کد خبر: ۲۰۸۱۷

خبرگزاری فارس: ایمن کردن دام‌های عشایر کوچ‌رو در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح ایمن سازی رایگان دام‌های عشایر کوچ‌رو مستقر در استان، قبل از کوچ به مناطق ییلاقی علیه بیماری‌های بروسلوز و آبله خبر داد.

دکتر مصطفی کنارکوهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، از اجرای طرح ایمن سازی رایگان دام‌های عشایر کوچ‌رو مستقر در استان، قبل از کوچ به مناطق ییلاقی علیه بیماری‌های بروسلوز و آبله از امروز خبر داد و اظهار کرد: در این طرح پیش بینی شده که حدود 855 هزار راس گوسفند و بز دامداران عشایر درون و برون کوچ استان توسط اکیپ‌های عملیاتی بخش دولتی علیه این بیماری‌ها واکسینه و علامت‌گذاری شوند.

وی با اشاره به آغاز طرح از 15 فروردین ماه سال جاری افزود: این طرح تا زیرپوشش بردن تمام دام‌های عشایر ادامه خواهد یافت و به خصوص با توجه به اهمیت بیماری بروسلوز که از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوده و موجب بروز سقط جنین در دام‌های مبتلا و بیماری تب مالت در دامدار و افراد در تماس با دام بیمار یا فرآورده‌های آن می‌شود، انتظار می‌رود دامداران عشایر، نهایت همکاری را با اکیپ‌های واکسیناسیون کرده و دفترچه‌ها یا گواهی‌های دامی خود را برای ثبت اطلاعات واکسیناسیون صورت گرفته در اختیار مسئول اکیپ دامپزشکی قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همچنین عنوان کرد: اگرچه موارد ابتلا به بیماری آبله با تلاش پیگیر دامپزشکی کشور به حداقل رسیده ولی می‌توان گفت خطر بالقوه‌ای برای سرمایه دامی استان و کشور محسوب می‌شود.

کنارکوهی تصریح کرد: همه اقدامات بهداشتی در مدت زمان استقرار دام‌های عشایر در مراتع این استان انجام خواهیم گرفت تا شاخص‌های بهداشتی در جمعیت دامی این قشر زحمتکش جامعه بهبود یابد.

 

 

نظر شما
ادامه