کد خبر: ۲۰۷۸۴

هاری یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی و مخصوص گوشت خواران اهلی و وحشی است و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

به گزارش آریا از شیراز، گاز گرفتن و پنجه کشیدن توسط حیوان هار از اصلی ترین راه های انتقال این بیماری است، ویروس هاری، سه تا 10 روز قبل از بروز علائم بالینی در بزاق سگ و گربه هار وجود دارد و فرد در صورت گزیده شدن توسط این حیوانات می تواند به بیماری هاری مبتلا شود.

پنجه های آلوده به بزاق در گربه هار نیز به علت لیسیده شدن توسط گربه، همانند دندان سگ و گرگ، می تواند آلوده به ویروس هاری باشد.

میزان کشندگی این بیماری بسیار بالا و 100درصد است، به طوری که پس از ظهور نشانه های بالینی چه در انسان و چه در حیوان، درمان امکان پذیر نبوده و مرگ اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در استان فارس سالانه بیش از 10 هزار مورد حیوان گزیدگی ثبت و گزارش می شود که با تلاش شبانه روزی در واحد بیماری های واگیر و مراکز درمان پیشگیری هاری در سطح استان، با واکسیناسیون و پیگیری به موقع و آموزش جامع عموم مردم و به خصوص افراد مورد گزش قرار گرفته و خانواده های آنها، موارد مثبت هاری در انسان، از سال 88 علی رغم تعداد زیاد گزش ها، صفر است.

بیماری هاری 100درصد کشنده است، اما در صورت شست و شوی کامل با آب و صابون و مراجعه سریع به مراکز درمان پیشگیری هاری برای انجام واکسیناسیون ضد هاری، 100درصد قابل پیشگیری است.

در همین راستا مراکز درمان پیشگیری هاری در شهرستان شیراز، در مرکز بهداشت شهدای والفجر، جنب فرمانداری و در سایر شهرستان ها در مراکز بهداشت شهرستان، به صورت 24 ساعت مشغول خدمات رسانی به افراد مورد گزش قرار گرفته، هستند.

در صورتی که خود، خانواده، فامیل، دوستان و آشنایان مورد گزش حیوانات مشکوک به بیماری هاری قرار گیرند، به منظور پیشگیری از بیمازی هاری، پس از شست و شوی عمیق با آب فراوان و صابون، در اسرع وقت به مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه نمایند.

 

 

برچسب ها: حیوان‌گزیدگی،
نظر شما
ادامه