کد خبر: ۲۰۷۸۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امروز گشت مشترک اداره تعزیرات و دامپزشکی شهر تهران برای بازرسی از چند واحد فروش فراورده های دامی روانه چند منطقه تهران شد که ما هم با آنها راهی شدیم که البته موردی از این بازرسی ها به صورت انتخابی بود و برخی نیز شکایت مردمی داشتند.

نخستین واحدی که مورد بازرسی قرار گرفت، سوپرگوشت ولیعصر پایین تر از میدان سپاه بود.

از بیرون لاشه های گوشت داخل یخچال نمایان بود و نظر هر رهگذری را به خود جلب می کرد، بازرس اداره تعزیرات وقتی وارد قصابی شد از فروشنده برگه فروش خرید گوشت و مرغ را خواست.

توقف خودروهای گشت مشترک تعزیرات مقابل قصابی فروشنده را مجاب کرد بدون هیچ معطلی پاسخ دهد که همه خرید های ما برگه فروش دارد اما فاکتورهای گوشت دست من نیست بلکه دست صاحب مغازه است که اکنون در مسافرت است.

بازرس : شما موظف هستید طبق تبصره ماده 67 فاکتور بدهید.

بازرس : سمت شما در این مغازه چی هست؟

فروشنده : صاحب مغازه نیست من دو روز کمکی آمده ام .

مامور بازرس : قصابی مگر کمکی دارد؟

کارت بهداشت داری ؟

ندارم .

نباید بدون کارت بهداشت دست به گوشت بزنید . ممکن است بیماری داشته باشی و با دست زدن به گوشت این بیماری منتقل بشه .

فروشنده : ورزشکارم و مریضی ندارم، چه ربطی داره ، انگل و بیماری که خودش را نشان نمی دهد.

بازرس : گوشت مرغ هم گران می فروشید ؟

من گران خریده ام .

بازرس : “ گران خریدن دلیل بر گرانفروشی نیست “

فروشنده : چی کار کنم چقدر بفروشم پول برق و بیمه و حمل و نقلش در بیاد.

“ شما مجاز هستید ده درصد رو قیمت خرید اضافه کنید، شاید شما بخواهید یک مسافرت هم بروید هزینه اش را که مردم که نباید بپردازند “ .

فروشنده : جاهای دیگر هم گران می فروشند.

بازرس : قیمت مرغ عمده در میدان بهمن کیلویی6000 تا 6200 تومان قیمت است .

فروشنده : مرغ میدان بهمن بدرد نمی خورد این مرغ کشتار تهران است .

بازرس : آن مرغ هم کشتار تهران است و کل مرغ فروش های تهران از عمده فروش های میدان بهمن خرید می کنند.

بازرس : پروانه کسب شما قصابی است، نمی توانید مرغ بفروشید اکنون که می فروشی باید قیمت قانونی را رعایت کنید، اگر نمی صرفه نفروش یا از میدان بهمن بخر که بصرفه. شما از دلال می خرید آن هم سود خودش را می کشد رو قیمت، خودت برو از میدان بخر تا بصرفه.

ناصر مدیحی رییس شعبه 14 بدوی تعزیرات حکومتی شهر تهران درباره تخلفات این واحد فروش فراورده های دامی به خبرنگار ما گفت: در حین گشت زنی با این مورد مواجه شدیم که تخلفات این واحد گران فروشی، نداشتن کارت بهداشت و ارائه نکردن برگه فروش بود که به دلیل این تخلفات معادل دو میلیون و پانصد هزار ریال جریمه شد.

وی افزود : برای گران فروشی مرغ نیز تذکر جدی به وی دادیم و قیمت مرغ را اصلاح کرد.

مورد دومی که مورد بازرسی قرار گرفت، سوپرگوشت و مرغ در نبش خیابان پلیس - ادیبی قرار داشت که به دلیل عرضه گوشت فاسد مردم از این واحد شکایت کرده بودند.

