کد خبر: ۲۰۷۱۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

سایت سازمان نظام دامپزشکی نوشت:

با توجه به فرا رسیدن سال جدید و استفاده هموطنان از گوشت ماهی طبق یک رسم و سنت دیرینه، «دکتر آراسب دباغ مقدم» عضو کمیته تخصصی بهداشت و سلامت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه‌ای توصیه‌های بهداشتی لازم در خصوص خرید، نگهداری و بهداشت گوشت ماهی را ارائه کرد.

آقای دکتر ضمن سپاس از قبول زحمت، لطفاً بفرمایید ماهی سالم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

قضاوت در مورد کیفیت ماهیان، امروزه بر اساس «روش نمایه‌ی کیفی (Quality Index Method/QIM)» انجام می‌شود. در این روش، 5 جزء اصلی ماهی شامل پوست، چشم، آبشش‌ها، گوشت و احشا، بازرسی شده و هر کدام بر اساس معیارهای زیر جزء خود نمره‌دهی می‌شوند. به عنوان مثال، در مورد چشم‌ها ابتدا دو جزء «مردمک‌ها» و «شکل چشم» در نظر گرفته می‌شود و سپس به هر کدام از حالت‌ها نمره داده می‌شود. در مورد مردمک، بهترین حالت، وضعیت شفاف، سیاه و با درخشندگی فلزی است که صفر امتیاز می‌گیرد. وضعیت کمی نامناسب‌تر، خاکستری شدن مردمک است که یک امتیاز می‌گیرد، و اگر مردمک، هم خاکستری و هم کدر شده باشد، دو امتیاز می‌گیرد. در مورد شکل چشم‌ها، اگر برجستگی طبیعی داشته باشند، صفر امتیاز، اگر صاف باشند یک امتیاز و اگر فرورفته باشند، دو امتیاز می‌گیرند. در این روش، بدترین وضعیت حالتی است که ماهی 22 امتیاز داشته باشد، که در اصل باید این 22 امتیاز را، منفی در نظر گرفت. هر چه امتیاز ماهی به صفر نزدیک‌تر باشد، کیفیت آن بهتر یا به عبارت دیگر، تازه‌تر است. حسن این روش این است که هیچ ماهی‌ای فقط به دلیل داشتن یک معیار نامناسب حذف نمی‌شود. به عبارت دیگر، بر هیچ معیاری، بیش از حد معمول، تأکید نمی‌شود.

جدول «روش نمایه ی کیفی»

فراسنجه کیفی

توصیف

نمره

پوست

رنگ/ظاهر

شفاف، رنگدانه‌های روشن

صفر

کمی تیره، در ناحیه سر دچار تغییر رنگ شده است.

یک

سبز یا زرد، به ویژه در نزدیکی شکم

دو

بو

بوی گیاهان دریایی تازه، بدون بو

صفر

بوی خیار، بوی فلزی، بوی یونجه

یک

بوی ترشیدگی، بوی دستمال ظرفشویی

دو

بوی گندیدگی

سه

قوام

سخت (جمود)

