کد خبر: ۲۰۶۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در صنعت دام، طیور و آبزیان با حضور محققان و متخصصین حوزه علوم دامی سراسر کشور، در واحد شبستر برگزار شد.

دبیر اجرایی همایش در گفتگو با دفتر روابط عمومی و اطلاع رسانی واحد گفت: این همایش برای دومین بار و با هدف ارائه آخرین اطلاعات و تحقیقات و پژوهشهای علمی در حوزه علوم دامی و آبزیان و صنایع وابسته تشکیل شده است. تعداد 217 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده بود که از این میان 20 مقاله به صورت سخنرانی و 131 مقاله جهت ارائه به صورت پوستر انتخاب شده است.

دکتر ابوالفضل آقاجانزاده افزود: مقالات و پوستر ها در پنج موضوع به صورت جداگانه و در دو نوبت صبح و عصر ارائه شدند. 1) پانل تغذیه نشخوارکنندگان 2) پانل تغذیه طیور 3) پانل ژنتیک و اصلاح نژاد 4) پانل بهداشت و پرورش دام و طیور و زنبور عسل 5) پانل فیزیولوژی دام و طیور.

درابتدای همایش حجت الاسلام محمدزاده امام جمعه شبستر در سخنان مفید و مختصر به پژوهش و موضوعات علوم دامی در آیات قرآنی اشاره نموده و در پایان ضمن اشاره به ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری از پژوهشگران خواستند پژوهشهای خود را در جنبه های مختلف این موضوع بسیار مهم، که تنها راهگشای مشکلات اقتصادی جامعه است انجام دهند.

پس از آن دکتر منادی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه در آذربایجان شرقی به عنوان سخنران ویژه همایش به ایراد سخن پرداختند. وی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اشاره به یکی از اصول مسلم زیستی یعنی حیات همه جانداران و گیاهان و ... در آب است به مسائل و مشکلات آب استان و خشک شدن آب دریاچه ارومیه و راهکارهای حل آن پرداختند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: آب چیزی است که ما امروز به شدت با آن نامهربانیم و بی رحمانه با آن برخورد می کنیم. به نظر من در ورودی استان باید بنویسیم که آب عزیز است در این استان عزیزتر از آب نداریم در مصرف آن مواظبت کنیم. بنویسیم که ما دریاچه ای داریم که دارد خشک می شود و آخرین نفسهای خودش را می کشد.

وی با ذکر این نکته که تولیدی که ما الان می کنیم مقرون به صرفه نیست اضافه کرد: الان باید طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه اجرا شود و آب به داخل دریاچه برود. من از پژوهشگران می خواهم در موضوع آب کار کنند. ببینیم چه کار کنیم که مصرف آب در گاوداری ها کم بشود؟ آب چطوری بازیافت بشود؟ هر کسی در هر حوزه ای که تحقیق می کند نیم نگاهی هم به آب داشته باشد. باید ببینیم طرح های پژوهشی چقدر می تواند در احیاء آب، آب آفرینی، کاهش مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آب موثر باشد.

عضو هیات رئیسه مجلس از طرح انتقال آب رودخانه اس به دریاچه ارومیه به عنوان تنهاترین و عملی ترین طرح نجان دریاچه یاد کرده و افزودند: این طرح در مجلس طرح و به تصویب رسیده است و به تائید دولت قبلی و فعلی نیز رسیده و هدف از این طرح رساندن آب ارس برای مصرف شرب و کشاورزی دشت شبستر، صوفیان و تبریز است که پسماند آن هم به دریاچه ارومیه برود.

نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه در استان در ادامه به طرح های دانشگاه آزاد اسلامی استان اشاره کرده و خبر از افتتاح بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی استان در آینده نزدیک با حضور حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی داد و گفت: این بیمارستان برای رفاه حال پرسنل واحدهای استان اعم از هیات علمی و کارمندان راه اندازی شده است. وی همچنین از راه اندازی رشته دندانپزشکی و نیز راه اندازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی استان خبر داد.

دکتر بهداد مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی سخنران بعدی بودند که ضمن سخنان کوتاهی به اهمیت و وظایف اداره دامپزشکی و نقش آن در حفظ بهداشت و سلامت مردم و جامعه پرداختند.

وی اظهار داشت: با قاطعیت در مقابل متخلفین بهداشتی که با جان و سلامت مردم بازی می کنند ایستاده ایم و از مسئولین ارشد استان تقاضا کردند که در این هدف اداره کل دامپزشکی را مساعد و همراهی نمایند.

پس از آن همایش باارائه مقالات و پژوهشهای علمی اساتید و دانشجویان شرکت کننده از سراسر میهن اسلامی ادامه یافت. و در پایان بااهداء لوح سپاس از برگزیدگان مقالات تقدیر به عمل آمد.


 

برچسب ها: منادی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسول فني سابق
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
عجب نكته كليدي اشاره فرمودند، كاهش مصرف آب در گاوداري ها !!! ميشه يك طرح ملي كرد مثلا پرورش گاو شيري به روش كشت ديم و يا أصلا ابياري قطره اي !!!! بعد سي چهل تا پايان نامه هم از بغلش خلق بشه و بعد هم تيتر خبر بزنيم ، ايران اولين و بزرگترين پرورشدهنده ديم گاوشيري در جهان ؟!!! وأي كه ما چقدر لذت ميبريم از بيان صفات أولين ، نخستين ، تنها ترين توليد كننده نمونه، بزرگترين و غيره.
نظر شما
ادامه