وقتی ماموران بازرسی وارد قصابی شدند، صاحب مغازه حضور نداشت و یک کارگر کم سن و سال افغانی آنجا را اداره می کرد.

مامور تعزیرات از وی پرسید صاحب مغازه کجاست ؟

کارگر افغانی پاسخ داد رفته جایی کار دارد و نیم ساعت دیگر می آید.

بازرس دامپزشکی در ادامه از وی پرسید چند سال داری که پاسخ داد 12 سال. مجوز کار داری ؟

ندارم . کارت بهداشت داری ؟

ندارم .

مامور تعزیرات گفت: تاکنون چند بار به صاحب مغازه تذکر دادیم که در قصابی نباید کارگر افغانی بکار بگیرد ، متاسفانه رعایت نمی کند.

دکتر شهرام علیپور زمانی بازرس اداره دامپزشکی شهر تهران بعد از بررسی لاشه های گوشت و مرغ و ماهی به خبرنگار ما گفت: غیر از چند لاشه، بقیه گوشت این واحد عرضه فراورده دامی برگه خرید، مهر گشتارگاه و برچسب سردخانه را ندارد و بررسی ها نشان می دهد که مقداری از گوشت های این واحد ، موارد فساد و چسبناکی و جذب میکروب را دارد.

وی افزود : متصدی واحد باید پاسخگو باشد که این گوشت را از کجا خریده است.

دکتر علیپور زمانی گفت : شهروندان باید هنگام خرید فرآورده های دامی به چند نکته توجه کنند؟ گوشتی که خریداری می کنند باید ممهور به مهر گشتارگاه تحت نظارت بازرسان دامپزشکی باشد و تاریخ و محل گشتارگاه مشخص باشد.

وی ادامه داد : متصدی واحد فروش فراورده های دامی باید گوشت را روی لاشه نگهداری کند و گوشت را جلوی مشتری برش بزند تا مشخص باشد این گوشت از کدام لاشه جدا شده است.

بازرس اداره دامپزشکی شهر تهران گفت : همچنین مرغ و ماهی و گوشت به هیچ عنوان نباید در یک یخچال و در کنار هم باشد ، بلکه باید هر کدام در یک یخچال جداگانه نگهداری شود.

وی افزود : تخلفات این واحد نداشتن کارت بهداشت عرضه گوشت غیربهداشتی و بدون مهر گشتارگاه و چیدمان گوشت سفید ، قرمز و ماهی کنار هم است.

ناصر مدیحی رییس شعبه 14 بدوی تعزیرات حکومتی شهر تهران نیز در ادامه گفت: گوشتی که گیلویی 33 هزار تومان است چطور چرخ کرده آن را 13 هزار و 500 تومان می فروشند، کجای گوشت را چرخ کرده است و به مردم می دهد که برای آنها صرف می کند.

وی افزود: توصیه من به مردم این است که هیچ وقت گوشت چرخ کرده آماده نخرند مگر اینکه گوشت را خودشان انتخاب کنند و فروشنده در مقابل چشمشان چرخ کند.

قاضی مدیحی گفت : این گوشتی های فاسدی که اکنون معدوم می شود همان گوشت های 13500 است که واحدهای متخلف چرخ می کند و دست مردم می دهد که با این تخلفات به طور جدی برخورد می شود.

وی افزود : تخلف این واحد فروش فرآورده های دامی با توجه به نظر بازرس دامپزشکی که در این بازرسی حضور دارد، عرضه گوشت آلوده و فاسد، گران فروشی مرغ، بکارگیری از کارگران افغانی بدون مجوز، نداشتن آب گرم کن برای نظافت مغازه است که با نظر دامپزشکی این واحد پلمپ می شود.

بعد از آن نیز در مجموع 18 کیلو و 600 گرم گوشت فاسد معدوم سازی شد.