صفر

محو شدن سریع جای انگشت

یک

باقی ماندن جای انگشت بیش از 3 ثانیه

دو

چشم‌ها

مردمک‌ها

شفاف و سیاه، درخشندگی فلزی

صفر

خاکستری

یک

خاکستری و کدر

برچسب ها: گوشت ماهی،
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
صالح
|
-
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
سئوالاتی دارم:
اگه ماهی 20 امتیاز منفی داشته باشه ضبط میشه یا قابل مصرفه؟
چرا از معیارهای سازمان استفاده نکردن؟
این معیار مربوط به کدوم کشوره ؟
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
ماشاالله ایشان در مورد همه موارد اعلام نظر میکنند. باور ندارید این خبر را در گوگل دنبال کنید «برای عید شکلات مرغوب بخرید»
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
با سلام خدمت دوست عزیزی که برای چشم نخوردن بنده ((ماشالله)) هم گفته اند. دوست گرامی، چندین نوبت این موضوع را در همین سایت اعلام کرده ام. بنده به غیر از مدرک دامپزشکی، ماستر ((علوم غذا و صنایع غذایی)) هم دارم. اگر یک جستجوی ناقابلی در تعریف علوم غذا Food Science و صنایع غذایی Food Technology در گوگل بفرمایید، به وسعت آن پی می برید. ضمن این که اگر جناب عالی دامپزشک هستید حتما دو درس پایه مواد غذایی با عنوان ((میکروب شناسی مواد غذایی)) و ((شیمی مواد غذایی)) را که اجزای درس چهار واحدی ((کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی)) هستند، مطالعه فرموده اید، در هیچ کجای کتب مرجع این دو درس ننوشته که حتی دامپزشک عمومی هم حق اظهار نظر در مورد سلامت و کیفیت شکلات را ندارد، چه برسد به این که شما در حوزه غذا دارای مدارج تکمیلی هم باشید. به هر حال، بنده محدودیتی که برای خود در اظهار نظرها قایل هستم این است که در زمینه علوم بالینی دامپزشکی و علوم پایه دامپزشکی که تخصصی ندارم، و همچنین حیطه های پرورش دام و طیور و آبزیان، اظهار نظری نکنم، اما در حیطه غذا (چه با منشا دامی، به دلیل دامپزشک بودنم و چه با منشا غیر دامی، به دلیل داشتن مدرک علوم غذا و صنایع غذایی) محدودیتی برای خودم قایل نیستم و مثل هر فرد دیگری که ماستر علوم غذا و صنایع غذایی دارد، خودم را مجاز به اظهار نظر می دانم. ضمن این که در نظر داشته باشید که بسیاری از همکاران خوب دامپزشک ما مانند جناب دکتر هدایت حسینی، دکتر سهیل اسکندری و غیره، در زمینه بهداشت و سلامت مواد غذایی با منشا غیر دامی نیز به دلیل ضرورت های شغلی اظهار نظر می کنند که از نظر اینجانب، هیچ مشکلی ندارد. اصولا، در مباحث بهداشت و کیفیت غذا، نمی توان یک خط کش برداشت و گفت تا اینجای کار، دامی است و از این به بعد، غیر دامی است. به عنوان مثال، شما اگر مسول فنی-بهداشتی یک کارخانه سوسیس و کالباس شوید، مجبور خواهید شد در مورد کیفیت ادویه جات، آرد، نشاسته و غیره هم که تاثیر مستقیمی در کیفیت و بهداشت کالباس یا سوسیس تولیدی دارند، مطالبی را بیاموزید. برای درک بهتر موضوع شما را ارجاع می دهم به سه کتاب ((آزمون های میکروبی مواد غذایی)) استاد دکتر گیتی کریم (که تقریبا همه آزمایش های مواد غذایی را برای دانشجویان دامپزشکی بیان فرموده اند) و کتاب ((روش های آزمون شیمیایی و کنترل کیفی مواد غذایی)) خانم دکتر ویدا پروانه (استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی تهران) و ((آزمون های شیمیایی مواد غذایی)) جناب دکتر محسن ماجدی (دامپزشک و ریاست اسبق اداره دامپزشکی و کنترل کیفی ارتش) (که تقریبا مباحث کنترل شیمیایی و کیفی همه مواد غذایی چه دامی و چه غیر دامی را برای دامپزشکان بیان کرده اند). برای جناب عالی و خانواده محترم، روزهای خوشی را در سال 94 آرزو می کنم.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
