کد خبر: ۲۰۷۸۱

مدیرعامل مؤسسه مردم نهاد دوستداران و حافظان طبیعت ساوه و زرندیه از مرگ پنجمین سیاه گوش در منطقه خرقان شهرستان زرندیه خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، مهدی فرقانی پورافزود: این سیاه گوش که توله اردیبهشت ماه 93 بود به طرز فجیعی توسط سگ های گله منطقه دریده شده بود

وی اظهار کرد: در سه سال اخیر پنج سیاه گوش که جزو گربه سانان کمیاب و مهم است به دلیل ناآگاهی و فقر فرهنگی در منطقه ساوه و زرندیه کشته شده اند و ادامه این روند تا چند سال دیگر باعث انقراض نسل این حیوان در ساوه زرندیه می شود.

وی اظهار کرد: اکثر این سیاه گوش ها به وسیله سگ های گله و با تحریک برخی از چوپانان و اهالی روستاهای منطقه قربانی شده اند که نیاز است محیط زیست شهرستان در این خصوص اقدام حفاظتی جدی اعمال کند.

وی توضیح داد: گونه هایی که سرمایه ملی ژنتیکی کشور محسوب می شوند و نسل آن ها در حال کم شدن است باید مورد حفاظت خاص باشند و با خاطیان به شدت برخورد شود.

سیاه گوش، گوشتخواری از خانواده گربه سانان است که جثه آن معمولا به اندازه شغال بوده و دست و پاهایی کشیده و بدنی خال خال چون یوزپلنگ و پلنگ دارد.

سیاه گوش پستانداری است که در هر زایمان سه تا چهار توله به دنیا می آورد و فصل جفتگیری آن اوایل زمستان بوده و دوران حاملگی اش 70 روز به طول می انجامد.

طول عمر این حیوان معمولا 21 سال است و از جوندگان و حیوانات کوچک محیط تغذیه می کند به همین دلیل از نظر کنترل جمعیت حیوانات و هرم انرژی برای اکوسیستم ارزش زیادی دارد.

این حیوان می تواند مسافتی به طول یکصد کیلومتر را بدود، طعمه خود را شکار می کند و در شبها چشمان این حیوان درخشندگی زیبایی دارد.

تاکنون گزارشی از حمله این حیوان بی آزار به انسان و دام های اهلی گزارش نشده است.

نخستین بار سیاه گوش در استان مرکزی در سال 91 در زیستگاه های شهرستان زرندیه مشاهده شد.

پراکندگی سیاه گوش در ایران به صورت کاملا محدود در ارتفاعات البرز و استانهای آذربایجان شرقی و غربی است لذا مشاهده این گونه نادر در استان مرکزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این حیوان در انتهای بیرونی گوشهای خود به طول چهار سانتیمتر موهای بلند مشکی دارد و به همین دلیل به سیاه گوش شهرت یافته است.

استان مرکزی با 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 40 گونه دوزیست، 19 گونه ماهی و هزار و 336 گونه گیاهی رتبه سوم تنوع زیستی را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

 

برچسب ها: سیاه گوش،
نظر شما
ادامه