کد خبر: ۲۰۶۴۸

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از مازاد بیش از نیاز واردات گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: در 6 ماه اول امسال بیش از 55 هزار تن گوشت مازاد بر مصرف وارد کشور شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران(اگنا) به نقل از میزان، سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه مانند سابق دامداری‌ها دچار مشکل هستند و در حال حاضر مازاد بر نیاز گوشت قرمز داریم، افزود: از ابتدای امسال اعلام کردیم که در طول سال بیش از 50 هزار تن نیاز به واردات نداریم اما متاسفانه در 6 ماه ابتدای سال بیش از 55 هزار تن گوشت قرمز وارد کشور شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته 90 هزار تن کاهش واردات داشتیم و کمبودی در بازار احساس نشد امسال هم پیش بینی کمتر از 50 هزار تن را داشتیم که متاسفانه برخی سودجو بدون در نظر گرفتن منافع مصرف کننده اقدام به واردات بیش از 55 هزار تن در 6 ماه اول سال کردند و این اتفاق باعث روی دست ماندن گوشت تولید داخلی شد.

سلطانی با اشاره به اینکه هزینه تولید گوشت قرمز در کشور بسیار بالاست، گفت: با وجود خشکسالی و گرانی علوفه و همچنین نوسانات قیمت علوفه هزینه تولید برای دامداران بسیار بالاست و در حال حاضر هزینه تولید لاشه حدود 22 هزار تومان تمام می شود که اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده تمامی بازار گوشت وارداتی خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه هزینه تولید گوشت در برزیل بسیار پایین است، افزود: متاسفانه گوشتهای یخی که از برزیل وارد می شود هزینه تولید بسیار پایینی دارد زیرا میزان بارندگی بیش از 2200 میلیمتر است و علوفه تقریبا برایشان مجانی تمام می شود. باقی علوفه مانند دانه ذرت و جو هم قیمت نصف قیمت ایران است و هزینه تولید گوشت در برزیل تقریبا نصف ایران است.

وی ادامه داد: گوشت برزیلی با قیمت 18 هزار و 500 تومان جایی برای رقابت با گوشت ایرانی نمی‌گذارد و به این موضوع باعث شده گوشت بر روی دست تولیدکنندگان ما بماند.

سلطانی افزود: در حال حاضر حدود 35 درصد از واحدهای پرواربندی کشور خالی است زیرا هم اشتغال از بین رفته و هم پرواربندی ها زندگی شان را در بیابان رها کرده اند زیرا اکثر این واحدها برای راه اندازی واحد خود از بانک وام گرفته و در حال حاضر مقروض شده اند و بسیاری از این واحدها هم خالی رها شده است از طرفی تغییر کاربری هم نمیتوانند بدهند.

به گفته سلطانی به رغم اینکه صادرات گوسفند به کشورهای عربی داریم اما گوساله های ما قاچاق می شود و به کشورهایی مثل ترکیه می رود که با این اتفاق همواره مشکل فروش دام برای دامداران داریم.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد هم صادرات و هم مصرف داخل را داشته باشیم بارها اعلام کرده ایم که باید افزایش بهره وری در وزن لاشه بدهیم و در این صورت می توانیم مازاد بر این مقدار صادرات انجام دهیم و نیازی به واردات یک کیلوگرم گوشت هم نداریم اما متاسفانه سود عده ای نمی گذارد.

سلطانی بیان کرد: به عنوان مسئول اتحادیه دامداران اعلام میکنم که حاضریم مسئولیت این موضوع را به عهده بگیریم که هر چقدر نیاز داخلی است را تامین کنیم و نیازی به واردات نخواهد بود.

گفتنی است به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در صورت اتکای بازار تنها به گوشت تولید داخل باعث افزایش شدید قیمت گوشت در بازار داخل می‌شد و واردات گوشت توانسته تا حدی از این افزایش قیمت جلوگیری کند.

 

 

نظر شما
ادامه