در پاسخ به دوست عزیزی که سوالاتی را مطرح فرموده اند باید عرض کنم که هدف از انجام این مصاحبه در سایت سازمان نظام دامپزشکی، بیان مطالبی عمومی بود که مردم عادی در هنگام خرید ماهی خوراکی در شب عید بتوانند بر اساس آن به انتخاب ماهی بهتری دست یابند. مسلم است که برای همکاران دامپزشک که وظیفه اجرایی در بخش نظارت بر بهداشت غذاهای دریایی از جمله ماهی را بر عهده دارند، معیار قضاوت، دستورکارهای صادره از سازمان دامپزشکی است. قطعا دانش همکاران دامپزشک (به ویژه عزیزانی که در بخش اجرایی نظارت بر بهداشت غذاهای دریایی فعالیت دارند) از اطلاعات ارایه شده در این مصاحبه بالاتر است. برای همگان آرزوی سلامتی و موفقیت در سال 94 در کنار خانواده های محترم دارم.
ناشناس
|
-
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
سلام
آخرش نفرمودید که اگه ماهی 20 امتیاز منفی داشته باشه ضبط میشه یا قابل مصرفه؟
آشنا
|
-
|
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
0
0
دکتر دباغ مقدم همکار باسواد و زحمت کشی هستند و مطالعات ارزشمندی دارند با اینکه با برخی کامنتها و نظراتشان موافق نیستم اما انصافا به دامپزشکی عشق می ورزند و شجاعانه با درج نام خود به ابراز نظر می پردازند و بروز اصطکاک با همکاران طبیعی است. امیدوارم که در سال جدید سلامت و موفق باشند.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
0
0
ممنون از لطف شما جناب آشنا. سال خوشی را برای شما و همکاران محترم از آفریدگار بزرگ خواهانم.
مسئول فنی
|
-
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
0
0
با تشکر از دکتر دباغ مقدم. با وجود اینکه با برخی از اظهار نظرهای ایشان اصولا موافق نیستم و برخی اوقات برخوردهای نظامی گونه در پاسخ به برخی کامنتها بیان میکنند، بنده برای ایشان به این دلیل که علاقه مند به دامپزشکی هستند و دانسته هاشون رو بدون هیچ چشمداشتی به اشتراک قرار میدهند، احترام قائل هستم و برای ایشان و همه عزیزان و همکاران سالی پر برکت و سرشار از سلامتی و شادکامی از درگاه پروردگار خواستارم.
در ضمن، بهتر بود که به جای استفاده از واژه ماستر (Master) در پاسخی که مرقوم فرمودند، از همان جایگزین فارسی اش (کارشناسی ارشد) استفاده می شد.
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
ممنون جناب مسول فنی عزیز، علت این که از واژه ((ماستر)) هم استفاده نمودم، این بود که این مدرک اگر بعد از کارشناسی گرفته شود، فرمایش شما درست است، اما ماستر را به عنوان تحصیلات تکمیلی، می توان بعد از حتی پی.اچ.دی هم گرفت. بنده ماسترم را بعد از دکترای عمومی و در ادامه آن گرفته ام. نمی دانم حقیقتا باید آنرا چه بنامم؟!! به هر حال، عناوین فارسی، خیلی اوقات متاسفانه گویا و مناسب، انتخاب نشده اند.
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۱
0
0
شما همون ارشد میفرمودید ما ضعفا هم میفهمیدیم!
متخصص دامپزشک (DVM,DVSc)
|
-
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
برادر بزرگوار، دکتر دباغ مقدم عزیز.
بنده با غالب نظرات متفرقه ی جنابعالی موافق نیستم اما به عنوان دامپزشک متشکرم که زحمت خودتون رو میکشید. سوالی که داشتم اینه که شما به عنوان ورودی سال 91 تخصص بهداشت مواد غذایی دامپزشکی (اگر اشتباه نکنم)، الان فارغ از تحصیل شدید که در خبرگزاری ها از چند سال قبل خودتون رو متخصص معرفی میکنید؟! همون master بهتر نبوده عنوان بشه؟! ممنون
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
0
0
آقای دکتر عزیزمون فرمودند:بنده محدودیتی که برای خود در اظهار نظرها قایل هستم این است که در زمینه علوم بالینی دامپزشکی و علوم پایه دامپزشکی که تخصصی ندارم، و... اظهار نظری نکنم. خوب که فکر میکنم میبینم دکتر دباغ ماشاا... در اون زمینه ها هم خوب نظر میدن و این حرفشون خیلی واقعی به نظر نمیرسه! برای ذکر مثال اشاره میکنم به نظر ایشون در مورد جراحی آرتروسکوپی اسب در مشهد که در اون پروفسور سرداری رو زیر سوال بردن که: درست می بینم؟!! یک آقایی با شلوار جین توی اتاق عمل هستش؟؟!! اون یکی هم که با روپوش سفید و شلوار معمولی داره تو تاق عمل می گرده!! حداقل برای گرفتن عکس هم که شده، حفظ ظاهر می کردن بد نبود.- دکتر آراسب دباغ مقدم و با این حرف حسابی ترکوندن!!! و موجبات خنده ی ما رو فراهم کردن.
نظر شما
ادامه