واحد دیگری که مورد بازرسی قرار گرفت، سوپر گوشت و مرغ و ماهی “ امیر “ واقع در خیابان شیخ صفی بود که ظاهری شبیه قضابی خیابان پلیس داشت و نرخی های چرخکرده 13500 تومانی و گوشت مرغ جوجه کبابی در ویترین مغازه از دور نمایان بود.

بازرس دامپزشکی بعد از ورود به قصابی ابتدا به سراغ تکه های گوشت جوجه کبابی رفت و گفت : شما فقط مجاز به خام فروشی فراورده های دامی هستید و اجازه نداری گوشت مرغ را قطعه بندی کرده و با افزودن ادویه، پیاز و آبلیمو آن را بفروشی یا مرغ سوخاری دست مردم بدهی.

همچنین در داخل یخ مقداری ران مرغ نگهداری می کرد که بازرس دامپزشکی به وی تذکر داد که نحوه نگهداری ران مرغ نیز صحیح نیست و تخلف محسوب می شود. ضمن اینکه همه گوشت و مرغ و ماهی را گنار هم نگهداری می کنید و این کار مجاز نیست.

در ادامه مامور تعزیرات از وی پرسید: چرخ کرده 13500 تومانی هم دارید که فروشنده پاسخ داد، کاغذ زده ایم که داریم اما به مشتری می گویم، نداریم.

مامور تعزیرات گفت : محتویات داخل چرخ گوشت نشان دهنده این است که چند دقیقه پیش از این گوشت چرخ کرده فروخته ای.

فروشنده گفت : این گوشت چرخ کرده 28 هزار تومانی است.

مامور تعزیرات : حاضری از این چرخ کرده (13500 تومانی) به خانواده خودت هم بدهید؟

فروشنده: نه.

بازرس دامپزشکی هم گفت : مقداری از این چرخ کرده را به آزمایشگاه می فرستیم تا محتویات ان مشخص شود و بعد از آن تصمیم می گیریم.

بازرس اداره دامپزشکی شهر تهران در ادامه به خبرنگار ما گفت : تخلفاتی که ما در این واحد صنفی مشاهد کردیم، نداشتن کارت بهداشت متصدی واحد، سطل زباله کثیف و بدون درپوش و فاقد کیسه زباله و عرضه مرغ قطعه بندی شده است که اجازه قطعه بندی مرغ و فروش آن را ندارد.

دکتر شهرام علیپور زمانی افزود : همچنین قطعه بندی گوشت و نگهداری آن داخل پلاستیک تخلف است و گوشت باید تا زمان روش روی لاشه بماند.

رئیس شعبه 14 بدوی تعزیرات حکومتی شهر تهران نیز در ادامه گفت: مقداری از گوشت های مرغ غیر بهداشتی با نظر بازرس دامپزشکی معدوم سازی و به خاطر این تخلف معادل 12 میلیون ریال جریمه شد.

وی افزود : درباره عرضه گوشت چرخ کرده 13500 تومانی یک مقدار گوشت چرخ کرده نمونه برداری شد تا بعد از آزمایش تعیین تکلیف شود که تا ان موقع پرونده باز می ماند.

بعد از بازرسی و معدوم سازی گوشت های فاسد یکی از اهالی محل در مقابل دوربین صدا و سیما حاضر شد و در مصاحبه با خرنگار ما گفت : از این دو تا قصابی هیچ وقت خرید نمی کنم اما بوی گند آن همه جا را برداشته است.

این خانم افزود : هرچه تماس می گرفتیم که با آنها برخورد شود اما کسی به داد ما نمی رسید.

البته در کنار بازرسی از واحد های گوشت و مرغ با اعتراض اهالی محل سری نیز به میوه فروشی نبش خیابان ادیبی و پلیس زدیم که قیمت سیب زمینی و پیاز و گوجه و خیار و کیوی خیلی بیشتر از قیمت مصوب بود که با حضور ماموران تعزیرات در این واحد عرضه میوه تذکرات لازم به متصدی واحد و با اصلاح قیمت داده شد.

 

 

نظر شما
ادامه