشکان و از بین بردن اعتماد مردم به دامپزشکی چیزی ندارد. شما حق الناسی به گردن گرفتید که امیدوارم بتوانیدپاسخگوی آن باشید.
باتشکر
دامپزشک
|
-
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
تا پلنگی دیگر و کالبد گشایی دیگر خدا نگهدار
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0

جناب علی سعیدی
با سلام
شما خود با متنی که مرقوم فرموده اید ، خواسته یا نا خواسته سبب نفاق و بدلی شده و حق الناسی دیگر را به گردن گرفته اید . شاید موارد ذکر شده در گزارش همه ی آنچه که بنده و شما از آن اطلاع داریم ، نباشد . لطفا مغرضانه و از روی نا آگاهی قضاوت نکنیم
احمدی - شیراز
کلینیسین
|
-
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
با نظر آقای سعیدی کاملا موافقم. در گزارش کالبدگشایی باید ضایعات مشاهده شده به طور کامل ذکر گردد نه قضاوت شخصی فرد. مثلا آقای دکتر معماریان باید عنوان نماید علایم ناشی از فرار حیوان در پارک بمو بر روی لاشه چه بوده است؟ و یا ایشان چگونه توانسته اند ضایعاتی را که روی بدن حیوان دیده اند مشخصا به قفس یا فرار حیوان مرتبط کنند؟ از کجا مطمئن هستند این ضایعات قدیمی تر نیست؟
به نظر می رسد بدلیل اینکه در مورد این بیمار ایشان خیلی وارد بازی نشده اند تمامی تقصیرها متوجه تیمهای درمانی است.
همکار
|
-
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
قسمت طنز خبر اینجاست : لازم به ذکر است این تنها گزارشی از کالبدگشایی حیوان بوده که پس از مرگ به این مرکز ارجاع شده است و در مورد روند بیهوشی و درمان های مختلف با استروئید ها و سایر موارد درمانی مسئولان این مهم باید گزارشات لازم را ارائه نمایند.
مگر قرار بوده گزارش کالبد گشایی قبل از مرگ انجام بشه
دکتر رضا سهیلی
|
-
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
شوربختی مملکت اینهاست. اظهارنظرهای غیرکارشناسی توسط افرادی که خود را واجد حق در همه زمینه ها می دانند. آقای دکتر معماریان میدانید کسی که این حیوان را در شیراز بیهوش کرده تنها متخصص بیهوشی دامپزشکی کشور می باشد؟ شما هنوز به جایگاهی نرسیده اید که بخواهید اساتید را متهم نموده و برای آنکه خود را یکه تاز و تنها دامپزشک فعال در زمینه حیات وحش معرفی کنید دیگران را تخطئه نمایید. آقای دکتر معماریان: راهی که تو می روی به ترکستان است
دامپزشک
|
-
|
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
بله درست میگن دکتر معماریان. دکتر محیط زیست(دکتر مرعشی) که در گزارش هم مسئولیت بیهوشی مقدماتی در تهران را با پرتاب دارت بر عهده گرفته اند متخصص طیور (البته هنوز از اتمام دوره تحصیل ایشان مطمئن نیستم) می باشند. سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد ضوابط درمانی کیسهای اینچنینی آیا مشخص است یا به صورت الله بختکی و با توجه به شرایط روز و اظهارنظر دوستان و آشنایان و کارشناسان همیشه در صحنه حیات وحش در لحظه اتخاذ می شود؟
ناشناس
|
-
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
این آقای دکتر معماریان همه را بی سواد میدانند و عالم و آدم را مقصر میدانند و فقط خود را صاحب نظر تلقی میکنه. طوری صحبت میکنه که انگار تخصص یا Phdداره.
امير
|
-
|
۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
0
0
آقاي سعيدي عزيز كدوم استاد پاتولوژي دامپزشكي دانشگاه تهران در سطح چهاني شناخته است؟؟؟!!! ...........................آبروي دامپزشكي رفت
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
0
0
ادب مرد به ز دولت اوست. ماشاالله از دهان شما همچون ریگ بیابان در و گوهر خارج می شود!!!!!
نظر شما
ادامه