کد خبر: ۲۰۸۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

روزنامه ایران نوشت:

گربه‌ها در کـــــوچه پس کوچه‌های یکی از خیابان‌ها به دور مردی که ظرف‌های یکبار مصرف با غذاهای رنگین در دست دارد، حلقه زدند و با چشمانی از حدقه بیرون زده منتظر هستند تا غذاهای لذیذ را بدون هر مشقتی نوش جان کنند. مرد دلسوز بی‌خبر از پیامدهای این رفتارش با مهربانی ظرف‌های غذا را جلوی هر گربه می‌گذارد و آنها برای ادای تشکر به دور پاهای مرد می‌پلکند و خودشان را لوس می‌کنند.

روزانه با افرادی روبه‌رو می‌شویم که بااحساس دوستی و محبت به حیوانات پسماندهای غذاهای چرب و چیلی‌شان را به حیوانات شهری ازجمله گربه، سگ، کبوتر، کلاغ و... می‌دهند تا اینکه غذای آنها را تهیه کرده باشند و به دستشان برسانند ولی آنها نمی‌دانند با این کار چه مشکلاتی را پیش روی حیوانات زبان بسته قرار می‌دهند؟! با تغییرات روند طبیعی کبوترهای دانه‌خوار ذائقه‌شان عوض شده و دیگر غذایی کمتر از چلوگوشت نمی‌خورند و کلاغ‌های سیاه که قارقارکنان در سطل‌های زباله به سراغ غذایشان می‌رفتند اکنون کمین می‌کنند تا فردی که ظرف غذایش را برای او گوشه‌ای گذاشته، بردارند و در جایی دنج مشغول خوردن خوراک لذیذ شوند. دخالت در طبیعت غذا دادن به حیوانات مشکلاتی را برای آنها، خود انسان و اجتماع نیز به‌وجود می‌آورد و همین امر باعث نابودی اکوسیستم‌های طبیعی می‌شود.

به گفته کیوان هوشمند، فعال محیط‌زیست غذا دادن به حیوانات باعث می‌شود آنها از رفتار طبیعی خودشان خارج شوند چرا که میزان غذای مصرفی حیوانات با زاد و ولد آنان ارتباط مستقیمی دارد. تأمین منابع غذایی غیرطبیعی باعث افزایش زادآوری آنان و در نتیجه نبود منابع طبیعی غذایی مناسب برایشان به برهم خوردگی تعادل در محیط زیست می‌انجامد چرا که بشر در همه زمان‌ها نمی‌تواند تغذیه حیوانات را تهیه کند و اگر به هر دلیلی این تغذیه از سوی افراد قطع شود آسیب جدی به حیوانات وارد می‌شود و گونه‌ها و رفتارهای غیرطبیعی رشد می‌کنند و عادات طبیعی برای حیوانات به فراموشی سپرده می‌شود.

برهم خوردن رژیم غذایی حیوانات

گاهی دیده می‌شود دوستداران حیوانات با دادن غذایی مانند ماکارونی، قورمه سبزی، ساندویچ، آشغال گوشت و مرغ یا نان‌های حاوی مخمر و نمک و جوش‌شیرین و... از پرندگان و دیگر حیوانات پذیرایی می‌کنند حتی در بعضی موارد تنها غذای این حیوانات زبان‌بسته چیپس و پفک و... است که همین امر منجر به برهم خوردن رژیم غذایی آنها می‌شود.

مدیر سایت دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران در این خصوص می‌گوید: خوردن غذاهای غیرطبیعی باعث تشکیل چربی‌های غیرضروری در بدن این‌گونه حیوانات ازجمله پرندگان مهاجر می‌شود که همین عاملی برای مهاجرت نکردن آنها و وابستگی به بشر است. پرندگان در شرایط عادی ممکن است تا چند هزار کیلومتر پرواز کنند اما پرنده مبتلا به سوءتغذیه که با خوردن منابع طبیعی غیرسالم بیمار شده است نمی‌تواند به صورت طبیعی و نرمال زندگی کند.

هوشمند در ادامه می‌گوید: البته به این معنا نیست که دوستداران به حیوانات بی‌توجهی کنند بلکه بهتر است آنان با آگاهی گام بردارند، به عنوان مثال در فصل زمستان و بارش برف و باران شدید که پیدا کردن غذا برای پرندگان و حیوانات سخت می‌شود افراد می‌توانند در مکان‌هایی غذاهای طبیعی و مناسبی برای آنان کنار بگذارند و تهیه کنند اما نباید این امر همیشگی شود.

توجه به حیوانات شهری

دکتر ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش نیز می‌گوید: حیواناتی مانند گربه و سگ نباید در شهر زندگی کنند چرا که آنان از حیوانات خانگی هستند و در کنار انسان‌ها به تکامل می‌رسند اما در کشورهای تکامل نیافته سگ‌ها و گربه‌ها در شهرها آواره و بی‌پناه شده‌اند و با تغذیه نامناسب نیز روز به روز با افزایش آنان روبه‌رو هستیم. شهرداری می‌تواند پناهگاهی برای سگ‌ها و گربه‌ها درنظر بگیرد. وی ادامه می‌دهد: با کمی توجه به کشورهای پیشرفته متوجه می‌شویم حضور سگ و گربه‌های ولگرد در شهرها بسیار محدود است و آنها به عنوان حیوانات خانگی در پناه و امنیت قرار دارند و از غذاهای مخصوص به خودشان تغذیه می‌شوند اما در کشورهایی همچون ایران دوستداران حیوانات برای ابراز عشق و دوستی به آنها اولین تفکری که دارند دادن غذا به حیوانات است که این مسأله بدون آگاهی انجام می‌شود.

