کد خبر: ۲۰۷۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

جواهر شرقی، میهمان سفره‌های هفت سین ایرانی

دامپزشکی فایترماهیانی که این روزها توسط دست‌فروشان در اماکن مختلف همچون خیابان‌ها، مترو و میوه‌فروشی‌ها در سطح شهر عرضه می‌شود را از لحاظ بهداشتی تأیید نمی‌کند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: همزمان با نزدیک شدن به ایام نوروز، شاهد آن هستیم که در اماکن مختلف ماهیان قرمز و فایترماهیان به وفور عرضه می‌شود که سازمان دامپزشکی کشور تنها آکواریوم‌داران و مغازه‌های ماهی‌فروشی زینتی را مورد تأیید قرار می‌دهد.

امرا... قاجاری افزود: منبع وارداتی این ماهیان که گونه‌ای مهاجم هستند مشخص نیست و از مردم درخواست می‌شود از اماکن مجوزدار نسبت به خرید این ماهیان زینتی اقدام کنند.

وی درباره فضای کوچک نگهداری ماهیان فایتر خاطرنشان کرد: شاهد آن هستیم که این ماهیان در فضایی که حتی امکان دور زدن آنها وجود ندارد نگهداری می‌شود، اما باید گفت که حداقل یک لیتر آب در ظرفی مناسب لازم است.

قاجاری ادامه داد: نگهداری ماهیان زینتی برای جلوگیری از مرگ و میر آنها در فضاهای خنکی همچون یخچال نیز مطرود است، زیرا دمای 18 تا 25 درجه سانتی‌گراد برای زنده ماندن این گونه از ماهیان مناسب ارزیابی شده است.

جنگجوی سیامی که به ماهی بتا و فایتر مشهور است یکی از رایج‌ترین انواع ماهی‌های آکواریوم آب شیرین است. این ماهی بومی رودخانه مکونگ واقع در جنوب شرق آسیا است و نام بومی آن در تایلندی پلا-کَد یا پلا-کَت (ماهی گزنده) است.

این ماهی‌ها در طبیعت در برنج‌زارها و تالاب‌های کم‌عمق و جریان‌های آبی آهسته تکثیر می‌یابند. گر چه زندگی در آب‌های کم‌عمق یکی از شاخصه‌های این ماهی است، اما یکی از کلیدی‌ترین فاکتورهای نگهداری این ماهی دمای آب است. از این رو این ماهی بومی مناطق گرمسیری است. به‌طور معمول طول عمر ماهی فایتر دو تا پنج سال است که در بعضی از آنها تا هشت سال عمر می‌کنند. معمولاً جنس نر در مراکز فروش در سنین 9 تا ۱۲ ماهگی به فروش می‌رسند. همچنین جنس نر در آزمایشگاه و اکواریوم شخصی خود تا ۱۰ سال هم عمر می‌کند.

بعضی از جنس‌های فایتردارای رنگ‌های صورتی کم‌رنگ با باله‌های قرمز و سبز لجنی است. فایترها در جهان به جواهر شرقی معروف است، چون رنگ‌های گونه‌های وحشی دارای گستره وسیعی هستند و این رنگ‌ها برای تولید مثل مؤثر است. جنگجوها در رنگ‌هایی از قبیل: قرمز، نارنجی، سفید و سبز زمردی وجود دارند.

جالب است بدانیم فایتر در طبیعت از حشرات و کرمینه آن‌ها تغذیه می‌کند. همچنین می‌توانند با غذاهای پولکی، منجمد و نیز خشک‌شده سازگاری پیدا کنند. میگوی آب شیرین، دافنی، کرم شیشه‌ای، کرم خونی و... نیز می‌توانند برای آنها مناسب باشند.

به‌طور میانگین در جنگجوهای سیامی جنس نر نسبت به ماده تهاجمی‌تر است، اما در کشورهای آسیایی به‌طور معمول ماهیان باله کوتاه تهاجمی‌تر بوده چون قابلیت مانور بیشتری دارند. میزان هم‌آوری این آبزی زیبا به‌طور میانگین 700 تخم است که با توجه به اینکه این تخم‌ها بسیار کوچک هستند لاروهای تولیدشده قادر به استفاده از آرتمیا نیستند، لذا باید از آب سبز برای تغذیه لاروهای این ماهی استفاده کرد.

متوسط عمر کمتر از سه سال بوده و هنگامی که زیر یک سال سن دارند در تولید مثل موفق‌تر هستند. تولید مثل آنها در لانه حبابی و بدون احتیاج به آکواریوم بزرگ صورت می‌گیرد. درجه سختی آب شیر کاملاً برای فایتر مناسب است. جهت از بین بردن کلر آب هم می‌توانید از مواد ضدکلر استفاده کنید هم اینکه مقدار مورد نیاز آب را جوشانده و سپس بگذارید خنک شود تا به دمای اتاق برسد.

 

برچسب ها: فایترماهیان،
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۹
0
0
ازمعرفی ماهی فایتر متشکرم
بد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
بدبو
نظر شما
ادامه