کد خبر: ۲۰۷۹۶

کالباس

رئیس انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران با بیان اینکه هزینه تولید یک هر کیلو فرآورده گوشتی طی یک سال گذشته 50 تا 60 درصد افزایش یافته‌است، گفت: اگر تامین مواد اولیه و هزینه‌ تولید با قیمت‌های تمام شده فعلی ادامه یابد، به طور قطع نرخ این محصولات به شدت افزایش می‌یابد.

رمضان فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه از ابتدای سال 93 سازمان دامپزشکی مجوز واردات گوشت قرمز را به تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی نداده‌است، گفت: این مساله که تا بهمن ماه ادامه یافت و موجب افزایش 50 تا 60 درصدی هزینه‌های تولید در این بخش شد.

وی افزود: عدم واردات گوشت قرمز از خارج در طول چند ماه گذشته زمینه بالارفتن قیمت این کالای پروتئینی را برای صنف تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی فراهم کرد، به گونه‌ای که نرخ گوشت قرمز که در ماه‌های ابتدای سال 93 به ازای هر کیلو 13 هزار و پانصد تا 14 هزار تومان بود، به دلیل کمبود در بازار به 28 تا 29 هزار تومان رسید.

فلاحتی اظهار کرد: اگر هر کارخانه تولیدکننده فرآورده‌های گوشتی روزانه 2 تن گوشت مصرف کند، با احتساب مصرف بیش از 100 کارخانه تولیدی در سراسر کشور، روزانه 300 تن گوشت قرمز از شبکه توزیع مصرف داخلی خارج می‌شود.

وی ادامه داد: حتی کمبود گوشت قرمز در بازار داخلی ممکن است بازار مرغ را نیز تحت تاثیر قرار دهد، چرا که با کم شدن میزان عرضه گوشت قرمز و بالا رفتن قیمت آن، مردم این کمبود را با خرید مرغ بیشتر جبران می‌کنند که خود این مساله موجب کمبود و افزایش قیمت گوشت سفید می‌شود.

فلاحتی با اشاره به تاخیر سازمان دامپزشکی در صدور مجوز واردات گوشت قرمز که باعث افزایش قیمت و کمبود آن در بازار مصرف شد، تصریح کرد: چند سالی است که ایران از هند نیز گوشت صنعتی وارد می‌کند، ولی در حال حاضر با این عنوان که باید دوباره کشتارگاه‌های این کشور مورد بازبینی قرار گیرند و صلاحیت آن مورد تایید قرار گیرد، مجوز واردات آن تعلیق شده‌است.

 

 

نظر شما
ادامه