کیوان هوشمند، فعال محیط‌زیست درخصوص زیستگاه سگ و گربه در شهر نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: گربه‌ها حیات‌وحش شهری هستند و در حاشیه شهرها و هرجا که تجمع انسان باشد وجود دارند ولی این الزاماً به معنی زندگی در کنار انسان‌ها نیست.

دکتر معماریان درباره زیستگاه پرندگان می‌گوید: آنها برای همزیستی کردن با انسان‌ها سازگار هستند و خودشان را با شرایط جوی و محیطی وفق می‌دهند و به طور کلی برای شرایط و طبیعت شهری تکامل یافته‌اند و می‌توانند تغذیه‌شان را فراهم کنند به همین خاطر دادن غذا به آنها آسیب جدی برایشان ایجاد می‌کند زیرا دادن غذاهایی که خود انسان از آن استفاده می‌کند غیرطبیعی است و برآورده‌کننده نیازهای پرندگان نیست.

غذاهای خطرساز

دوستداران خوش‌قلب حیوانات با تفکر اشتباه گمان می‌کنند ته مانده غذایشان برای حیوانات و پرندگان مفید است در حالی که این امر هرگز درست نیست زیرا به گفته دکتر معماریان، بسیاری از موادی که برای خوراک انسان‌ها تهیه می‌شود مواد تغییریافته‌ای هستند که با انواع ادویه‌ها، روغن‌ها، طعم‌دهنده‌ها و... پخته شده‌اند که این مواد برای سلامت حیوانات خطرساز است و باعث سوءتغذیه حیوانات زبان بسته می‌شود.

این فعال محیط‌زیست با اشاره به دفع ناصحیح زباله‌ها و پسماندهای غذایی می‌گوید دفع ناصحیح زباله‌ها باعث آلودگی برای حیوانات و انسان‌ها نیز می‌شود و همین عاملی برای افزایش جمعیت موش‌ها در سطح شهر خصوصاً تهران می‌شود که سالیان زیادی است پول‌های میلیاردی برای مبارزه با این جانوران در دستور کار مسئولان قرار گرفته است که این موضوع همیشه بی‌نتیجه می‌ماند زیرا سیستم دفع زباله و پسماندها مناسب نیست و تا زمانی که زباله‌ها در کانال‌های آب، جوی و... پخش باشند موش‌ها همچنان پا برجا هستند و به خاطر در دسترس بودن غذاهایشان زاد و ولدشان نیز افزایش می‌یابد.

دکتر معماریان دامپزشک حیات‌وحش نیز راه کنترل موش‌ها را دور شدن از منابع غذایی دانست که این اتفاق تنها با مدیریت صحیح زباله‌ها صورت می‌پذیرد. وی بیان کرد: متأسفانه برخی ارگان‌ها برای از بین بردن حیوانات شهری با مدیریت نادرست به کشتن حیوانات از جمله سگ، گربه، موش و... دست می‌زنند که به صورت غیراصولی انجام می‌شود. به عنوان نمونه با گلوله کشتن حیوانات به هیچ عنوان درست نیست.

هوشمند نیز می‌گوید: روش‌هایی که برای کشتار موش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اعم از سم، طعمه، اسلحه، شلیک و... باعث انتشار آلودگی بیشتر در سطح شهر و زخمی شدن حیوانات می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود لاشه‌های حیوانات در مکان‌های مختلف بماند که قابل شناسایی نیستند و همان لاشه‌ها نیز منبع آلودگی محسوب می‌شوند و در کنار آن افزایش زاد و ولد حیوانات نیز با آن همراه خواهد بود. همچنین حیواناتی که از این طریق زخمی می‌شوند نمی‌توانند تحت مداوا قرار بگیرند و در برخورد با مکان‌ها و جاهای مختلف آلودگی را انتشار می‌دهند.

وی بهترین راه کنترل جمعیت حیوانات را ساماندهی سیستم توزیع زباله‌ها می‌داند و می‌گوید: از این طریق حیوانات نیز به صورت طبیعی برای خودشان غذا تهیه می‌کنند و جمعیتشان کنترل می‌شود. همچنین فرهنگسازی و آموزش به خانواده، شهروندان و دوستداران حیوانات می‌تواند به سلامت شهر و انسان‌ها و خود حیوانات کمک مؤثری کند.

دکتر معماریان می‌گوید افرادی که علاقه‌مند به حیوانات هستند با مطالعه در مورد زندگی و تغذیه حیوانات می‌توانند به آنها کمک کنند و از این پس هر ته مانده غذایی را که در اختیار دارند به عنوان غذا به حیوانات زبان بسته ندهند، چنین کمک و دلسوزی‌هایی باید بسیار علمی و مطالعه شده صورت گیرد زیرا در غیر این صورت چنین محبت‌هایی تنها به عنوان یک دوستی خاله‌خرسه شکل می‌گیرد.

 

 

برچسب ها: تغذیه حیوانات،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
1
در جامعه ای که تنها اندکی از مردم به فکر حیوانات هستند و به آنها غذا می دهند؛مطرح کردن چنین مباحث آرمانی باعث سرخوردگی حیوان دوستان میشود.
نظر شما
ادامه