کد خبر: ۲۰۷۹۲

مدیر این مرکز در این برنامه افتتاحیه گفت: این مرکز با بهره‌گیری از گاوهای نر ژنومیک، تولید اسپرم گاوهای نر با پتانسیل ژنتیکی بالا و سودآوری برای واحدهای پرورش گاو شیری آغاز کرده است.

به گزارش «نسیم» اسحاق جهانگیری در صدر هیاتی از مسوولان کشوری و استانی پس از بازدید پارک جنگلی سنگ لی فیروزکوه و شرکت تعاونی ریز برگ البرز در روستای لزور با حضور در روستای طارس از بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه، نخستین مرکز تولید و انجماد اسپرم دام سنگین مدار بسته را افتتاح کرد.

اردشیر نجاتی مدیر مرکز تولید و انجماد اسپرم دام سنگین (زر ژن) فیروزکوه در این برنامه افتتاحیه اظهار کرد: این مرکز تولیدی برای نخستین بار در کشور با بهره گیری از گاوهای نر ژنومیک، تولید اسپرم گاوهای نر با پتانسیل ژنتیکی بالا و سودآوری فوق العاده برای واحدهای پرورش گاو شیری آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: از مزایای مهم این روش، افزایش قابل توجه سرعت پیشرفت ژنتیکی در برنامه های اصلاح نژادی است.

نجاتی افزود: این مرکز برای نخستین بار در سال 89 گاوهای نر ارزیابی ژنتیک شده را با مجوز وزارت جهاد کشاورزی احداث کرده است.

مدیر مرکز تولید و انجماد اسپرم دام سنگین فیروزکوه ادامه داد: این مرکز توان تولید بهترین اسپرم با یک چهارم قیمت بین المللی را همراه با توان صادراتی دارا است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات این مرکز با کیفیتی بالاتر از محصولات مشابه اروپایی تولید می شود و از خصوصیات این مرکز مطرح بودن آن به عنوان تنها مرکز مدار بسته جهان است که در آن دامها با محیط خارج ارتباطی ندارند.

به گفته نجاتی این مرکز با 120 میلیارد ریال آورده نقدی و 6 هزار و 500 میلیون ریال تسهیلات کشاورزی احداث شده، ظرفیت اسمی آن یکصد راس گاو نر اصلاح شده، میزان تولید آن سالیانه 2 میلیون دز بوده و برای 15 نفر اشتغال مستقیم و برای 150 نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.

پیش از این اسپرم گاو از کشورهای کانادا و آمریکا وارد می شد اما با راه اندازی این مرکز ایران در تولید اسپرم دام های اصلاح شده خودکفا می شود.

وزیر جهاد کشاورزی، استاندار تهران، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از جمله مسوولان کشوری و استانی حاضر در این بازدید بودند.

 

 

نظر شما
ادامه