کد خبر: ۲۰۶۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

نخستین دانشجوی دکترای تخصصی فناوری های تولید مثل دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد با دفاع از پایان نامه خود فارغ التحصیل شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، مرتضی حسینی دانشجوی دکترای تخصصی دامپزشکی این دانشگاه از پایان نامه خود با عنوان مکانیسمهای سلولی ملکولی دخیل در تخصصی شدن سلولهای رویان ماقبل لانه گزینی گاو که در قالب پروژه مشترک بین پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد و پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان پژوهشگاه رویان انجام شده، دفاع کرد.

بنا بر این گزارش چگونگی تبدیل تخم لقاح یافته به بلاستوسیست متشکل از سه نوع سلول مجزا با عملکرد و پتانسیل بیولوژیکی متفاوت که قادر به ساخت یک موجود کامل است، همواره پرسش محققان بوده و دستیابی به این پاسخ از اهمیت حیاتی در آینده زیست شناسی و پزشکی بازترمیمی برخوردار می باشد.

در این مطالعه با استفاده از تکنیکهای مولکولی جدید نظیر دو رگه سازی در جا، الیگونوکلئوتیدهای آنتی سنس و پروتئینهای منفی غالب به تلفیق یافته های آزمایشگاهی اولیه با آنالیزهای مولکولی تکوین می پردازد و با شرح وضعیت کنونی دانش تخصصی شدن سلولهای رویان در دوزیستان و پستاندار موش، به بررسی این موضوع برای اولین بار در گونه پستاندار مزرعه ای گاو می پردازد.

گفتنی است این مطالعه با راهنمایی دکتر ابوالفضل شیرازی عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و دکتر محمد نصر اصفهانی رئیس مرکز رویان اصفهان و مشاوره دکتر ناصر شمس اسفندآبادی رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد به پایان رسیده و با توجه به اهمیت بنیادی تخصصی شدن سلولهای رویان در ایجاد راهکاری نوین جهت تکثیر دامهای برتر و در حال انقراض مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
0
0
ای کاش برای دفاع پایان نامه به این مهمی یک سالن آبرومند برای جلسه دفاع می گذاشتن.
بيننده
|
-
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
0
0
سلام
اميدوارم موفق باشند اما بايد جاي بهتري از پايان نامه دفاع ميكردند
خواننده
|
-
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
0
0
دامپزشکی خوندن یعنی وقت تلف کردن .چه عم.می چه تخصص -فقط دندان پزشکی
دکتر عالی نسب
|
-
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
متاسفانه به دلیل حاضر نبودن زیرساخت های لازم به موازات توسعه علمی در کشور تمامی این متخصصین پس از مدتی مجبور به فعالیت در فارم های تولید میشوند در حالیکه در تمام دنیا کارشناس ارشد در فارم و متخصصی در فیلد های متعدد تحقیقاتی خوراک علمی برای بازوهای اجرایی فراهم می کنند این در حالی است که سازمان دامپزشکی کشور حتی برای اساتید دانشکده های دامپزشکی نیز مجوز و پروانه درمان صادر نموده اند که خوب باعث شده از محیط اموزش و تحقیقات فاصله بگیرند
نظر شما
ادامه