کد خبر: ۲۰۶۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی دامپزشکی استان اصفهان گفت: بروز شوک در دام بر اثر تزریق واکسن که یک فرآورده بیولوژیک است، غیرطبیعی تلقی نمی شود.

به دنبال چند تماس تلفنی از سوی دامداران استان اصفهان با خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر تلف شدن تعدادی دام بر اثر واکنش به واکسن تب برفکی، صحت این موضوع در تماس با اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بررسی شد.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی اصفهان در این باره اظهار کرد: واکسن های مورد استفاده برای تب برفکی یا منشا وارداتی دارد که از کشور فرانسه وارد شده و یا در داخل کشور و توسط موسسه واکسن سازی رازی تولید شده است.

محمد حسینی افزود: این واکسن ها توسط سازمان دامپزشکی پس از تایید کیفی، خریداری و مصرف می شود.

وی تاکید کرد: در سال 92 و سال جاری نزدیک به یک میلیون و 700هزار نوبت سر واکسیناسیون بر علیه تب برفکی در جمعیت دامی در معرض خطر فقط در استان اصفهان صورت گرفته و با توجه به اینکه واکسن یک فرآورده بیولوژیک است به طور اجتناب ناپذیر ممکن است در برخی موارد در بدن دام منجر به بروز شوک کند.

وی اضافه کرد: در موارد انسانی نیز شوک ناشی از تزریق موارد بیولوژیک دیده می شود.

این کارشناس دامپزشکی افزود:در این رابطه در سال های 91 و 92 چهار مورد در سال و در سال جاری پنج مورد شوک بعد از انجام واکسیناسیون منجر به ذبح و یا تلفات دام در استان گزارش شده است.

حسینی خاطر نشان کرد: این تعداد تلفات با همکاری موسسه رازی پس از تنظیم صورت جلسه و ارسال اسناد مربوط جبران خسارت شده یا خواهد شد.

وی گفت: موارد شوک پایین تر از یک در صدهزار مورد واکسیناسیون است و بدیهی است باتوجه به حجم بالای واکسیناسیون در استان بروز موارد بسیار نادر از شوک به صورت اجتناب ناپذیر، از اهمیت پیشگیرانه واکسن علیه بیماری پر خسارت تب برفکی نمی کاهد.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» (به انگلیسی:
Foot-and-Mouth Disease) یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و سپس تاولهایی در داخل دهان و روی پای حیوان مبتلا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا و وسایل نقلیه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش آن می شوند.

این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می شود.

کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون گسترده، مراقبت شدید در نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش و گاهی معدوم نمودن هزاران راس دام برای پاکسازی یک منطقه است.

 

خبر مرتبط:

گزارش خبرگزاری مهر از گلایه تعدادی از دامداران از کیفیت نامطلوب واکسن تب برفکی ایرانی

 

 

برچسب ها: واکسن تب برفکی،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
چند انتقاد مهم دارم:
اولاً : بروز شوک در دام بر اثر تزریق واکسن ، غیرطبیعی تلقی می شود و کدام مرجعی آن را طبیعی تلقی کرده و اگر طبیعی است پس چرا غرامت می دهیم!!!!!!!
ثانیاً : از اینکه سواد بالایی دارند و Foot-and-Mouth Disease را به «بیماری دهان و پا» ترجمه کرده اند بسیار متشکریم ولی گاوسانان دیگه چه صیعه ای است؟ کلمه نشخوارکنندگان و یا ذوج سمان بهتر بود. حالا معنی گاو اهلی را نفهمیدم !!!! یعنی تکلیف گاو وحشی!!!!! چیه؟ و کجا زندگی میکنه!!!!!
ثالثاً: گفته اند که «و سپس تاولها ... ممکن است پاره شده» در حالیکه قطعاً پاره می شوند نه اینکه «ممکن است»
رابعاً : طاعون برای صنعت دامداری Rinder pest نام دارد نه FMD
بازم بگم!!!!!!!!
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
0
0
متخصص محترم،با انتقادات شما موافقم. خواننده اخبار
نظر شما
ادامه